مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری همدان با اشاره به اینکه امسال در 615 هکتار از اراضی منابع طبیعی توسعه جنگل ‌کاری صورت گرفته است، گفت: در هفته منابع طبیعی 250 هزار اصله نهال در سطح استان توزیع می شود.
کد خبر: ۱۱۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۸ 08 March 2015

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری همدان با اشاره به اینکه امسال در 615 هکتار از اراضی منابع طبیعی توسعه جنگل ‌کاری صورت گرفته است، گفت: در هفته منابع طبیعی 250 هزار اصله نهال در سطح استان توزیع می شود.

به گزارش فارس؛ محمدرضا همتی  با اشاره به شعار امسال هفته منابع طبیعی با عنوان «منابع طبیعی با مردم، برای مردم»، اظهار کرد: از 15 تا بیست و یکم اسفندماه به نام هفته منابع طبیعی و درخت کاری نامگذاری شده که در راستای تحقق این شعار، مشارکت و همراهی مردم ضروری است.

وی با اشاره به کشت نمادین درختان در سطح استان، تصریح کرد: البته کاشت بیش از 250 هزار اصله انواع گونه‌ های درختان توسط مردم انجام می ‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری همدان به کاشت درخت به صورت نمادین توسط وزیر فرهنگ ،گفت: این درخت کاری در بنای یادبود سیدجمال ‌الدین اسد آبادی و به مناسبت بزرگداشت این شخصیت برجسته صورت گرفت.

وی یکی از اقدامات سازمان منابع طبیعی را توسعه فضای سبز و جنگل ‌کاری دانست و گفت: امسال در راستای توسعه جنگل‌ کاری، در 615 هکتار از اراضی منابع طبیعی درخت غرس شده است.

جنگل‌ کاری 500 هکتار از اراضی منابع طبیعی در اسدآباد

همتی افزود: این جنگل ‌کاری از نوع گونه‌های درختان بومی است که شرایط مناسبی داشته و نیازی به آبیاری چندانی ندارند.

وی افزود: این گونه درختان شامل بادام، بادامک، بلوط و زالزالک در سطح ارتفاعات کاشته شده است.

مدیرکل منابع طبیعی همدان با بیان اینکه از 615 هکتار جنگل ‌کاری در سطح استان 50 هکتار مربوط به گردنه اسدآباد است، خاطرنشان کرد: با توسعه این جنگل ‌کاری 50 هکتاری در گردنه، تاکنون 500 هکتار از اراضی منابع طبیعی این منطقه درخت غرس شده است.

وی افزود: از 500 هکتار توسعه جنگل ‌کاری در اسدآباد 20 هکتار آبیاری می‌شود و مابقی درختان به صورت دیم است.

تقویت رویکرد مشارکتی با مردم برای اجرای جنگل ‌کاری

همتی با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه باید سالانه 12 هزار هکتار جنگل ‌کاری شود، افزود: اجرای این برنامه به صورت سالانه اعتباری بالغ بر 24 میلیارد تومان نیاز دارد و این امر با اعتبارات کم امکان ‌پذیر نیست.

وی از افزایش اعتبارات ملی در بخش منابع طبیعی و جنگل‌ کاری در سال‌ جاری خبر داد و گفت: در سال‌ جاری توسعه جنگل‌کاری به میزان 615 هکتار از محل اعتبارات ملی انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی همدان با اشاره به اینکه سازمان منابع طبیعی رویکرد مشارکتی را در زمینه جنگل‌کاری دنبال می‌کند، افزود: با مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف آبخیزداری از جمله دامنه‌های شمالی الوند و مکان‌های دارای آب و هوا و خاک مناسب، کشت درختان دیم را داریم.

توزیع یک نهم از 250 هزار اصله نهال در اسدآباد

وی از توزیع 250 هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی در سطح استان همدان خبر داد و گفت: یک نهم از کل اصله نهال توزیعی در سطح شهرستان اسدآباد توزیع می‌شود.

همتی با بیان اینکه برای کاهش وابستگی مراتع و منابع طبیعی به منابع آبی چندین اقدام را انجام می‌دهیم، افزود: یکی از این اقدامات کاشت درختان دیم در سطح اراضی منابع طبیعی است.

وی کاشت گونه‌های دومنظوره درختان را در سطح منابع طبیعی از دیگر اقدامات در راستای کاهش استفاده از منابع آبی دانست و گفت: این نوع گونه درختان موجب استفاده مردم در راستای درآمد زایی و همچنین توسعه فضای سبز است.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار