مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه از ریزگردها و حریق به عنوان دو بلای طبیعی مهمی که در کرمانشاه رخ می‌دهد و دامنه آن عمدتا محیط زیست را تحت تاثیر قرار می‌دهد، یاد کرد.
کد خبر: ۱۱۳۱۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳ 14 October 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا احد جلیلیان به مناسبت هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی(۲۰ تا ۲۵ مهر)، با بیان اینکه از چند بلای طبیعی که در کرمانشاه رخ می‌دهد دو مورد مهم آن شامل گرد و غبار و حریق عمدتا در حوزه محیط زیست رخ می‌دهد، از تبعات این دو بر محیط زیست طبیعی و انسانی یاد کرد و گفت: وقوع حریق و هچنین ریزگردها علاوه بر تهدید سلامت انسان، لطمه جدی به گونه‌های گیاهی و جانوری وارد کرده و همچنین باعث آلودگی هوا نیز می‌شود.

وی اشاره‌ای به وضعیت وقوع حریق در استان داشت و با بیان اینکه امسال ۱۸ مورد آتش سوزی گسترده در سطح استان داشتیم که بیش از ۳۳۴ هکتار از عرصه های محیط زیست استان را درگیر کرد، افزود: این وسعت از حریق در مقایسه با عرصه ۲۵۰ هزار هکتاری تحت مدیریت محیط زیست قابل توجه است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه از سهم قابل توجه عامل انسانی در بروز حریق‌های محیط زیست یاد کرد و ادامه داد: برای اطفا حریق ۵۶ نفر از نیروهای محیط زیست در قالب ۱۴ اکیپ پای کار بودند و حتی در برخی موارد آتش‌سوزی‌، از بالگرد نیز برای اطفاء حریق در مناطق صعب‌العبوری مانند "بوزین و مره‌خیل" استفاده کردیم.

جلیلیان بخش عمده‌ای از آتش‌سوزی‌ها را با توجه به عامل انسانی ایجاد آنها قابل پیشگیری دانست و تاکید کرد: بخش دیگری از وقوع آتش سوزی ناشی از کاهش بارندگی، خشکسالی و ... است که در اختیار ما نیست.

وی از اهمیت مقابله با آتش سوزی‌ها نیز یاد کرد که آسیب جدی به پوشش گیاهی وارد می‌کند که گاهی جبران آن ممکن است چندین سال به طول بینجامد و به علاوه تاثیرات مخربی نیز در خاک ایجاد خواهد کرد.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه سپس به وضعیت کرمانشاه از نظر بروز ریزگردها اشاره کرد و با بیان اینکه در نیمه اول امسال در شهر کرمانشاه ۹ روز درگیر ریزگردها بودیم، تاکید کرد: در سطح استان نیز تعداد روزهای غبار آلود ۲۵ روز و عمدتا مربوط به کنگاور بود.

به گفته جلیلیان، شرایط توپوگرافی کنگاور باعث می‌شود ماندگاری ریزگردها در این منطقه افزایش یافته و شاهد افزایش تعداد روزهای با هوای غیراستاندارد در این شهرستان باشیم.

وی با بیان اینکه در استان کرمانشاه فعلا هیچ کانونی از ریزگردها نداریم، اضافه کرد: منشا عمده ریزگردهایی که کرمانشاه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، خارج از کشور و عمدتا عراق، عربستان، سوریه و ... است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه پیشگیری از وقوع ریزگردها را در داخل کشور ممکن ندانست و اظهار کرد: تنها از طریق تعاملات بین‌المللی می‌توان تا حدودی جلوی وقوع ریزگردها را گرفت.

جلیلیان با اشاره به کنفرانس بین‌المللی که اخیرا برای ریزگردها در کشور برگزار و در حاشیه آن تفاهم‌نامه‌های همکاری متعددی منعقد شد، خاطرنشان کرد: راه اصلی مقابله با ریزگردها مهار کانون‌های آن از طریق ایجاد پوشش گیاهی پایدار و همچنین مالچ پاشی است.

وی گفت: استان‌های مرزی از جمله کرمانشاه که بیش از ۳۷۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد، متاسفانه بیشترین درگیری را با ریزگردها دارند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار