رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: تولید محصولات گواهی شده و سالم که در روند تولید آن‌ها از سموم و آفت کش‌های کمتری استفاده می‌شود در این استان رو به افزایش است.
کد خبر: ۱۱۲۶۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶ 17 September 2023

محمد رضا حاجی رضا روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در این خصوص بیان داشت: توجه به سلامت محصولات غذایی و تولید محصولات گواهی شده و سالم همواره از جمله اولویت‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی قم بوده‌است اما طی ۲ سال اخیر به این موضوع اهتمام ویژه‌ای صورت گرفته و برای تحقق عملی آن، انجام اقدام‌های لازم در دستور کار است.

وی افزود: در همین ارتباط در سال‌زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، ۱۵ هکتار از سطح زیر کشت مزارع صیفی و هفت هکتار از سطح زیر کشت گلخانه‌های استان به این منظور اختصاص یافت که ثمره آن کاهش مصرف آفت‌ کش‌ها و تولید محصولات گواهی شده و دارای سلامت بیشتر بود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات موجود بر سر راه افزایش تولید محصولات گواهی شده در استان، عدم تفاوت قیمت آن‌ها با سایر محصولات است که موجب کاهش استقبال بهره‌برداران از ورود به این عرصه می‌شود که این موضوع نیازمند توجه بیشتری است.

حاجی رضا با اشاره به این که تولید محصولات گواهی شده و سالم از دستاوردهای مهم مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قم است، گفت: در همین راستا برای افزایش هرچه بیشتر این محصولات در استان برنامه‌ها و رویکردهای تحولی متنوعی توسط این سازمان اجرا می‌شود.

وی افزود: تشکیل شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی،‌ برگزاری کلاس‌های ترویجی محصول سالم، استفاده از کارشناسان کلینیک‌های بخش خصوصی و ترویج استفاده از تجهیزات غیر شیمیایی از جمله برنامه‌هایی است که به‌همین منظور توسط سازمان جهاد کشاورزی قم صورت می‌پذیرد.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار