مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی از هدفگذاری اجرای طرح بارور سازی ابرها به عنوان یک پروژه تحقیقاتی از سوی مسئولان در استان مرکزی خبرداد.
کد خبر: ۱۱۳۶۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۷ 08 November 2023

به گزارش تابناک مرکزی،عزت الله آمری گفت:بر اساس اعلام نظر کارشناسان هوا، میزان بارندگی پاییز فوق نرمال است اما با توجه به اینکه خشکسالی و ترسالی دو روی یک سکه بوده و امکان کاهش بارشها نیز وجود دارد در این راستا اصلاح الگوی بهینه مصرف باید مدنظر ویژه قرار گیرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد منابع آب این استان متکی به آب‌های زیرزمینی است افزود: باید اذعان داشت که آبخوان‌های زیرزمینی شکننده بوده و اکنون ۸۰ درصد از ذخایر آب آبخوان‌ها به اتمام رسیده است.

آمری ادامه داد: سدهای استان مرکزی نیز وضعیت مناسبی ندارد و امید است به واسطه بارش‌ها ذخایر منابع آبی سطح‌ها را شاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های مناسبی از وزارت نیرو در حال انجام است، گفت: در مکان‌هایی که ظرفیت آبخوان‌ها خالی است و هیچ ظرفیت آبی برای بهره وری وجود ندارد باید به اجبار آب از دریا منتقل بود.

آمری افزود: طرح باروری ابرها به عنوان یک طرح تحقیقاتی در تمام کشورها انجام می‌شود که امسال اجرای این طرح در استان هدفگذاری شده است.

وی ادامه داد: بهره گیری از ظرفیت آب‌های نامتعارف از جمله پساب تصفیه خانه فاضلاب از برنامه‌های محوری وزارت نیرو است و وزارت نیرو موظف است برای کل کشور برنامه‌های سازگاری با کم آبی تدوین کند که در این راستا در استان مرکزی چهار محور تدوین و تصویب سد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی عنوان کرد: برنامه‌های سازگاری با کم آبی حول محورهای تعادل بخشی سفره‌های زیرزمینی تدوین شد که این برنامه هفت ساله بوده اما اکنون چهار سال از عمر آن سپری می‌شود.

آمری با بیان اینکه حوزه‌های تعادل بخشی به ویژه تعیین تکلیف چاه‌های غیر مجاز از جمله اقدامات محوری است، گفت: اکنون کمترین جاهای غیر مجاز نسبت به میانگین کشوری در استان مرکزی واقع شده است و حفر چاه‌های غیر مجاز و جدید به ندرت در استان اتفاق می‌افتد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار