نایب رئیس شورای اسلامی خراسان رضوی، مهاجرت بی‌رویه روستائیان به شهر را زنگ خطری برای توازن جمعیت شهری و روستایی دانست و گفت: در حال حاضر به لحاظ کاهش جمعیت در روستاها، اکثر مدارس بلااستفاده رها شده است.
کد خبر: ۱۱۳۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵ 18 October 2015
محمد خباززاده در نوزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهرستان کاشمر اظهار داشت: اگر چه امروز عمده روستاها از نعمت آب، برق، گاز و تلفن، مدرسه، خانه بهداشت و سایر امکانات بهره‌مند هستند اما متأسفانه به دلیل عدم حمایت از فعالیت‌ها و تولیدات روستایی، شاهد خالی شدن روستاها هستیم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس اعلام مدیرکل آموزش و پرورش خراسان در حال حاضر 51 درصد مدارس در سطح روستاها تنها در اختیار 26 درصد دانش‌آموزان است، گفت: به دلیل مهاجرت روستائیان به شهر، کمبود فضای آموزشی به شدت احساس می‌شود، به طوری که 49 درصد مدارس شهری در اختیار 74 درصد جمعیت دانش‌آموزی قرار گرفته است.

نایب رئیس شورای اسلامی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه با مهاجرت روستائیان به شهرها و نبود جمعیت در روستاها، مدارس روستاها تعطیل و رها شده است، خاطرنشان کرد: به جهت عدم استفاده از برخی مدارس در روستاها، شنیده شده که مدارس رها شده تبدیل به دامپروری شده است.

وی با انتقاد از توجه نداشتن دولتمردان و کارشناسان تأثیرگذار در امور کشور نسبت به مشکلات فرآروی روستائیان یادآور شد: باید با بررسی و کارشناسی نسبت به مهاجرت روستائیان مشخص شود که به زعم فراهم بودن امکانات چرا ماندگاری در روستاها هر روز کاهش می‌یابد.

خباززاده با بیان اینکه نبود حمایت از تولیدات روستایی و بی‌ارزش بودن سرمایه روستائیان همچون خانه، زمین و آب کشاورزی می‌تواند از دلایل مهاجرت در روستاها باشد تصریح کرد: متأسفانه در بحث حمایت از تولیدات روستائیان اقدامی انجام نمی‌شود و هر آنچه که مطرح می‌شود در جهت شعار حمایت است.

وی با اشاره به اینکه اراضی و آب کشاورزی در روستاها از ارزش بالایی به لحاظ اقتصادی برخوردار است، گفت: روستائیان از این حیث دارای سرمایه‌های خوبی هستند، اما در زمانی که برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها مراجعه می‌کنند سند و مدرکی برای ارائه ندارند؛ لذا سنددار کردن املاک روستایی و اراضی کشاورزی می‌تواند سبب ترغیب روستائیان جهت سکونت در روستا باشد.

عضو شورای اسلامی شهرستان کاشمر با تأکید بر اینکه برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان و افزایش علاقه آنان به فعالیت در روستاها باید اقدامات جدی و اساسی صورت پذیرد، گفت: اگر شرایط مطلوب برای فعالیت و زندگی با حمایت مسئولان از تولیدات روستائیان همراه شود، قطعاً شاهد مهاجرت معکوس خواهیم بود و روستائیان نیز به حاشیه شهرها مهاجرت نمی‌کنند.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار