امام جمعه اهواز با اشاره به عضویت رسمی ایران در پیمان شانگهای، آن را آشکارسازی پویایی سیاست خارجه دولت در روابط خارجی برشمرد و به آثار مثبت این عضویت در ابعاد مختلف تاکید کرد.
کد خبر: ۱۱۱۳۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰ 07 July 2023

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدنبی موسوی فرد در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته اهواز کم‌کاری‌های دولت قبل را ناشی از گره‌زدن همه مسایل به برجام دانست و گفت: امروز شاهد هستیم کشور ما با همه کشورها در ارتباط است.

وی نقل قول‌هایی پیرامون نداشتن ارتباط ایران با دنیا را ادعای نادرست عنوان کرد و گفت: کشور ایران تنها با ۲ تا سه کشور که به حد خود قانع نیستند و نگاهشان استعماری است، ارتباط ندارد.

امام جمعه اهواز در بخش دیگر سخنان خود دوباره به مذاکرات دولت قبل و دست نیافتن به نتایج مورد نظر آن‌ها اشاره کرد و گفت: الان ما با کل دنیا ارتباط داریم.

وی با اشاره به جزییات پیمان شانگهای گفت: ایران نهمین کشوری است که با اصرار خودشان پس از سال‌ها به عضویت رسمی این‌پیمان درآمد؛ در این پیمان ابتدا ۲ کشور روسیه و چین، پیمانی امنیتی بستند و پس از آن ۶ کشور دیگر در پیمان قرار گرفتند.

موسوی‌فرد پیمان شانگهای را پیمانی چند وجهی عنوان کرد و گفت: در این پیمان همکاری سیاست خارجی متوازن که بر اساس آن حضور بازیگران و نسبت دقیق آن‌ها با منافع کشور محاسبه می‌شود رقم می‌خورد همچنین نگاه به شرق در راستای هم‌افزایی راهبردی در رابطه با تهدیدات مشترک غرب اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: در این پیمان روسیه و ایران ۲ ابر تولید کننده گاز و هند و چین ۲ مصرف کننده بزرگ گاز هستند که از این منظر می‌تواند اتفاقات خوبی رقم بخورد.

امام جمعه اهواز بر وجود پیوست‌های اقتصادی در این نوع عهد و پیمان‌ها اشاره کرد و گفت: متصل شدن به دیگر کشورها و وجود ارتباطات اقتصادی نظیر واردات و صادرات، تقویت نقاط اشتراک و هم افزایی با کشورهای دیگر منافع ملی طرفین را تامین می‌کند.

وی در ادامه نظارت بر قیمت‌ها و وضعیت معیشتی، اشتغالزایی، ساخت مسکن، تسهیل شرایط دریافت وام ودیعه مسکن و وام ازدواج جوانان را از جمله مهم‌ترین مطالبات مردم برشمرد و از دولت و مجلس خواست تا در این راستا تلاش‌های خود را به کار ببندند.

موسوی‌فرد همچنین بر توجه به افزایش جمعیت تاکید کرد و گفت: پیش از انقلاب اسلامی ایران حتی نان و پیاز هم به سختی بر سر سفره مردم پیدا می‌شد با این حال هر خانواده ۱۰ الی ۱۵ فرزند داشت الان نیز هر خانواده می‌تواند ۱۵ فرزند و حداقل پنج یا ۶ فرزند داشته باشد؛ این موضوع اصلا مساله خنده‌داری نیست.

وی در ادامه به ۲۱ تیر ماه سال ۱۳۱۴ و تظاهرات مردم نسبت به ممنوعیت حجاب در مسجد گوهرشاد اشاره کرد و گفت: در آن سال‌ها، مردم ایران علیه دیکتاتور پلید قیام کردند.

امام جمعه اهواز با ذکر روایتی گفت: محمدرضا شاه وقتی در حال شنا در استخر مختلط بود خبرنگار از او پرسید مگر شما مسلمان نیستید که او اینگونه جواب داد؛ پدر من یعنی رضا خان ۴۰۰ حکم الهی را حلال کرد من نیز به دنبال همان کار هستم.

وی افزود: عفاف و حجاب یک مساله همگانی است اینکه برخی در خصوص امر به معروف و نهی از منکر می‌گویند به ما ربطی ندارد باید بدانند که دنیا همانند یک کشتی است و انسان‌هایی که در این کشتی هستند نسبت به یکدیگر مسئولند کسی نمی‌تواند بگوید من صندلی خود را سوراخ می‌کنم و به کسی ربطی ندارد.

موسوی‌فرد افزود: سختی‌ها و بیچارگی‌های دنیا مربوط به همین گناهان است، گناه موجب سلب امنیت روانی جامعه می‌شود؛ وقتی کسی گناهی می‌کند جامعه به هم‌ میریزد.

وی افزود: هیچکس قصد ندارد کسی را به زور به بهشت ببرد ولی نباید جامعه را به گناه آلوده کنند.

امام جمعه اهواز روز غدیر را روز بزرگ‌، گشایش و تکامل عنوان کرد و گفت: غدیر روز عهد و پیمان، روز رسوایی مرتدین، روز تشخیص ایمان واقعی از غیر واقعی، روز بلند شدن ناله شیطان، روز تفکیک حق از باطل، روز ارشاد و راهنمایی، روز آزمون بزرگ الهی و روز اوصیا و انبیا است.

پس از اقامه نماز جمعه جشنی به مناسبت روز غدیر در مصلی برپا شد.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار