معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با پیش بینی کشت گندم در ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی این استان گفت: کشت این محصول از اوایل پاییز در استان شروع شده و در روز‌های اخیر سرعت گرفته است.
کد خبر: ۱۱۳۳۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰ 21 October 2023

به گزارش تابناک اردبیل، احمد شهریار با اشاره به پیش بینی کشت گندم در ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی این استان اظهار کرد: سموم و کود مورد نیاز کشت گندم در استان اردبیل تهیه شده و در سال زراعی جاری در ۲۳۵ هزار هکتار از اراضی دیم و ۵۵ هزار هکتار از اراضی آبی استان اردبیل گندم کشت می‌شود.

وی با اشاره به تامین حدود ۱۷ هزار تن بذر گندم برای کشت در اراضی زراعی استان بیان کرد: کشت این محصول در مناطق مختلف استان اردبیل با استفاده از ۲۳ هزار دستگاه تراکتور و ماشین آلات کشت پس از بارندگی‌های اخیر شتاب گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: برای نظارت بر فرایند کشت، ۱۳۲ نفر کارشناس و مهندس ناظر کشاورزی در قالب طرح جهت تولید جذب شده و با توجه به مشخص شدن پهنه بندی مزارع گندم استان برای نظارت آنها، کمیته‌های فنی و کارشناسی کشت گندم نیز در استان فعال شده است.

شهریار با اشاره به آغاز کشت جو در اراضی زراعی استان اردبیل بیان کرد: بر اساس پیش بینی انجام شده، قرار است در سال زراعی جاری محصول جو در ۹۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان نیز کشت شود که ۲۵ هزار هکتار آن به صورت آبی و ۷۰ هزار هکتار نیز به صورت دیم کاشته خواهد شد.

وی اضافه کرد: در سال زراعی گذشته به رغم درگیر بودن بخش وسیعی از استان اردبیل با پدیده خشکسالی و نابودی ۱۰۰ درصدی بسیاری از مزارع گندم در شهرستان گرمی، بیله سوار و مشگین‌شهر و خسارت ۲۰ تا ۱۰۰ درصدی بسیاری از مزارع استان، میزان خرید تضمینی گندم در استان افزایش داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در سال زراعی گذشته به رغم این میزان خسارت خشکسالی، با حدود ۲۵ درصد افزایش برداشت محصول در سطح استان، ۲۸۰ هزار تن محصول گندم از کشاورزان استان خریداری شد در حالی که در سال قبل از آن، میزان خرید گندم حدود ۲۵۲ هزار تن بود.

شهریار علت این افزایش را اجرای موفق طرح جهش تولید در دیمزار‌های استان عنوان کرد و افزود: علاوه بر ۲۸۰ هزار تن محصول، ۱۷ هزار تن بذر نیز از کشاورزان خریداری شده که به تدریج در ایام کشت در اختیار گندمکاران استان قرار می‌گیرد.
منبع/فارس

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار