معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارتخانه‌های بهداشت و علوم تفاهم کردند تا آزمایشگاه‌های جامع زیر نظر 2 وزارتخانه به‌صورت تجمیعی و مشترک فعالیت کنند.
کد خبر: ۱۱۳۱۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰ 11 October 2023

به گزارش تابناک سمنان، یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح امروز در حاشیه پنجمین کنگره بین‌المللی و بیست‌وششمین کنگره ملی فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ۲ سال گذشته جلسات متعددی را با یکدیگر برگزار کرده‌اند تا بر اساس آن، کل آزمایشگاه‌های جامع زیر نظر ۲ وزارتخانه به‌صورت تجمیعی و مشترک فعالیت کنند.

وی تصریح کرد: اعلام آمادگی کرده‌ایم تا ۲۰ میلیارد تومان توسط وزارت بهداشت، ۲۰ میلیارد تومان توسط وزارت علوم و پنج تا ۱۰ میلیارد تومان نیز توسط دانشگاه آزاد اسلامی اختصاص داده شود تا آزمایشگاه‌های تحقیقاتی کشور را به‌صورت جامع تجهیز کرده و دسترسی به آن‌ها را برای محققان و پژوهشگران تسهیل سازیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: جلسات متعددی تاکنون در این زمینه برگزار شده است و در وزارت علوم این همت وجود دارد تا این طرح به‌طور کامل اجرایی شود.

پناهی ادامه داد: تجهیزات آزمایشگاهی کشور متأسفانه در ۱۰ سال گذشته به‌روز نشده است و همان تجهیزات سال‌های گذشته در حال حاضر نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، به‌صورت برنامه‌محور از اختصاص تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی حمایت می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمایلی ندارد و حمایتی نخواهد کرد که فردی یا دانشگاهی بدون برنامه و هدف اعلام کند به دستگاه‌ها یا تجهیزات آزمایشگاهی و تحقیقاتی نیاز دارد.

پناهی گفت: در وزارت بهداشت، دستگاه‌ها و تجهیزاتی که در راستای برنامه‌های وزارتخانه اعلام نیاز شده باشد، حتماً تأمین می‌شود و از اختصاص تجهیزات موردنیاز به طرح‌های برنامه‌محور حمایت خواهیم کرد.

وی افزود: تجهیزات فقط در راستای برنامه اختصاص می‌یابد؛ وگرنه اینکه به‌تن‌هایی دستگاه‌هایی خریداری و در گوشه‌ای نگهداری شود، فایده‌ای نخواهد داشت. دستگاه‌های تحقیقات پزشکی نیز مانند بسیاری از تجهیزات نوین دیگر به‌روز می‌شوند و رسوب آن‌ها فایده‌ای ندارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: متناسب با برنامه، تمام دستگاه‌های موردنیاز مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های کشور را تأمین خواهیم کرد.

پناهی گفت: امسال اعتباراتی در این زمینه اختصاص یافته است و وزیر بهداشت در نشست معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در دانشگاه شهید بهشتی تهران قول داد که تجهیزات موردنیاز مراکز درمانی تحقیقاتی تأمین و بروزرسانی شود.

وی ادامه داد: شروع خوبی در این زمینه وجود داشته است؛ اما با عنایت به گرانی این تجهیزات، باید بدون تردید به مسأله‌محوری در اختصاص تجهیزات و امکانات توجه شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در برنامه هفتم توسعه نیز به‌طور مشخص پیش‌بینی شده است که برای توسعه و تجهیز آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور اعتباراتی اختصاص داده شود.
منبع/فارس

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار