رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاینات از شروع فصل جدید نورپردازی قلعه کوه قاین خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۶۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶ 16 September 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی و به نقل از خبرگزاری فارس، حمید عباس زاده، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاینات امروز به رسانه‌ها اعلام کرد: بنای قلعه کوه قاین که از جمله آثار تاریخی شاخص شهرستان است، در پی تخصیص اعتبار از محل منابع ملی شاهد اصلاح خرابی‌ها و ادامه عملیات نورپردازی در این اثر ارزشمند خواهد بود.

وی افزود: در این فصل اصلاح قسمت‌های آسیب دیده ناشی از آسیب‌های انسانی در جبهه شمالی (به سمت بنای بوذرجمهر) و شرقی (رو به شهر قاین) در برنامه خواهد بود.

به گفته وی این دو جبهه در فصول قبل مرمت شده بود.

عباس‌زاده از کسانی که موجب آسیب به آثار تاریخی می‌شوند گله کرد و افزود: اعتبارات از مرحله تعریف پروژه، تثبیت آن در فهرست پروژه‌ها، تبادل موافقت نامه‌ها تا تخصیص اعتبار، تهیه شرح خدمات، معرفی پیمانکار و تجهیز کارگاه، مسیر طولانی و اداری پرچالش و فنی را طی می‌کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قاینات ادامه داد: این مهم که مستلزم رایزنی‌های فراوان و پیگیری‌های مستمر و توان‌فرسا است، با مشاهده رهگذرانی که غرق در غفلت و از روی ناآگاهی دست به تخریب و وارد آوردن خسارت به عملیات مرمتی در آثار تاریخی می‌زنند، موجب بی‌اجر شدن زحمات چندماهه و تلخ‌کامی دلسوزان و خادمان را فراهم می‌کنند.

به گفته عباس زاده، طی سالیان اخیر با وجود پیشرفت‌های بسیار در علوم، فن آوری و گشایش‌های فرهنگی، اما هم‌چنان بزرگترین تهدید در نگهداری آثار تاریخی، اشخاص بی‌توجه و لاابالی یا کسانی به دنبال منفعت‌های آنی است که با تخریب تعمدی و آسیب به فعالیت‌های عمرانی مانند نورپردازی در آثار تاریخی ضمن لکه‌دار کردن قدمت، سابقه و حرمت شهرستان، ما را به اجبار به سوی هزینه‌کرد اعتبارات برای رفع خسارات وارده به آثار تاریخی ناشی از بی وجدانی گروهی اندک از بازدیدکنندگان سوق می‌دهد.

این مقام مسوول اضافه کرد: به عنوان خادمان میراث‌فرهنگی شهرستان از فعالان و علاقمندان دعوت می‌کنم ضمن آگاهی‌رسانی به افرادی که وصف آن‌ها ذکر شد، خود نیز در همیاری و همکاری جهت حفظ و صیانت از آثار تاریخی که وجه مستند از تاریخ و فرهنگ قاینات و قهستان است همت گمارند.

عباس زاده خاطرنشان کرد: مجموعه‌ی عظیم سنگی قلعه کوه که سال‌ها مرکز حکومت امرای ایالت قهستان بوده است، به طول حدود ۴۰۰متر در جهت غرب به شرق و بر فراز ارتفاعات رشته کوه قهستان کشیده شده‌است، با شماره‌ی ۴۸۰۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و تحت حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار