سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ۱۸ هزار تن بذر مرغوب گندم برای کشت پاییزه تامین و توزیع آن در بین کشاورزان این استان آغاز شده است.
کد خبر: ۱۱۳۳۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۴ 23 October 2023

به گزارش تابناک اردبیل به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل، نوبخت اژدری اظهار کرد: ۱۸ هزار تن بذر مرغوب گندم برای کشت پاییزه تامین و توزیع آن در بین کشاورزان این استان آغاز شده است و این میزان بذر در اجرای طرح الگوی کشت و جهش تولید در دیمزار‌ها مصرف شده و با کشت اصولی و فنی گندم، تولید این محصول در سال زراعی جاری در استان شتاب بیشتری می‌گیرد.

وی اجرای الگوی کشت، کشت قراردادی و جهش تولید در دیمزار‌ها را سه طرح مهم و اساسی بخش زراعت در استان اردبیل ذکر کرد و افزود: همه متولیان بخش کشاورزی و گندم‌کاران باید دست در دست هم دهند تا این طرح‌های ارزشمند به بهترین نحو ممکن اجرا شود.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به محدودیت منابع آبی در بخش کشاورزی این استان بیان کرد: وضعیت بارندگی در یک ماهه اول سال زراعی جاری در استان خوب بود، ولی متاسفانه در سال زراعی گذشته، بخش کشاورزی این استان با کاهش ۲۲ درصد میزان بارندگی و نیز پراکنش زمانی و مکانی نامناسب بارندگی دچار مشکل جدی شد.

وی اضافه کرد: به‌رغم این تنش وضعیت تولید گندم در استان اردبیل در سال زراعی گذشته مطلوب بود، به طوری که با وجود چالش خشکسالی و کم‌آبی بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از کشاورزان گندم‌کار استان به شکل تضمینی خریداری شد.

اژدری استفاده از ارقام سازگار با شرایط کم‌آبی و دیم را یکی از مهم‌ترین نیاز‌ها و در عین حال چالش جدی بخش کشاورزی دانست و گفت: مراکز تحقیقات کشاورزی باید در این زمینه وارد میدان شده و با معرفی ارقام پرمحصول و سازگار با شرایط اقلیمی دیم، نگذارند که تولید گندم به عنوان محصول راهبردی آسیب ببیند.

وی تاکید کرد: دستاورد‌های مراکز تحقیقاتی می‌بایست توسط کارشناسان ترویج به بهترین نحو ممکن به کشاورزان منتقل شود تا آن‌ها به عنوان عاملان اصلی تولید بتوانند با کشت ارقام اصلاح شده و پرمحصول و کم‌آب‌بر و رعایت اصول صحیح کاشت، داشت و برداشت، حداکثر تولید را در واحد سطح برداشت کنند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: مطالبات تمامی گندم‌کاران از بابت خرید تضمینی گندم پرداخت شده است و امیدواریم که برای سال زراعی جاری نیز دولت با تعیین قیمت منصفانه و قابل قبول، انگیزه را برای تولید بیشتر محصول در بین کشاورزان افزایش دهد.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار