معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی فارس افزود: استان فارس سهم بیش از ۱۱ درصدی در تولید عسل کشور را داراست و در جایگاه سوم قرار دارد.
کد خبر: ۱۱۲۹۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲ 01 October 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: عبدالمجید رنجبر با تأکید بر اینکه در مدت مذکور هرگونه جابجایی زنبورستان‌ها و حمل و نقل کندوهای زنبور عسل ممنوع است، گفت: زنبورداران به منظور اعزام کارشناسان به محل استقرار و ثبت آمار کندوهای فعال باید با ارائه درخواست مکتوب به مراکز جهاد کشاورزی پیش از شروع طرح اقدام کنند.
وی اضافه کرد: همه واحدهای زنبورداری شامل کندوهای مدرن یا سنتی، بومی یا غیر بومی و دارای پروانه فعالیت یا فاقد پروانه باید نسبت به ارائه درخواست سرشماری و ثبت آمار کندوهای فعال اقدام کنند.
رنجبر یادآور شد: مبنا و پیش شرط ارائه هرگونه خدمات و شناسایی فعالان این صنعت، ثبت آمار زنبورستان‌ها در محدوده‌های جغرافیایی مشخص است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی فارس ادامه داد: کار سرشماری زنبورستان‌ها در ۳۷ شهرستان فارس و ۵۸۷ پهنه تولیدی با مشارکت بیش از ۵۴۰ نفر از کارشناسان ستادی، شهرستانی و مدیران پهنه عملیاتی می شود.
وی گفت: آمارگیری از زنبورستان‌ها با هدف دستیابی به اطلاعات مورد نیاز از راندمان تولید کلنی‌ها و برآورد دقیق تعداد و نوع کندوهای زنبور عسل انجام می‌شود.
رنجبر افزود: مدت زمان آمارگیری غیر قابل تمدید است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در این سرشماری داده‌های متنوعی اعم از تعداد و نوع کلنی‌ها، ظرفیت و آمار تولید محصولات زنبور عسل شامل تولید عسل، ژل رویال، بره موم، گرده گل، موم و زهر جمع‌آوری می‌شود.
به گفته رنجبر؛ اطلاعات دیگری از جمله تعداد بهره‌برداران و اطلاعات مربوط به آنان نظیر سن، جنسیت، سطح سواد و موقعیت مکانی استقرار زنبورستان نیز اخذ و ثبت می‌شود تا به طور کامل در سامانه جامع پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی ثبت شود.


سهم بیش از ۱۱ درصدی فارس در تولید عسل کشور

او اضافه کرد: استان فارس با بیش از هفت درصد تعداد زنبورستان ها در این شاخص در رتبه سوم کشور بوده است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود: بر اساس اطلاعات استخراجی از سرشماری سال گذشته بیش از ۱۱ میلیون و ۵۳۴ هزار کلنی زنبور عسل در کشور وجود داشته که استان فارس با دارا بودن بیش از ۱۰ درصد تمامی کلنی‌های کشور به این لحاظ نیز در رتبه سوم قرار دارد.
رنجبر افزود: استان فارس سهم بیش از ۱۱ درصدی در تولید عسل کشور را داراست و در جایگاه سوم قرار دارد.

برچسب ها: تولید عسل ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار