رئیس گمرک منظقه ویژه اقتصادی سیرجان گفت:امسال صادرات پسته رشد چشمگیری نسبت به قبل دارد و این موضوع در گمرک به خوبی مشهود است، درحال حاضر ما به کشورهای همسایه، کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای آسیای میانه و اروپا صادرات داریم.
کد خبر: ۱۱۳۶۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۸ 07 November 2023

به گزارش تابناک کرمان، با پایان یافتن برداشت محصول پسته و اتمام کار فرآوری پسته، صادرات این محصول از گمرک سیرجان در منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان آغاز شد.

محمد امیرزاده مسؤول باغبانی اداره جهاد کشاورزی سیرجان در گفتگو با خبرنگار فارس در سیرجان اظهار داشت: از ۵۲ هزار هکتار باغات پسته بیش از ۱۵ هزار تن محصول پسته برداشت شد و با افزایش تولید نسبت به دو سال گذشته و طی مراحل لازم محصول برای خارج از کشور صادرات این محصول توسط بازرگانان در حال انجام است.

مهدی محتشم هم به خبرنگار فارس گفت: گمرک سیرجان به عنوان گمرک صادراتی، امسال در صادرات پسته رشد چشمگیری نسبت به قبل دارد.

رئیس گمرک منظقه ویژه اقتصادی سیرجان اضافه کرد: در حال حاضر ما به کشور‌های همسایه، کشور‌های حوزه خلیج فارس و کشور‌های آسیای میانه و اروپا صادرات داریم.

حسین نجف‌آبادی که هم تولیدکننده پسته بوده و هم فرآوری این محصول را دارد نیز با بیان اینکه ما طی سال‌های گذشته چندین برابر صادرات داشتیم، گفت: ما صادرات این محصول را پس از فرآوری و بسته‌بندی و همچنین مغز پسته را برای صادرات آماده کرده‌ایم، اما اگر موانع و مشکلات سر راه صادرات برداشته شود قطعا رغبت همه تولیدکنندگان به صادرات آن محصول که مشتریان فراوان جهانی دارد، بیشتر می‌شود.

شیبانی باغدار و تولیدکننده پسته‌های مرغوب صادراتی نیز ابراز داشت: در شهرستان سیرجان ما ۴ نوع پسته خوب داریم که کله‌قوچی، فندقی، احمد آقایی و اکبری از آن جمله هستند که از بهترین نوع و مرغوب‌ترین پسته‌های سیرجان هستند و دربازار‌های جهانی هم مشتریان فراوانی دارند.

کارگران و بهره‌برداران که از استان‌های مختلف کشور برای اشتغال بخش‌های برداشت و فرآوری پسته به این شهرستان آمده بودند نیز ضمن اظهار رضایت از کار خود در فصل برداشت و فرآوری گفتند: محضول پسته دارای همه موارد اقتصادی و کسب درآمد است که ما هر ساله تا دو ماه در این شهرستان ساکن می‌شویم و مشغول بکار هستیم.

به گزارش فارس، با توجه به شرایط به وجود آمده و ایجاد روال صادرات محصولات از گمرک منطقه ویژه اقتصادی، این شهرستان یکی از قطب‌های تولید و صادرات محصول پسته به خارج از کشور محسوب می‌شود.

البته برخی از بهره‌برداران جوان پسته نیز خواستار کمک دولت در تخصیص و انتقال آب خلیج‌فارس برای بخش کشاورزی شدند و گفتند: خشکسالی‌های پی‌درپی، باغات و مزارع پسته را نابود کرده که خوب است دولت از آب خلیج‌فارس که تا صنعتِ سیرجان آمده به کشاورزی هم منتقل شود.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار