رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد؛
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: با نگاه علمی و دانش بنیانی برای مصرف بهینه کود و سم با هدف حفاظت از خاک برنامه داریم؛ چرا که مصرف بدون ملاحظه کود بافت و سلامت خاک را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۴۰۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱ 29 November 2023

محمدرضا حاجی‌رضا رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در نشست خبری که امروز با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات این سازمان به مناسبت هفته جهانی خاک، با حضور مدیر کل محیط زیست و مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم برگزار شد، عنوان کرد: کشاورزی حفاظتی می‌تواند به بخش کشاورزی اصفهان، سمنان، مرکزی و قم که بارش کم و تبخیر بالا دارند نظام دهد و تولید را حفظ کند؛ کشاورزی حفاظتی با کاهش ورود و خروج ماشین‌آلات به عرصه کشاورزی در حفاظت از خاک موثر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: امسال شعار هفته جهانی خاک آب و خاک منشاء زندگی نامگذاری شده است چرا که پایداری بشر منوط به دو موافه مهم است در جهاد کشاورزی به این حقیقت رسیدیم که در مباحث تولید و امنیت غذایی با تکیه بر توان داخلی دو مؤلفه آب و خاک اهمیت بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه در کشور و استان قم به دلیل تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی‌ها وضعیت ناپایداری داریم، افزود: در ۴۰ سال گذشته در حوزه تامین آب، از آب‌های سطحی با هدف حفظ کشاورزی به سمت استفاده از آب‌های زیرزمینی رفتیم و با وجود این کاهش منابع آبی سعی داریم که بخش کشاورزی را مدیریت کنیم.

حاجی‌رضا ادامه داد: با گذشت ۷۰ روز از پاییز شرایط بارش‌ها در استان نامساعد است اما پذیرفتیم که می‌توانیم آب را مدیریت کنیم در حالی که خاک ملاحظات ویژه‌ای وجود دارد.

وی افزود: بیش از ۳۵ درصد منابع آب استان شور است و با تزریق به زمین، بافت خاک را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اما با نگاه عالمانه باید از این ظرفیت‌ها در راستای تامین امنیت غذایی و حفظ اشتغال حوزه کشاورزی استفاده کنیم.

حاجی‌رضا با تاکید بر اهمیت سلامت خاک در حوزه کشاورزی بیان کرد: با نگاه علمی و دانش بنیانی برای مصرف بهینه کود و سم با هدف حفاظت از خاک برنامه داریم؛ چرا که مصرف بدون ملاحظه کود بافت و سلامت خاک را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی آموزش کشاورزان و بهره‌برداران در راستای پایش و تناوب در استفاده از خاک را مهم دانست و گفت: کشاورزی حفاظتی از مهم‌ترین برنامه‌ها در راستای حفظ منابع خاکی است.

حاجی‌رضا یادآور شد: کشاورزی حفاظتی می‌تواند به بخش کشاورزی اصفهان، سمنان، مرکزی و قم که بارش کم و تبخیر بالا دارند نظام دهد و تولید را حفظ کند؛ کشاورزی حفاظتی با کاهش ورود و خروج ماشین‌آلات به عرصه کشاورزی در حفاظت از خاک موثر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه رویکرد جهاد کشاورزی حفاظت از خاک به عنوان مهم‌ترین مؤلفه‌های کشاورزی است، افزود: باید نگاه به خاک عالمانه باشد و جهاد کشاورزی در این حوزه مسئولیت مستقیم دارد.

وی در پایان تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغی را تهدید آینده تغذیه کشور و آینده این نظام و انقلاب دانست و گفت: مسئله تغییر کاربری‌ها خاک حاصل خیز را از دسترس عرصه کشاورزی خارج می‌کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار