مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خداآفرین با اشاره به تولید پنج هزار تن پنبه طی سالجاری در این شهرستان گفت: این میزان تولید معادل هشت درصد کل تولید این نوع محصول در کشور است.
کد خبر: ۱۱۱۸۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶ 14 October 2015

به گزارش  تابناک تبریز ، منصور عالی پور با اشاره به اینکه امسال یکهزار و 200 هکتار از اراضی شهرستان خداآفرین به کشت پنبه اختصاص داده شد، گفت: این شهرستان از نظر میزان تولید پنبه رتبه نخست استانی و از نظر کیفیت تولید الیاف ، رتبه برتر کشوری را دارد.

وی اظهارکرد: با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، شرایط آبی و رطوبتی منطقه، نوع الیافی که از پنبه خداآفرین به دست می آید از نظر نازکی تار و مرغوبیت، ممتاز است.

عالی پور با اشاره به اینکه پنبه جزو محصولات استراتژیک کشور محسوب می شود، گفت: حدود 12 درصد از اراضی آبی شهرستان خداآفرین به این محصول اختصاص دارد.

وی در خصوص انگیزه کشت این محصول در میان کشاورزان منطقه گفت: مهمترین گزینه برای یک کشاورز بهره اقتصادی محصول است و هر میزان هزینه ها در مراحل کاشت، داشت و برداشت کم باشد رغبت به کشت محصول افزایش می یابد.

عالی پور، توزیع بذر اصلاحی و ضد عفونی شده و خدمات رسانی از طریق شبکه های مراقبت و مبارزه بیولوژیک با آفات کشاورزی را از برنامه های جهاد کشاورزی برشمرد و گفت: با هدف کاهش مصرف سموم کشاورزی از حشرات طبیعی برای مبارزه با آفات این محصول استفاده می شود.

وی عمده ترین مشکل کشاورزان پنبه کار را نبود نقدینگی عنوان کرد و افزود: این مشکل موجب کاهش سطح زیر کشت و کیفیت محصول می شود.

عالی پور با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی هر کیلو وش پنبه در سالجاری 25 هزار و 500 ریال است، افزود: محصول پنبه شهرستان خداآفرین توسط دو کارخانه پنبه پاک کنی فعال در شهرستان خریداری می شود.

پیشتر رییس اتحادیه پنبه کاران کشور میزان تولید این محصول را در سالجاری 60 هزار تن اعلام کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار