استاندارقم گفت: در برخی مقاطع ، جایگاه ها توسط افرادی که به حکمرانی اسلامی توجه نداشتند اشغال شده بود و اتفاق خوب دولت سیزدهم ارتباط با مردم است.
کد خبر: ۱۱۱۵۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲ 16 July 2023

به گزارش تابناک قم، سیدمحمد تقی شاهچراغی روز شنبه در همایش حکمرانی متعالی در سالن کرامت استانداری قم اظهار داشت: بر اساس باورهای ما ، اموری چون بیانیه گام دوم انقلاب، حکمرانی استانی، محلی برای تماس دولت با مردم است.

وی ابراز داشت: اکنون در دولت سیزدهم مقطع حکمرانی مردمی را شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه در برخی جاها، برای حکمرانی استانی ساختار اشکال دارد گفت: در قم محله محوری را تجربه کرده‌ایم که در ایام کرونا شکل گرفت و اکنون نیز که بسیاری از مسائل توسط مردم انجام‌ می شود امور باید مردمی شود.

شاهچراغی افزود: امام راحل و مقام معظم رهبری به استناد قرآن کریم ،‌نهج البلاغه و احادیث ائمه اطهار(ع)‌، مردمی بودن نظام را تبیین کردند و اگر مقداری فاصله با مردم را شاهدیم به آن دلیل است که تصمیم‌ها در مراکزی گرفته می‌شود که ارتباطی با کف جامعه ندارد.

وی تاکید کرد: اگر شایسته گزینی به درستی اتفاق بیفتد بسیاری از مسائل که در مورد مردم است خود به خود حل می‌شود و مشکل ما برخی تصمیم ها در بعضی امور است. به عنوان مثال اگر یک‌ لیتر آب را بخواهیم در استان جابجا کنیم کسی اختیاری ندارد چون وزارت نیرو زمانی تصمیم‌هایی گرفته‌است که با نیازهای زمان کنونی مطابقت ندارد.

استاندار قم با اشاره به اینکه قوانینی در برخی امور مربوط به سال‌های قبل از انقلاب است بیان کرد: در ۱۰ روز گذشته پدیده گرد و غبار را در قم شاهد بودیم و این در حالیست که در اقلیم قم با میکروسکوپ هم بوته نمی‌توان پیدا کرد و وقتی می‌خواهیم بوته کاری جدید انجام دهیم اجازه قانونی نداریم و خیلی مشکلات بدلیل ضعف قوانین است.

وی تصریح کرد: تکیه به مردم جزو ضرورت های اجتناب ناپذیر است و محکوم به موفقیت و پیروزی در برابر دشمن هستیم و با مدلی که با قوانین گذشته داریم شاید نتوان به آسانی به این توفیق دست یافت.

وی با اشاره به این که اکنون نیازهای مردم تفاوت کرده و تکنولوژی و اخبار و اطلاعات با زمانهای گذشته تفاوت دارد گفت: امام راحل می فرماید اسلام دینی است که برای همه شئون زندگی بشر برنامه دارد و برخی کارها به این موضوع توجه دارد و بخشی از این برنامه‌ها در ارتباط و پیگیری است و اکنون سیستم دولتی قم با شبکه مردمی کنترل می‌شود. در اقتصاد هم همین طور است که کلید پیشرفت اقتصاد در دست مردم است و امید می‌رود با سرعت بیشتری مردمی شدن امور پیگیری شود و پژوهش‌ها هم باید خروجی بیرونی داشته باشد.

استاندار قم: اتفاق خوب دولت سیزدهم ارتباط با مردم است

در حکمرانی با پدیده جدید حکمرانی نرم مواجه هستیم

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز در این همایش گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم بر زمین مانده در کشور بحث حکمرانی با رویکرد اسلامی بود و امید است خروجی این گونه همایش‌ها حکمرانی با رویکرد اسلامی باشد.

حجت الاسلام نجف لک زایی افزود: حکمرانی در استان ، حکمرانی بر استان و حکمرانی با استان سه مفهوم جدا از هم هستند اگر بین این سه مقوله تفکیک نکنیم گرفتار چالش های بسیار بزرگی خواهیم شد.

وی بیان کرد: در حوزه حکمرانی سطوح مختلف داریم که باعث می‌شود نحوه تعامل با عرصه حکمرانی استانی و الزامات آن متفاوت شود و به یک فناوری نرم برای طراحی حکمرانی در عرصه های مختلف از جمله حکمرانی اسلامی نیاز داریم.

وی افزود: بایدها و نبایدها و ارزش ها و ضدارزش ها یکی از مراتب دسترسی به حکمرانی اسلامی است و در این لایه باید دید چه چیزی فضیلت و چه چیزی رذیلت است و بخش عمده ای از چالش‌کها را در این سطح شاهدیم.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: یکی دیگر از مراتب دسترسی به حکمرانی اسلامی وارد شدن به ساحت سبک زندگی و سیستم‌های مختلفی است که برای حل و فصل مباحث اجتماعی شامل می شود و باید دید چه ارزش‌هایی باید بر روابط ما حاکم باشد و در این بخش مشکلات بسیاری داریم.

وی بیان کرد: امروز در حکمرانی با پدیده جدید حکمرانی نرم مواجه هستیم و شهروند وقتی نیازهایش مطابق با سلیقه برطرف شود از دولت حاکم تبعیت می‌کند.

لک زایی گفت: یکی از فلسفه های حکمرانی این است که دخالت مستقیم دولت لغو شود و دولت فقط سیاستگذاری کند و امور را به مردم بسپارد و اگر این موضوع را پذیرفتیم و حکمرانی نرم را در نظر گرفتیم باید نظرات مردم را جویا شویم.

وی ابراز داشت: اگر حکمرانی نرم را پذیرفتیم قلب و مغز شهر ما جایی است که مردم حضور دارند و قلب محلات ما مساجد است و اگر بخواهیم در حوزه حکمرانی استانی موفق شویم بیش از آن که بخواهیم اختیارات به استان‌ها تفویض شود چرخه حل مساله‌ای خوب است که قلمرو آن استانی است و جز با استفاده از ظرفیت مردم محقق نمی‌شود.

وی افزود: مغز شهرها مراکز تعلیم و تربیت شامل مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه است این در حالیست که متاسفانه عادت داریم برای امور به سمت مراکز دولتی می‌رویم و پیش فرض باید آن باشد که سراغ نهادهای مدنی و سازمان های مردم نهاد و تشکل‌ها باشیم و به تعبیر رهبری معظم انقلاب اسلامی هر جا سراغ مردم رفتیم پیروز شده‌ایم.

استاندار قم: اتفاق خوب دولت سیزدهم ارتباط با مردم است

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار