مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: بارش‌های پاییز سال جاری زودتر از نرمال آغاز شد و تا صبح آخرین روز مهرماه در وضعیت فرانرمال باقی ماند، به طوری‌که میزان نزولات دریافتی حدود ۵۶ درصد بیشتر از میانگین ۳۰ ساله در این مدت بوده است.
کد خبر: ۱۱۳۴۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹ 26 October 2023

به گزارش تابناک اردبیل، مجید کوهی اظهار کرد: همانطور که انتظار میرفت بارش‌های پاییز سال جاری زودتر از نرمال آغاز شد و تا صبح آخرین روز مهرماه در وضعیت فرانرمال باقی ماند، به طوری‌که میزان نزولات دریافتی حدود ۵۶ درصد بیشتر از میانگین ۳۰ ساله در این مدت بوده است.

وی افزود: بر اساس داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، سال گذشته پس از پایان هفته چهارم پاییز یعنی همین موقع، متوسط بارش دریافتی استان در حدود ۱۶ میلی متر بود، که در حدود ۲۳ میلی­متر کمتر از میانگین بارش­های امسال (۳۹ میلی­متر) بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل تصریح کرد: در طی یک ماه سپری شده از سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، بیشترین بارش دریافتی مربوط به شهرستان بیله ­سوار با حدود ۶۱ میلی­متر و کمترین نیز مربوط به شهرستان کوثر با ۲۱ میلی­متر بوده است. همچنین بیشترین افزایش بارش با حدود ۱۲۰ درصد در شهرستان خلخال و کمترین افزایش با ۵ درصد در شهرستان نیر به ثبت رسیده است؛ و این در حالی می­باشد که در شهرستان نمین کاهش ۲۰ درصدی بارش مواجه بوده است.

کوهی گفت: داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور نشان می‌دهد گیلان با میانگین دریافت حدود ۱۰۸ میلی متر باران، پربارش‌ترین استان کشور تا این لحظه است.

وی عنوان کرد: پس از گیلان بیشترین بارش‌ها به ترتیب در استان‌های مازندران با ۹۶، گلستان ۵۹ و اردبیل با ۳۹ میلیمتر ثبت شده است.

کوهی تشریح کرد: با وجود اینکه بر اساس انتظارات بارش‌های سال زراعی زودتر آغاز شد و میزان آن‌ها نیز تا اینجا بیشتر از نرمال بوده است، اما کم بارشی انباشته و خشکسالی‌های متوالی گذشته با یک سال بارش نرمال جبران نمی‌خواهد شد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل یادآور شد: همچنان بخش وسیعی از استان تحت تاثیر درجات مختلف خشکسالی است که ضرورت مدیریت منابع آب را بیش از پیش می‌کند.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار