اصولگرایان در صف نخست انتقاد از زاکانی، شهردار تهران به خاطر عملکرد ضعیفش قرار گرفته اند.
کد خبر: ۱۱۱۹۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۶ 09 August 2023

به گزارش تابناک تهران، زاکانی با بهشت خداحافظی می‌کند؟ این روزها انتقادات از شهردار تهران به اندازه‌ای است که برخی معتقدند او به زودی با شهرداری خداحافظی خواهد کرد. انتخاب هم چنین به این نارضایتی ها اشاره کرده که « بحران‌های جاری شهر تهران در دو سال اخیر جهش قابل توجهی داشته است. از خاموشی‌های معابر تا آلودگی هوا که موجب نارضایتی شهروندان پایتخت‌نشین از عملکرد شهرداری‌هاست.»

حتی روز گذشته مهدی چمران در قامت رئیس شورای شهر تهران به بی اطلاعی این شورا از اقدام شهرداری برای به‌کارگیری نیروهای حجاب‌بان در مترو صحبت کرد و گفت:‌ «هر روز پیامک‌های زیاد به خود من زده می‌شود که در مترو بی‌حجابی است، اما آیا مترو مگر با خیابان فرق دارد؟! خیابان را درست کنید، مترو هم درست می‌شود. در این خصوص در شورا نظر خواهی نشده است، اما من می‌گویم تا نیروی انتظامی نباشد، گذاشتن این افراد در مترو به نتیجه نمی‌رسد، مگر اینکه نیروی انتظامی هم باشد.»

یا 25 تیر ماه ناصر امانی ، عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تغییرات گسترده در میان مدیران رده اول شهرداری باعث شده است که عملا موجی از بی‌ثباتی در بدنه شهرداری‌های مناطق و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران حاکم شود ، گفت : «این موضوعی است که اعضای شورا تا به حال چند بار تذکر داده‌اند، اما ظاهرا گوش شنوایی در شهرداری وجود ندارد.»در همین راستا علی اصغر قائمی، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران هم انتقاداتی را به زاکانی وارد دانست؛« متوسط عمر مدیران شهرداری از ابتدای سال ۱۴۰۱ تقریبا ۹ ماه است که نشان می‌دهد مجموعه شهرداری تهران هنوز و بعد از حدود دو سال از استقرار مدیریت جدید به ثبات مدیریتی که لازمه بهره‌وری است، نرسیده است، از این رو، به شهردار تهران تذکر داده می‌شود با توجه به زمان اندک باقی‌مانده از این دوره مدیریتی، به فکر ثبات مدیریت کارآمد باشید و نه تغییر مکرر سرپرست‌ها تا بتوان در انتهای دوره مسئولیت کارنامه قابل قبولی را به مردم شریف تهران ارائه داد؛ به بیان شیوای حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: «اِغتَنِمُوا الفُرَص، فَاِنَّها تَمُرُّ مَرَّ السَّحاب.»

فیش‌های حقوقی چه شد؟
در موضوعی دیگر چندی پیش انتشار فیش حقوقی ۱۰۶ میلیون تومانی یکی از مدیران سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران باعث انتقاداتی شد که پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر به کمک شهرداری آمد و توضیح داد: «درباره فیش حقوقی اخیر نیز رضا شرفی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند این‌طور توضیح داده است که ۵۷ میلیون تومان از رقم ۱۰۶ میلیون تومانی درج‌شده در این فیش مربوط به معوقات چهارماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ بوده و حقوق ماهیانه فردی که فیش او منتشر شده، در مرداد سال گذشته ۴۹ میلیون تومان بوده است.»

پس از توضیحات سروری این سوال مطرح شد که چرا یکی از مدیران میانی شهرداری تهران، هر ماه باید به اندازه سقف تعیین‌شده توسط مجلس حقوق بگیرد؟ مجلس شورای اسلامی سقف قانونی دریافتی ماهانه را در سال ۱۴۰۱، حدود ۴۹ میلیون تومان و در سال ۱۴۰۲ حدود ۵۵ میلیون تومان تعیین کرده است و بیشتر فیش‌های حقوقی منتشرشده مربوط به کارکنان شورا و شهرداری، پایین‌تر از این ارقام بوده است، اما بازهم پرداخت حقوق‌های ۴۵ تا ۵۰ میلیون تومانی به برخی کارکنان و مدیران شهری پایتخت، آن هم در شرایطی که همچنان بعضی کارگران شهرداری تهران کمتر از ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند، این سوال را در ذهن کارگران شهرداری و سایر شهروندان به وجود آورده است که آیا در شهرداری تهران تبعیضی در پرداخت حقوق‌ها وجود دارد؟

اصولگرایان علیه شهردار اصولگرا
اقدامات زاکانی حتی سبب انتقاد اصولگرایان از او نیز شده است به نحوی که در دی ماه سال گذشته سایت فرارو به این اظهارت زاکانی که «به مردم می‌گویم که به سراغ خرید دلار نروند، چون حتما قیمت دلار پایین می‌آید و در این زمینه این مردم هستند که متضرر می‌شوند. با پاس‌کاری نمی‌توان مشکل آلودگی هوا و ترافیک را حل کرد» اشاره کرد و نوشت:«اشاره شهرداری تهران به «پاس‌کاری» در زمینه مدیریت آلودگی هوا در حالی است که شهرداری تهران همین امروز و در یکی از آلوده‌ترین روزهای تهران بلیت‌های اتوبوس و مترو را نیم بها نکرده است.

پیش‌تر شورای شهر تصویب کرده بود که قیمت بلیت اتوبوس و مترو در روزهای آلوده باید نیم‌بها محاسبه شود»حتی نرجس سلیمانی هم از اقدامات زاکانی ناراضی است و می‌گوید:« در حوزه حمل و نقل زمینی در حال حاضر ۳ دستگاه اتوبوس ۳ کابین در پارکینگ اتوبوسرانی سال‌هاست خاک می‌خورد و بوی نویی از صندلی‌های این اتوبوس‌ها به مشام می‌رسد. این سرمایه و منابع شهر هستند. این چه سیستمی است که از این اتوبوس‌ها استفاده نمی‌کند ولی می‌خواهد اتوبوس برقی با تکنولوژی روز را وارد سیستم حمل و نقل کند؟» در ابتدای سال خبر آمد در شرایطی که شهرداری تهران همواره هر گونه تراکم فروشی را تکذیب کرده بود ، مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای سرگشاده خطاب به علیرضا زاکانی، شهردار تهران انتقادات تندی را علیه عملکرد شهرداری در این حوزه مطرح کرده است.

زاکانی یک گام تا استیضاح
احمد حکیمی‌پور، نماینده دوره اول و چهارم شورای شهر تهران، درباره لزوم استیضاح شهردار تهران گفت: ثبات در مدیریت شهری به نفع شهر است، کار‌های اساسی در تهران در زمان کسانی انجام شده است که ثبات داشته‌اند. اما باید شرایط را سنجید، یعنی گا‌ها به نقاطی می‌رسیم که اعضای شورای شهر با اختیارات خود می‌توانند شهردار را استیضاح کنند. در تهران فقط یک دوره استیضاح داشتیم و آن هم دوره اول بود. در هر صورت شورا می‌تواند به سمت استیضاح شهردار برود، اما باید با حساب و کتاب به آن سمت حرکت کند. اگر استیضاح رای نیاورد یک تلاطم در ساختار شهرداری ایجاد می‌کند و آسیب آن به چشم مردم شهر می‌رود.

دیروز علی اعطا، عضو سابق هیأت رییسه شورای شهر تهران نوشت: عملکرد حضرات در حادثه منطقه۱۹ هرجا تاسف‌برانگیز بوده باشد، در یک‌جا غبطه‌برانگیز است؛ فرار به جلو در اظهارنظر‌های رسمی! یکی می‌گوید از تخریب ساخت‌وساز‌های غیرمجاز عقب‌نشینی نخواهیم کرد. دیگری می‌گوید در تخریب، گاهی ساختمان‌های مجاور فرو می‌ریزد. همچنین در روز گذشته توییت کنایه آمیز رضا رشیدپور درباره مدرک تحصیلی زاکانی در توییتر فراگیر شده است.رضا رشیدپور نوشت:«چه افتخاری بالاتر از اینکه شهردار هیچکدام از شهرهای جهان مدرک پزشکی هسته‌ای ندارد.»

آرمان ملی آنلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار