به گفته مدیر واحد توسعه سیستم های حمل و نقل غیر موتوری شهرداری تهران، رک هوشمند به این صورت است که دیگر لازم نیست به اپراتور یک ایستگاه دوچرخه مراجعه و درخواست دوچرخه کنیم بلکه در خیابان ها، قفل های خاصی گذاشته شده و دوچرخه ها در آن‌ها قفل میشوند و افراد با کارت شهروندی میتوانند به ایستگاه‌های دوچرخه رفته و خودشان دوچرخه را انتخاب کنند
کد خبر: ۱۱۱۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۶ 14 October 2015
طی سالهای اخیر، شهرداری تهران برنامه های متعددی را برای گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه در بین مردم اجرا کرده است.  نواب حسینی منش مدیر واحد توسعه سیستم های حمل و نقل غیر موتوری سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به عنوان مسئول مستقیم اجرای این برنامه ها، در گفتگوی اختصاصی با ما به تشریح این اقدامات و برنامه های آینده شهرداری در خصوص ترغیب مردم به استفاده از دوچرخه پرداخت.

وی در ابتدای این گفتگو با اشاره به اینکه در کشورهای مهم جهان، یک هرم وجود دارد که میزان سهم حمل و نقل هر وسیله نقلیه در آن مشخص شده است، افزود: جالب است که بدانید پیاده روی بیشترین سهم را در این هرم دارد و بعد از آن دوچرخه سواری. در رتبه های بعدی نیز مترو یا همان حمل و نقل ریلی و بعد از آن هم اتوبوس و در نهایت تاکسی.

حسینی منش با بیان اینکه ما تمام تجربیات شهرهای مهم خارجی را در کنار ملزومات شهر تهران قرار دادیم، یادآور شد: بر این اساس، مدل جدیدی را از حمل و نقل پاک یا همان حمل و نقل دوچرخه تعریف کردیم که در حال حاضر در دست اقدام داریم.

این مقام مسئول با ذکر مثالی از این مدل جدید گفت: در سنوات گذشته حدود 160 خانه دوچرخه در سطح شهر و بین 22 منطقه تهران پخش شده بود که استقبال عمومی از این خانه ها به هزار سفر هم نمی رسید اما با اجرای این سیستم جدید، ما روزانه حدود6 هزار سفر داریم.

مدیر واحد توسعه سیستم های حمل و نقل غیر موتوری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه دوچرخه راهکار خیلی خوبی برای اقداماتی چون خریدهای موجود در فواصل نزدیک به خانه و رسیدن به وسایل حمل و نقل عمومی محسوب می شود، افزود: در گذشته، سیستم ایستگاه های دوچرخه به صورت جزیره ای بود و هر کسی که دوچرخه ‍ای را از هر ایستگاهی دریافت میکرد، باید در همان ایستگاه، آنرا تحویل میداد که ما این مشکل مهم را حل کرده ایم.

آغاز هوشمند سازی تحویل دوچرخه در تهران

حسینی منش در تشریح اقدامات جدید در این راستا به هوشمندسازی ایستگاه‌های دوچرخه اشاره کرد و گفت: قصد داریم از رک هوشمند استفاده کنیم. رک هوشمند به این صورت است که دیگر لازم نیست به اپراتور یک ایستگاه دوچرخه مراجعه و درخواست دوچرخه کنیم. به این گونه است که در خیابان ها، قفل های خاصی گذاشته شده و دوچرخه ها در آن‌ها قفل میشوند و افراد با کارت شهروندی میتوانند به ایستگاه‌های دوچرخه رفته و خودشان دوچرخه را انتخاب کنند و با زدن کارت شهروندی در کارت خوان، قفل دوچرخه باز شده و میتوانند دوچرخه را بردارند و آنرا در هر ایستگاه دیگر، در رک هوشمند بگذارند.

وی اضافه کرد: اولین رک هوشمند را در صدا و سیما با حضور سردار مرتضی طلایی و جعفری معاون صدا و سیما افتتاح کردیم و آنرا توسعه خواهیم داد.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال ما مبنی بر اینکه آیا مردم برای گرفتن دوچرخه باید مدرکی هم تحویل بدهند یا خیر، تاکید کرد: فقط کارت شهروندی که در بانک شهر صادر می شود کافی هست. البته ممکن است افرادی از شهرهای دیگر و یا کشور دیگری به شهر تهران بیایند که به مسئولین ایستگاه دوچرخه اعلام کرده ایم که فقط با گرفتن کارت ملی یا پاسپورت دوچرخه را تحویل بدهند و آن اشخاص موظف هستند که دوچرخه را به همان ایستگاه تحویل بدهند.


منبع: پایگاه خبری خط خبر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار