مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص مصرف شیر فله‌ای و غیرپاستوریزه هشدار داد.
کد خبر: ۱۱۱۳۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵ 04 July 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مدیرکل دامپزشکی استان در خصوص مصرف شیر فله و غیرپاستوریزه بدون جوشاندن به میزان کافی که با خطر ابتلا به تب مالت همراه است، هشدار داد.
مختار رجایی فر افزود: استفاده از شیر‌های فله‌ای که ممکن است آلوده باشند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند تب مالت را به دنبال دارد.
وی با بیان اینکه فروش شیر فله‌ای ممنوع است و با عرضه کنندگان این محصول غیربهداشتی در کهگیلویه و بویراحمد برخورد می‌شود ادامه داد: توصیه دامپزشکی و کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت مصرف شیر پاستوریزه است که خطر آلودگی و بیماری‌ها را به همراه ندارد.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: بخش زیادی از مردم استان براساس ذائقه خود از شیر‌های فله‌ای استفاده می‌کنند که این رویه ممکن است سلامتی آنان را با خطر مواجه کند.
وی تاکید کرد: شهروندان ساکن روستا‌های کهگیلویه و بویراحمد که به شیر پاستوریزه دسترسی ندارند شیر فله‌ای غیرپاستوریزه را حداقل ۱۵ دقیقه در دمای بالای ۱۰۰ درجه بجوشانند و سپس آنرا مصرف کنند.
بیش از ۸۰۰ بیماری مشترک بین حیوان و انسان وجود دارد که شایع‌ترین آنان تب کریمه کنگو، تب مالت، سل، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، توکسوپلاسموز، هاری و سیاه زخم است.
تب مالت (بروسلوزیس) نوعی باکتری عفونی است که از حیوان به انسان و بیشتر از طریق شیر، پنیر و سایر لبنیات غیر پاستوریزه منتقل می‌شود؛ علائم تب مالت می‌تواند شامل تب، درد مفاصل و خستگی باشد که اغلب با آنتی بیوتیک درمان می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار