مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اهواز از تلاش برای نوسازی ۳۷۰ تاکسی خبر داد و گفت: در مجموع تاکنون ۱۰۱ تاکسی نوسازی و از این تعداد ۴۰ دستگاه تحویل داده شده‌اند و احتمالا ۶۱ تاکسی دیگر نیز در دهه فجر یا تا پایان سال به رانندگان تحویل داده شوند.
کد خبر: ۱۱۴۵۵۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸ 27 December 2023

تابناک خوزستان: امیر صفی‌خانی با اشاره به وضعیت تاکسی‌های اهواز اظهار کرد: از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، کمتر از ۲۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شدند و یکی از دلایل اصلی این مساله، ارائه نشدن تسهیلات بانکی با سود کم به رانندگان تاکسی بود. این در حالی است که همه ارگان‌ها و صنایع در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی باید کمک می‌کردند که نوسازی تاکسی‌ها انجام شود.

وی افزود: با توجه به اینکه درآمد یک راننده تاکسی به گونه‌ای است که امکان پس‌انداز کردن ندارد و توان پرداخت اختلاف قیمت خودرو قدیمی و خودروی جدید را نیز ندارد، این مابه‌التفاوت باید در قالب تسهیلات کم‌بهره به رانندگان داده شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اهواز با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر، گفت: در این راستا دی‌ماه سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین کمیته امداد امام(ره) و اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور منعقد شد و در ادامه آن، جلساتی با مدیرکل کمیته امداد امام(ره) خوزستان داشتیم و در نهایت برای اولین بار یک اداره در راستای اشتغال‌زایی و جلوگیری از بیکاری، به نوسازی تاکسیرانی شهرداری اهواز کمک کرد.

اسقاط نقدی ۷۰۰ تاکسی در اهواز در ۱۰ سال گذشته

وی بیان کرد: در ۱۰ سال گذشته بیش از ۷۰۰ راننده تاکسی در اهواز، اسقاط نقدی کردند یعنی ۷۰۰ نفر خودروی تاکسی خود را فروختند و دیگر به عنوان راننده تاکسی فعالیت ندارند و این کار به معنی این است که یک تاکسی از ناوگان تاکسیرانی کاهش یافته و از سوی دیگر میزان بیکاری نیز افزایش یافته است یا رانندگان تاکسی به سوی مشاغل کاذب رفته‌اند.

صفی‌خانی گفت: بنابراین کمیته امداد امام(ره) با تفکر اشتغال‌زایی قدم برداشت و در سه ماهه گذشته ۵.۵ میلیارد تومان تسهیلات ۴ درصد هفت ساله برای نوسازی ۴۰ دستگاه تاکسی به رانندگان تاکسی پرداخت کرد.

وی افزود: در اهواز بیشترین میزان وام، ۲۲۰ میلیون تومان به میزان ۸۰ درصد قیمت سمند سورن تسهیلات پرداخت شده و هیچ شهری این میزان وام را پرداخت نکرده است. هر چند وام در سال ۱۴۰۱ پرداخت شد اما خودروها در سال ۱۴۰۲ تحویل داده شدند و مدل ۱۴۰۲ بوده‌اند.

پرداخت ۱۷.۵ میلیارد تومان تسهیلات نوسازی از منابع کمیته امداد

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اهواز با اشاره به پروسه طولانی نوسازی تاکسیرانی، گفت: پیگیری برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی ادامه پیدا کرد و هفته گذشته حدود ۱۷.۵ میلیارد تومان از منابع کمیته امداد امام(ره) برای نوسازی تاکسیرانی اهواز پرداخت شد و تسهیلات ۶۱ نفر به میزان هر نفر ۲۸۰ میلیون تومان به حساب ایران خودرو واریز شد و رکورد نوسازی ناوگان تاکسیرانی در یک سال زده شده است. پیش از این بالاترین نوسازی ناوگان تاکسرانی در یک سال، ۷۸ دستگاه تاکسی بود که در سال ۹۳ یا ۹۴ بوده است.

وی با بیان اینکه بالاترین رقم وام در اهواز پرداخت شده است، عنوان کرد: بنابراین در مجموع تاکنون ۱۰۱ تاکسی نوسازی و از این تعداد ۴۰ دستگاه تحویل داده شده‌اند و احتمالا ۶۱ تاکسی دیگر نیز در دهه فجر یا تا پایان سال به رانندگان تحویل داده شوند. همه این تاکسی‌ها هم سمند سورن پلاس دوگانه سوز هستند.

صفی‌خانی گفت: برای اولین بار از منابع اداره‌کل بهزیستی خوزستان نیز تسهیلات نوسازی ۱۱ خودروی دیگر تا یک ماه آینده به حساب ایران خودرو واریز می‌شود. پیش فاکتور نوسازی سه تاکسی دیگر نیز از محل تسهیلات کمیته امداد امام(ره) خوزستان باقی مانده که مراحل پرداخت وام این خودروها نیز در حال پیگیری است.

وی افزود: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین شهرداری اهواز و کمیته امداد امام(ره) خوزستان منعقد شده است، ۱۰۰ تاکسی دیگر نیز نوسازی خواهد شد که مراحل اجرایی این کار در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اهواز گفت: با این روند تا پایان سال به جز تفاهم‌نامه نوسازی ۱۰۰ تاکسی، ۱۲۰ تاکسی دیگر نیز نوسازی خواهند شد.

وی عنوان کرد: همچنین برای نوسازی ۱۵۰ تاکسی، تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری اهواز و بانک ملی منعقد شده است و تاکنون ۸۷ راننده به بانک ملی معرفی شده‌اند و در حال تکمیل پرونده هستند.

فرسودگی ۹۰ درصد ناوگان تاکسیرانی اهواز

صفی‌خانی گفت: با توجه به اینکه شرکت ایران خودرو سقفی به عنوان تعهدات خود اعلام کرده است، باید با استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان خوزستان، سهمیه اهواز افزایش یابد تا ایران خودرو پیش فاکتور نوسازی ۱۵۰ تاکسی را صادر کند و مراحل پرداخت تسهیلات انجام شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اهواز با اشاره به فرسودگی ۹۰ درصد ناوگان تاکسیرانی اهواز، گفت: یک هزار و ۷۰۰ فقره وام برای نوسازی تاکسیرانی اهواز نیاز بود که با وجود همه اقدامات انجام‌شده، به یک هزار و ۳۰۰ وام دیگر به میزان حدود ۳۹۰ میلیارد تومان برای نوسازی دیگر ناوگان نیاز است.

وی بیان کرد: باید همه کمک کنند تا بتوانیم تاکسی‌های اهواز را نوسازی کنیم. صنایع زیادی در اهواز مستقر هستند و اگر هر صنعت تنها ۱۰۰ میلیارد تومان کمک کند، به راحتی می‌توانیم در سال آینده کل ناوگان تاکسیرانی اهواز را نوسازی کنیم.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار