در آستانه هفتادمین سالگرد کودتای ننگین آمریکایی –انگلیسی 28 مرداد سال 1332، رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای مجمع عالی فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به کلید واژه مهمی اشاره و تاکید کردند ...
کد خبر: ۱۱۲۱۴۰۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴ 19 August 2023

10 نکته کلیدی در کلام رهبر انقلاب درباره کودتای 28 مرداد

 

تابناک رضوی / احمد عارفخانی- در آستانه هفتادمین سالگرد کودتای ننگین آمریکایی –انگلیسی 28 مرداد سال 1332، رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای مجمع عالی فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به کلید واژه مهمی اشاره و تاکید کردند:«دشمنان درصدد بودند با ایجاد بحران‌های مستمر، انقلاب را زمین‌گیر و بی‌رمق کنند و بعد با یک اقدامی شبیه کودتای ۲۸ مرداد، کار انقلاب را تمام کنند اما سپاه جلوی تکرار کودتای ۲۸ مرداد را گرفت و نگذاشت ایران از مسیر صحیح آغازشده منحرف شود ».(1)
با نگاهی اجمالی به سخنان رهبر انقلاب در طول سالهای گذشته بویژه درماه های «مرداد و آبان» ماجرای کودتای 28 مرداد همیشه یکی از موضوعات و کلید واژه های مهم بوده است.

10 نکته کلیدی در کلام رهبر انقلاب در باره کودتای 28مرداد

باید از این کودتا درس گرفت ،آموخت و تجربه کرد.
اولین نکته ای که رهبر انقلاب درباره کودتای 28 مرداد گوشزد می کنند این است که باید از این کودتا درس گرفت ،آموخت و تجربه کرد.ایشان در این باره معتقدند که:«حادثه‌ای در کشور ما در سال ۱۳۳۲ اتّفاق افتاد -حادثه‌ی بیست‌وهشتم مرداد- که یکی از حوادثی است که ملّت ایران را با تجربه‌ها آمیخته می کند، مانع از خطا و اشتباه دیدِ او می شود؛ در این حادثه یک تجربه‌ی بزرگ برای ملّت ایران به وجود آمد، این تجربه را هرگز نباید فراموش کرد(2)
بی اعتمادی به آمریکا و قابل اعتماد نبودن این کشور حتی در برخورد با دوستان خود
دومین نکته ای که رهبر انقلاب نسبت به کودتای 28 مرداد هشدار می دهند موضوع بی اعتمادی به آمریکا و قابل اعتماد نبودن این کشور حتی در برخورد با دوستان خود است .رهبر انقلاب در همین باره تاکید می کنند که:«این رویکرد استکباری که آمریکایی‌ها دارند و از ده‌ها سال پیش تا امروز هم ادامه دارد، موجب شده است که در ملّتهای دنیا یک احساس بی‌اعتمادی و بیزاری نسبت به دولت آمریکا به‌وجود بیاید؛ این مخصوص کشور ما نیست؛ هر ملّتی به آمریکا اعتماد کرد، ضربه خورد؛ حتّی آن کسانی که دوست آمریکا بودند». (3)


عمل نکردن آمریکایی ها به وعده هایشان
سومین نکته ای رهبر انقلاب در ماجرای کوتاه 28 مرداد یاد آوری می کنند موضوع عمل نکردن آمریکایی ها به وعده هایشان هست مخصوصا خطاب رهبر اتقلاب به افرادی است که مذاکره با آمریکا را، راه حل مشکلات می دانند، رهبر انقلاب در این باره تصریح می کنند که:« نه، اینجور نیست، مذاکره مشکلی را حل نمیکند؛ مذاکره‌ی با آمریکا مشکلی را حل نمیکند؛ کجا اینها به وعده‌های خودشان عمل کردند؟ شصت سال است که از ۲۸ مرداد ۳۲ تا امروز در هر موردی که با آمریکاییها مسئولین این کشور اعتماد کردند، ضربه خوردند»(4).

منافع آمریکا از هرچیزدیگری مهمتراست
چهارمین نکته ای که رهبر انقلاب در رابطه با کودتای 28 مرداد یاد آوری می کنند این است که منافع آمریکا از هرچیزدیگری مهمتراست و آنها حتی در رابطه با دوستان خود هم فقط به منافع خود فکر می کنند، رهبر انقلاب در همین باره اشاره دارند که:«اما منافع استکباری اقتضاء کرد، آمریکائی‌ها با انگلیسها همدست شدند، پولها را برداشتند آوردند اینجا و کار خود را کردند. عنصر اصلی کودتا در تهران، یک فرد آمریکائی بود؛ اسمش هم معلوم است، شخصش هم مشخص است، بنده هم کاملاً اطلاع دارم، در کتابها هم نوشته‌اند. بعد که کودتا را به ثمر رساندند و شاه را که فرار کرده بود، به اینجا برگرداندند، شدند همه‌کاره‌ی کشور؛ یعنی زمام اختیار کشور را در دست گرفت».(5)


هم دستی غرب واستعمار گران برای رسیدن به اهداف خود است
پنجمین نکته ای که رهبر انقلاب در ماجرای کودتای 28 مردادمورد مداقه قرار می دهند هم دستی غرب واستعمار گران برای رسیدن به اهداف خود است کما اینکه در موضوع کودتای 28 مرداد کشور انگلیس پس از احساس خطر از نهضت ملی شدن نفت با امریکایی همکاری کردند و دولت مردمی مصدق را سرنگون کردند ،رهبر انقلاب دراین باره معتقدند که:« وقتی نهضت مصدق در این کشور پیش آمد - که یک نهضت ملی بود - جایی که بیشترین احساس خطر را کرد، دستگاه حکومت و سلطنت نبود؛ انگلیسی ها بیشترین احساس خطر را کردند. بعد هم که انگلیسی ها دیدند از عهده ی کار برنمی آیند، امریکایی ها را وارد کار کردند. آنها به یک معنا آمدند صحنه را از دست انگلیسی ها ربودند و حاکم شدند».(6)

جدایی انداختن بین دولتمردان و روحانیون و دین
ششمین نکته ای که رهبر انقلاب درباره کودتای 28 مرداد یاد آوری می کنند موضوع جدایی انداختن بین دولتمردان و روحانیون ونهاد دین است که در قضایای بین آیت الله کاشانی و دکتر مصدق کاملا مشهود است رهبر انقلاب معتقدند که:« دشمن فهمید که راز پیروزی ملت ایران چیست؛ لذا درصدد برآمد تا سیاسیّون و سردمداران دولتی را از روحانیت و دین جدا کند. آنها را از آیةالله کاشانی جدا کردند و بینشان فاصله انداختند و متأسفانه موفّق هم شدند».(7)

حمایت همه جانبه غرب و استعمار و بویژه آمریکایی ها از دیکتاتوری و دیکتاتورها
هفتمین نکته ای که رهبر انقلاب در قضایای کودتای 28 مرداد و قضایای ۱۵ خرداد و ۱۷ شهریور بیان می کنند موضوع حمایت همه جانبه غرب و استعمار و بویژه آمریکایی ها از دیکتاتوری و دیکتاتورهاست که در طول سالهای دوران حکومت پهلوی این موضوع در قضایای مختلف مشهود است، رهبر انقلاب در این باره تصریح می کنند که:«اینها کسانی هستند که سالهای متمادی از پلیدترین دیکتاتورها حمایت کردند. در کشور ما کودتای ۲۸ مرداد را امریکاییها به‌راه انداختند و بیست‌وپنج سال سخت‌ترین و سیاهترین دیکتاتوری را در این کشور به‌وجود آوردند و قرص و محکم از آن حمایت کردند.(8)

تزریق هرج و مرج و اغتشاش از سوی غرب و آمریکایی ها در کشور
هشتمین نکته ای که رهبر انقلاب درباره ماجرای کودتای 28 مرداد گوشزد می کنند موضوع تزریق هرج و مرج و اغتشاش از سوی غرب و آمریکایی ها در کشور است ایشان در همین زمینه تاکیدمی کنند که:«دشمن میخواهد در کشور هرج و مرج شود؛ بی ایمانی باشد؛ بی اعتمادی به حکومت باشد و در سایه این هرج و مرج و اغتشاش، یک دیکتاتوری مثل دیکتاتورىِ رضاخان را سرِ کار بیاورد؛ همان چیزی که یک بار در اوایل این قرن در دوره رضاخان و یک بار هم در ۲۸ مرداد در ایران تجربه شد. ۲۸ مرداد هم همین طور شد؛ گروهی از ایادی داخلی آنها تبلیغات و جنجال و هیاهو راه انداختند و اغتشاشگران به خیابانها ریختند. به دنبال آن، کنار زدن روحانیت و ناامیدی مردم و آمدن آمریکا بود و دیکتاتورىِ سخت و سیاه دوران محمّدرضا آغاز شد. امروز میخواهند آن کارها را بکنند».(9)

آمریکایی ها برای رسیدن به اهداف خود از هر ابزاری و هر امکانی استفاده می کنند
نهمین نکته ای که رهبر انقلاب درباره کوتای 28 مرداد به آن اشاره می کنند این است که آمریکایی ها برای رسیدن به اهداف خود از هر ابزاری و هر امکانی استفاده می کنند حتی اگر به قیمت از بین رفتن جان انسانها های بیگناه باشد،رهبر انقلاب در همین باره بیان می کنندکه:«عامل همه اینها، کمپانیهای بزرگ اقتصادی، سردمداران مالی بزرگ امریکا، احزاب اقتدارطلب، دستجات پُرنفوذ صهیونیستی، شخصیتهای معیوب از لحاظ فکری و اخلاقی - که در رأس کارها هستند – می باشند. این پرونده بسیار سنگین و گذشته بسیار ننگینی است. اینها چیزهای کوچکی نیست. برای اینها نابودی انسانها مهم نیست، نابودی ثروتها مهم نیست». (10)

استفاده آمریکایی ها از ابزار هنر برای رسیدن به اهدافشان
دهمین نکته ای که رهبر انقلاب درباره کودتای 28 مرداد به آن توجه می کنند استفاده از ابزار هنر برای رسیدن به مقاصد شان است که آمریکایی ها برای رسیدن به نیات پلید خود از ظرفیت مقالات و همچنین کاریکاتور استفاده می کنند ،رهبر انقلاب در همین باره اشاره می کنند که:««کیم روزولت» میگوید وقتی ما به تهران آمدیم، یک چمدان بزرگ پُر از مقاله‌هایی که نوشته شده بود و باید ترجمه می شد و در روزنامه‌ها به چاپ می رسید، و نیز کاریکاتورهایی را با خودمان آوردیم! ».(11)

نویسنده: احمد عارفخانی نویسنده کتاب اندیشه های سیاسی مقام معطم رهبری و فعال فرهنگی و رسانه ای

منابع
1- بیانات دردیدار اعضای مجمع عالی فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی26 مرداد 1402.
2-بیانات دردیدار با دانش آموزان و دانشجویان 12 آبان 1394.
3- بیانات دردیدار با دانش آموزان و دانشجویان 12 آبان 1392.
4- بیانات در دیدار فرماندهان و جمعی از کارکنان‌ نیروی هوائی ارتش جمهوری اسلامی ایران‌19بهمن 1391.
5- بیانات در جمع دانش آموزان و دانشجویان 10 آبان 1391.
6-بیانات در دیدارجمعی از مخترعان جوان 30فروردین 1384.
7-بیانات در دیدار مردم آران و بیدگل کاشان 20 آبان 1380.
8- بیانات درخطبه های نماز جمعه تهران 23 آبان 1382.
9-بیانات در خطبه های نماز جمعه تهران 5 مرداد 1381.
10- بیانات در دیدار کارگزاران نظام 28 اسفند 1380.
11-بیانات در جمع اصحاب فرهنگ و هنر اول مرداد 1380.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار