مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: سطحی بالغ بر ٣۶ هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی آلوده کرمانشاه پاکسازی شد.
کد خبر: ۱۱۳۲۴۴۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲ 17 October 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از خبرآنلاین انشاالله کولانی، اظهار کرد: آب و هوای معتدل استان کرمانشاه را مدیون شرایط کوهستانی جنگل‌های این منطقه هستیم، چشمه‌ها، قنوات، چاه‌ها و آب‌های جاری در آبراهه ها هم مدیون همین جنگل‌ها است.

وی افزود: معدود افرادی با ناآگاهی برخورد ناصحیحی با درختان در جنگل‌ها دارند و به آن‌ها آسیب می‌رسانند گاهی هم مشکلات طبیعی و ناشی از تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌ها است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه تصریح کرد: استان کرمانشاه دارای یک میلیون و ۶١۶ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی است که ۵٢٧ هزار هکتار آن را جنگل‌ها تشکیل می‌دهند.

وی گفت: گونه غالب این جنگل‌ها بلوط است و دیگر گونه‌ها شامل زالزالک، بنه، بادام کوهی، گلابی جنگلی، کیکم، ارژن و دیگر گونه ها است.

این مقام مسئول بیان کرد: درختان و جنگل‌ها در شرایط سخت طعمه آفات و بیماری‌ها می‌شوند خصوصا بیماری‌هایی شناخته شده که از گذشته هم به صورت همزیست درختان بلوط وجود داشتند.

وی ادامه داد: در سنوات اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های متوالی در این جنگل‌ها همزیستی گیاهی نیمه انگلی به نام لورانتوس که در اصطلاح محلی به آن «موخور» می‌گویند به حالت طغیانی رسیده و به تهدیدی برای جنگل‌های زاگرس و درختان بلوط تبدیل شده است.

کولانی خاطرنشان کرد: این گیاه نیمه انگلی «لورانتوس» فاقد ریشه بوده و روی گیاه میزبان و شاخه‌های همان درخت می‌روید و مواد غذایی خود را نیز از آن تأمین می‌کند و در اثر زندگی این گیاه روی درخت محل فعالیت متورم شده و به تدریج موجب مرگ قسمت‌هایی از درخت می‌شود.

وی اضافه کرد: به تدریج مرگ درخت را برای زنده ماندن خود رقم می‌زند و سطوح آلوده ما در استان کرمانشاه در شرایطی است که این گیاه نیمه انگلی بر روی درختان بلوطی که در ارتفاع حدودا یک هزار و ٧٠٠ متر از سطح دریا پراکنش دارند رشد می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه تشریح کرد: این گیاه به طور پراکنده هم روی درختان کیکم در شهرستان پاوه و گلابی جنگلی در شهرستان کرمانشاه دیده شده است.

 


قرار گرفتن ۴۴ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط کرمانشاه در وضعیت بحرانی

 

 

وی عنوان کرد: در بیش از هشت هزار و ٧٠٠ هکتار از جنگل‌های استان کرمانشاه عموما درختان بلوط آلودگی گزارش و مشاهده شده است که ۴۴ هزار هکتار آن در سطح بحرانی قرار دارد.

به گفته کولانی بیماری‌های دیگری هم وجود دارد از قبیل برگ خوار گزنده بلوط، موریانه، برگ خوار سفید بلوط، آفات پوستخوار، موش صحرایی، سوسک چوبخوار پوستخوار، پروانه جوانه خوار که در جنگل‌های ما تنها لورانتوس وارد کننده زیان اقتصادی بوده است.

وی اذعان کرد: اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه هم در طی سال‌های گذشته که همچنان هم ادامه دارد در اقداماتی جهادی و تلاشی مضاعف با وجود اعتبارات ناکافی سالیانه به منظور پیشگیری و مقابله ابتدا مکان یابی را در دستور کار تیم‌های شناسایی قرار داد.

وی بیان کرد: جانمایی محدوده‌های آلوده و تهیه نقشه جی.آی.اس مکان محور بر اساس جداول فیزیکی و در ادامه کنترل مکانیکی را در دستور کار کارشناسان و تیم‌های عملیات تخصصی قرار داد.

کولانی تأکید کرد: تا کنون سطحی بالغ بر ٣۶ هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی آلوده پاکسازی شده است که طی سال‌های ١٣٩٩ و ١۴٠٠ میزان سه هزار و ٧٠١ هکتار و در سال گذشته نیز یک هزار هکتار این میزان کنترل مشارکتی با مردم و همیاران طبیعت صورت گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار