بهره‌برداری بی‌رویه از جنگل، این مادرابر و باران را به نابودی کشانده و اراضی شمال را جولانگاه معامله گران زمین، بسازبفروش‌ها و دلالان کرده است.
کد خبر: ۱۱۴۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸ 19 October 2015
به گزارش تابناک مازندران نوار سبز و همیشه‌بهاری شمال ایران هنوز تبلوری از توانمندی زیست‌محیطی فلات خشک ایران را به‌ویژه در منطقه خشک خاورمیانه به نمایش می‌گذارد.

نوار سبز شمال ایران به‌عنوان میعادگاه زیست‌محیطی همه مردم ایران سالیانه پذیرای میلیون‌ها هم‌وطن خسته و افسرده برخاسته از پهنه خشک کویری ایران است که متأسفانه چون دیگر نقاط فلات ایران با تخریب و انهدام گسترده روبروست.

از دست رفتن میعادگاه زیست‌محیطی، تهدید جدی برای مردم

پرفسور عطاء اله قبادیان عضو هیئت‌علمی دانشگاه وین اتریش و از فعالان زیست‌محیطی ایران و مازندران صبح دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران، عوامل تخریب جنگل‌های شمال را برشمرد و اظهار داشت: جنگل‌های شمال ایران از چند جهت تحت‌فشار و با تخریب فزاینده گرفتار آمده است.

وی ادامه داد: پیشروی شرایط خشک و کویری از نیمه جنوبی البرز به سمت ارتفاعات نیمه شمالی، شرایط تأسف‌بار حاکم بر حاشیه دریای مازندران، تهاجم و تاخت‌وتاز بی مسئولانه به‌عنوان بهره‌برداری صنعتی از جنگل‌ها نه‌تنها حیات و هستی ساکنان شمال را با بحران روبرو کرده بلکه میعادگاه زیست‌محیطی مردم را با خطر جدی مواجه کرده است.

قبادیان با اظهار تأسف از اینکه، اراضی شمال جولانگاه معامله گران زمین شده است، گفت: ساخت‌وسازهای جویندگان درآمدهای بیشتر و بالاخره جویندگان آب‌وهوای سالم، میلیون‌ها نفراز هم‌وطنان عاصی از شرایط زیست‌محیطی مرگبار هیولایی به نام تهران، تخریب جنگل‌ها را به ارمغان می‌آورند.

 وی، سیل را محصول تخریب و انهدام پوشش‌های گیاهی معرفی کرد و گفت: قطع درختان جنگلی ارتفاعات، فرسایش شدید قشرهای خاک را به همراه داشته و عرصه‌های تخریب‌شده عملاً" قدرت بازسازی طبیعی را از دست می‌دهند.

قبادیان تأکید کرد: جنگل‌ها و مراتع ییلاقی و اراضی کشاورزی دیم، گیاهان دارویی و خوراکی و صنعتی خودرو که می‌توانست منبع درآمد و اشتغال‌زایی برای کوه‌نشینان و حاشیه‌نشینان جنگل باشد به‌تدریج محو و از بین می‌روند.

بهره‌برداری از جنگل‌های شمال متوقف شود و تحت پوشش طرح‌های حفاظتی قرار گیرد و برای پیشگیری از تجاوز به عرصه جنگلی حاشیه روستاها و شهرها باید محدوده‌ها با هر وسیله ممکن مشخص و تثبیت شود

وی توصیه کرد: بهره‌برداری از جنگل‌های شمال متوقف شود و تحت پوشش طرح‌های حفاظتی قرار گیرد و برای پیشگیری از تجاوز به عرصه جنگلی حاشیه روستاها و شهرها باید محدوده‌ها با هر وسیله ممکن مشخص و تثبیت شود.

قبادیان افزود: از دخل و تصرف بر اراضی کشاورزی با قصد و نیت ساخت‌وساز و توسعه بی‌رویه شهرها در چارچوب قانون منطقه‌ای به‌شدت جلوگیری شود.

این دکترای علوم کشاورزی در ادامه این گفتگو، با اشاره به اینکه منابع طبیعی ما در حال تخریب و انهدام است، تصریح کرد: ملتی که عرصه‌های زیستی و تولیدی خود را تخریب کند با دست خودش مرگ و نیستی خود را رقم می‌زند.

وی ایران را ازلحاظ منابع معدنی جزء غنی‌ترین کشورها دانست و اذعان کرد: منابع طبیعی زیستی کشور ما رو به انهدام بوده و از این لحاظ ما فقیر هستیم.

قبادیان با تأکید براینکه منابع طبیعی زیرزمینی و زیستگاه‌های ما در حال نابودی است، گفت: اقتصاد ما بر پایه فروش منابع خام بوده که لازم است یک درصد از منابع طبیعی معدنی که بنیان اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهد به احیاء و بازسازی منابع طبیعی کشور اختصاص یابد.

نابودی سفره‌های آب زیرزمینی یعنی کویر و مرگ

 عضو هیئت‌علمی دانشگاه وین اتریش منابع زیستی را آب، اراضی و جنگل‌ها و مراتع معرفی کرد و افزود: تخریب منابع زیستی طبیعی در ابعاد مختلف با فروش سرمایه و ذخایر نسل حال و آینده برابری می‌کند.

وی در ادامه در تعریف توسعه پایدار، اظهار داشت: توسعه پایدار شامل فعالیت‌های زیستی و تولیدی در هماهنگی مداوم بااستعدادها و ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مناطق است.

قبادیان در خصوص آمایش گفت: آمایش سرزمین عبارت از ارزیابی و شناخت استعدادها و قابلیت‌های طبیعی مناطق به‌منظور بررسی و طراحی برای رشد و توسعه مناطق، نظم و آسایش عرصه‌های زیستی برای استقرار شهرها، جاده، سدسازی مشروط برداشتن مدیریت توانمند، قادر و پاسخگو است.

این استاد دانشگاه بر اهمیت منابع طبیعی به‌عنوان بستر هستی مردم، تأکید کرد و گفت: مدیریت منابع طبیعی جنبه تشریفاتی داشته بطوریکه زیرمجموعه وزارت کشاورزی قرارگرفته است.

قبادیان تجدیدنظر در سیستم مدیریت، فرهنگ‌سازی در رسانه‌ها و رادیو و تلویزیون، آموزش صیانت از محیط‌زیست در کودکان ابتدایی و پیش‌دبستانی، ارائه واحدهای درسی محیط‌زیستی برای دانشگاه‌ها و تشکیل وزارتخانه منسجم منابع طبیعی و محیط‌زیستی قدرتمند برای سرپرستی بستر حیات مردم را راههای برون‌رفت از بحران محیط‌زیست برشمرد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار