معاون اول قوه قضائیه در یاسوج :
حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق : چالش‌هایی که قوه قضاییه با آن روبرو بود به ویژه در حوزه امنیتی و اجتماعی بسیار بی‌نظیر بود که با ریاست قوه قضاییه و فرامین مدبرانه مقام معظم رهبری و با تلاش شبانه روزی سربازان گمنام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، نیرو‌های نظامی و انتظامی که همراه بوده‌اند و هستند و تلاش همه همکاران در دادگستری‌های سراسر کشور توانستیم از آن عبور کنیم.
کد خبر: ۱۱۱۵۱۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۴ 15 July 2023

در استان، حجت الاسلام والمسلمین محمد مصدق در آیین تکریم و معارفه رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد بر برنامه محوری تلاش در افزایش رضایت مندی مردم، مبارزه قاطع با هنجار شکنی‌ها و ضرورت پایبندی به قانون در اعمال مجازات‌ها تاکید کرد.
حجت الاسلام و المسلمین مصدق معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه امروز هدف اصلی قوه قضاییه ایجاد احساس اجرای عدالت در کشور است و این احساس ایجاد نمی‌شود مگر با دادرسی عادلانه و صحیح و متقن، تاکید کرد: مدیریت در دادگستری‌های کل کشور باید به گونه‌ای باشد که مردم احساس رضایتمندی کنند.
وی با بیان اینکه برنامه‌های قوه قضاییه در سالی که گذشت بر این مبنا تنظیم و ابلاغ شده است که رضایتمندی مردم در قوه قضاییه چه اندازه بوده است، گفت: شاخص و معیار‌های مشخص شده در برنامه بر اساس هدف محوری تنطیم شده است.
وی افزود: با وجود تمام نواقص و اشکالات، نظر سنجی‌ها به تفکیک استان‌ها نشان می‌دهد که در مجموع رضایت مندی مردم رو به رشد است.
معاون اول قوه‌قضاییه با تاکید بر توجه به اسناد بالادستی به ویژه بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول افزود: بیانیه گام دوم انقلاب مظلوم واقع شده است. همه کارگزاران در اکثر بخش‌ها نسبت به آن غفلت داشته‌اند و ما باید در قبال این بیانیه پاسخگو باشیم.
وی با تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم و فرامین رهبر انقلاب اسنادبالادستی هستند که نیاز به عملیاتی شدن و تدوین برنامه دارند، اظهار کرد: همه ما باید در اجرای آن‌ها پاسخگو باشیم و تلاش کنیم که کوتاهی نکنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق با بیان اینکه سالی که گذشت برای قوه قضاییه سال بسیار متفاوتی بود، ادامه داد: چالش‌هایی که قوه قضاییه با آن روبرو بود به ویژه در حوزه امنیتی و اجتماعی بسیار بی‌نظیر بود که با ریاست قوه قضاییه و فرامین مدبرانه مقام معظم رهبری و با تلاش شبانه روزی سربازان گمنام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، نیرو‌های نظامی و انتظامی که همراه بوده‌اند و هستند و تلاش همه همکاران در دادگستری‌های سراسر کشور توانستیم از آن عبور کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین مصدق عنوان کرد: گذر از این برهه حساس با مدیریت جدی حاصل شد و برنامه‌های دشمن در مورد اغتشاشات سال گذشته همه نقش بر آب شدند.
وی گفت: دشمن بیشتر از یک سال پیش برای خرابکاری و اغتشاش برنامه‌ریزی کرده بود که با هوشیاری مردم برنامه‌های دشمن شکست خورد.
وی در ادامه افزود: در جشن غدیر مردم ایران اسلامی غرور آفریدند و مردم از همه اقشار به عشق امیرالمومنین علیه السلام شرکت کردند و همه همدل و همراه و هم صدا در مسیر ولایت حرکت کردند و در سایه این همدلی قطعا معدود افراد غافل هدایت خواهند شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق با تاکید براینکه قوه قضاییه و نیروی انتظامی باید با کسانی که به صورت برنامه ریزی شده و معاندانه در موضوع حجاب هنجار شکنی می‌کنند، برخورد کنند، گفت: باید توجه داشته باشیم که اقتدار پلیس را حفظ کنیم و قوه قضاییه وظیفه دارد از پلیس حمایت کند.
وی ادامه داد: این تعداد افراد که می‌خواهند لجاجت کنند بسیار اندک‌اند و این موضوع از برنامه‌های دشمن می‌باشد که با سازمان دهی و انجام کار تبلیعاتی و صرف هزینه زیاد قصد دارد که در برابر ارزش‌های دینی ما بایستد.
آرای قضایی که در مورد بدحجابی صادر می‌شوند باید برابر قانون باشند
معاون اول قوه قضائیه خطاب همکاران خود در سراسر کشور گفت: مجازات تکمیلی باید نسبت به عمل ارتکابی و مجازات اصلی جرم سنخیت داشته باشند. برخی از آرای قضایی که در مورد بدحجابی صادر می‌شوند باید برابر قانون باشند تا حقی از کسی ضایع نشود. مجازات تکمیلی در این حوزه باید به نحوی باشد که قانون و عرف آن را بپذیرد و متناسب باشد.
وی در پایان از زحمات ۴ ساله دکتر نگین تاجی تشکر کرد و افزود: دکتر نگین تاجی به عنوان قاضی دیوان عالی کشور و قائم مقام معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه منصوب شده‌اند.
در ادامه این نشست دکتر حسن نگین تاجی رئیس کل قبلی دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد سخنان خود را با نام خداوند لوح و قلم آغاز کرد.
وی درخصوص برنامه‌ی عملیاتی سند تحول گفت: مهمترین برنامه‌ی سند تحول که در اصل ۱۵۶ قانون اساسی به آن اشاره شده است بحث رسیدگی‌های قضایی است که مهترین هدف در این سندپیگیری می‌شود و باید بیشتر به آن پرداخته شود مفهوم عدالت قضایی است یعنی حرکت به سمت نظام دادرسی عادلانه می‌باشد.
دکتر نگین تاجی گفت: وقتی یک پرونده‌ای نزد قاضی مطرح می‌شود باید توصیف و تفسیر‌های این قاضی بگونه‌ای باشد که مواد قانونی را به نفع قاعده انصاف و عدالت تفسیر کند.
نگین تاجی اظهار داشت: هدف ما در دستگاه قضایی استان این بود که از تفکرات آماری گذر کرده و حرکت کنیم تا نظام دادرسی عادلانه را در کشور ایجاد کنیم و افتخار و هنر یک قاضی این است که اطاله‌ی دادرسی در آن شعبه که کار می‌کند وجود نداشته باشد و در زمان متعارف یک رای صادر کند که رضایت مردم در آن باشد.
رئیس کل پیشین دادگستری استان در ادامه افزود: هیچ پرونده‌ی ثبت نشده‌ای در دادگستری کل استان وجود ندارد.
وی در پایان از همه همکاران در دستگاه قضایی استان تشکر کرد و یادآور شد که همکاران قضایی و اداری در استان، با نهایت تلاش، آقای افراسیاب رئیس کل جدید را حمایت کنند و نهایت همکاری را با وی داشته باشند.
رئیس کل جدید دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در سخنانی گفت: توسعه یافتگی یعنی رشد متوازن در تمام عرصه‌ها و ما باید توجه کنیم که مرکز ثقل توسعه یافتگی توسعه قضایی است که توسعه قضایی یعنی دسترسی آزاد به عدالت و امکان حل و فصل دعاوی در محاکم دادگستری با سرعت قابل قبول و قابل دغدغه یعنی تغییر نگرش از نتیجه محور بودن دادرسی‌ها به فرایند محور بودن است.
محبوب افراسیاب، اظهار داشت: بدون تعصب توسعه‌ی قضایی نظام با رشد اقتصادی قابل قبول و بهبود وضعیت ناخالص ملی و تولید ناخالص داخلی و رفع متغیر‌های جهانی اقتصادی را از بین می‌برد و با نظام اقتصادی توسعه یافته، می‌توانیم روابط عوامل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و موضعی را تنظیم کرد و پیش فرض‌های توسعه را باید در دل نظام قضایی جستجو کرد.
وی گفت: پرورش نیرو‌های قضایی و اداری منسجم و ارتقا بهره‌وری و بازدهی آنان و توجه به رفاه و سلامت عمومی کادر مربوطه و همچنین توجه به تکنولوژی روز و ساماندهی دعاوی حقوقی و کیفری باید اولویت قانونگذار در برنامه هفتم توسعه باشد، زیرا در دنیای مدرنامروز بدون توسعه‌ی قضایی امکان دسترسی به توسعه‌ی پایدار در سایر ابعاد اقتصادی، فرهنگی و صنفی و..... امری محال می‌باشد و باید توسعه قضایی را محور برنامه‌های اجرای خود قرار دهیم.
دکتر افراسیاب افزود: امکان دسترسی به توسعه پایدار در سایر ابعاد اقتصادی فرهنگی و صنفی امری محال می‌باشد که ما باید توسعه قضایی را محور برنامه‌های اجرایی خود قرار دهیم.
رئیس کل دادگستری استان در ادامه عنوان کرد: توجه به اسناد بالادستی خصوصا سند تحول قضایی در راستای اجرایی نمودن فرامین مقام معظم رهبری در هفته قوه قضاییه و بالا بردن سرعت رسیدگی‌ها و از بین بردن عوامل اطاله دادرسی و توجه به رفاه عمومی همکاران قضایی و اداری و همچنین توجه به دادرسی‌های الکترونیکی و رفع موانع آن را بیان داشت
 رئیس کل جدید دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: توجه به نظام تشویق به عنوان یک اصل پایدار مدیریتی و استفاده نمودن نظام تنبیه و توجه به سلامت عمومی دادگستری و مبارزه جدی با فساد در هر سطح از مدیریت را گوشزد نمود.
وی از رئیس کل قبلی دادگستری این استان دکتر حسن نگین تاجی تشکر و قدردانی کرد و گفت: خدمت به مردم شهید پرور این استان که نجابت و شرافت و ایثار و از خود گذشتگی و مهمان نوازی از ویژگی‌های اخلاقی مردم است موجب خرسندی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار