U-۱۲۰۶ یک زیردریایی آلمانی جنگ جهانی دوم بود که به دلیل یک حادثه منحصر به فرد در جنگ جهانی دوم شهرت پیدا کرد. U-۱۲۰۶ در ۱۶ مارس ۱۹۴۴ به آب انداخته شد، U-۱۲۰۶ یک U-boat نوع VIIC بود، یک کلاس استاندارد از زیردریایی‌ها که توسط نیروی دریایی آلمان استفاده می‌شد.
کد خبر: ۱۱۴۵۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰ 30 December 2023

 

یکی از بزرگ‌ترین بدشانسی‌های جنگ جهانی: غرق شدن زیردریایی پیشرفته آلمانی -U-1206- به خاطر مشکل سرویس بهداشتی (یک پزشک)

 

یکی از بزرگ‌ترین بدشانسی‌های جنگ جهانی: غرق شدن زیردریایی پیشرفته آلمانی -U-1206- به خاطر مشکل سرویس بهداشتی (یک پزشک)«تابناک با تو» - U-۱۲۰۶ یک زیردریایی آلمانی جنگ جهانی دوم بود که به دلیل یک حادثه منحصر به فرد در جنگ جهانی دوم شهرت پیدا کرد. U-۱۲۰۶ در ۱۶ مارس ۱۹۴۴ به آب انداخته شد، U-۱۲۰۶ یک U-boat نوع VIIC بود، یک کلاس استاندارد از زیردریایی‌ها که توسط نیروی دریایی آلمان استفاده می‌شد. ساخت آن در کارخانه کشتی‌سازی Germaniawerft در کیل انجام شد و فرماندهی آن کارل آدولف شلیت بر عهده داشت.

یکی از بزرگ‌ترین بدشانسی‌های جنگ جهانی: غرق شدن زیردریایی پیشرفته آلمانی -U-1206- به خاطر مشکل سرویس بهداشتی (یک پزشک)

نقش اصلی U-۱۲۰۶، مانند سایر U-boat‌ها، شرکت ایجاد اختلال در خطوط کشتیرانی متفقین در اقیانوس اطلس و غرق کردن کشتی‌ها بود. این زیردریایی‌ها نقش مهمی در اختلال جریان تدارکات به نیرو‌های متفقین، به ویژه در سال‌های اولیه جنگ داشتند. U-۱۲۰۶ مانند همتایان خود مجهز به اژدر و انواع سلاح‌های ضد هوایی بود که آن را به تهدیدی هولناک برای کشتی‌های دشمن تبدیل می‌کرد.

حادثه‌ای که U-۱۲۰۶ را در کانون توجه قرار داد در ۱۴‌آوریل ۱۹۴۵، زمانی که زیردریایی در اولین سفر رزمی خود بود، رخ داد. جنگ در اروپا در مراحل پایانی خود بود و ارتش آلمان با فشار فزاینده‌ای از سوی نیرو‌های متفقین در حال پیشروی مواجه بود. U-۱۲۰۶ در حال گشت زنی در آب‌های سواحل اسکاتلند بود که یک رویداد منحصر به فرد و ناگوار رخ داد.

در حین گشت و‌گذار در عمق زیاد، U-۱۲۰۶ در یکی از توالت‌های خود دچار نقص شد. توالت‌های این زیردریایی از نظر فناوری پیشرفته طراحی شده بودند و از یک سیستم جدید فشار بالا استفاده می‌کردند. اما کاپیتان کشتی- شلیت- به خوبی این نقش را درک نکرده بود و به طور کامل پیچیدگی‌های سیستم جدید توالت را درک نمی‌کرد و به یک خدمه کم تجربه اجازه داد تا تعمیرات سرویس بهداشتی که از آن استفاده کرده بود را انجام دهد.

یکی از بزرگ‌ترین بدشانسی‌های جنگ جهانی: غرق شدن زیردریایی پیشرفته آلمانی -U-1206- به خاطر مشکل سرویس بهداشتی (یک پزشک)

در تلاش برای تعمیر توالت، این خدمه به طور ناخواسته دریچه اشتباه را باز کرد و باعث شد آب دریا به داخل زیردریایی سرازیر شود. وضعیت به سرعت تشدید شد، زیرا جریان آب شدید و به همه جا نفوذ کرد و شروع به رسیدن به باتری‌ها کرد و خطری جدی انتشار گاز سمی کلر را به همراه داشت. ایمنی خدمه به نگرانی فوری و یک وضعیت اورژانس تبدیل شد.

کاپیتان شلیت با درک وخامت اوضاع، تصمیم دشواری را گرفت تا زیردریایی را علیرغم نزدیکی به آب‌های تحت کنترل دشمن، به سطح ببرد. در این زمان بود که U-۱۲۰۶ بلافاصله مورد حمله هواپیما‌های انگلیسی قرار گرفت. خدمه کشتی را ر‌ها کردند و زیردریایی بمباران شد و به شدت آسیب دید.

حادثه U-۱۲۰۶ نه تنها به دلیل علت عجیبش بلکه به دلیل عواقب ناخواسته‌ای که رخ داد مورد توجه قرار گرفت. در واقع این یکی از چالش‌های ناشی از فناوری‌های پیشرفته اجرا شده در زیردریایی‌های آلمانی بود و خطرات بالقوه بی‌تجربگی در برخورد با فناوری جدید را نشان می‌داد.

در آوریل ۱۹۴۵، آلمان در آستانه شکست قرار داشت و کارایی نیرو‌های دریایی‌اش محدود شده بودند. متفقین تاکتیک‌های موثر ضد زیردریایی را توسعه داده بودند و ناوگان یوبوت آلمان متحمل خسارات سنگینی می‌شد.

این حادثه همچنین استرس روحی و جسمی خدمه زیردریایی را در طول جنگ نشان داد. زندگی در یک زیردریایی با شرایط زندگی در محیط تنگ، منابع محدود و تهدید دائمی حملات دشمن، سخت بود. خدمه U-۱۲۰۶، مانند همتایان خود در سایر یوبوت‌ها، نه تنها با خطرات جنگی، بلکه با چالش‌های عملیاتی کردن ماشین‌آلات پیچیده در یک محیط دشوار روبرو بودند.

پس از اینکه خدمه U-۱۲۰۶ را ر‌ها کردند، زیردریایی آسیب دیده در سواحل اسکاتلند غرق شد. اکثر خدمه توسط نیرو‌های انگلیسی اسیر شدند.

یکی از بزرگ‌ترین بدشانسی‌های جنگ جهانی: غرق شدن زیردریایی پیشرفته آلمانی -U-1206- به خاطر مشکل سرویس بهداشتی (یک پزشک)

در سال‌های پس از جنگ، داستان U-۱۲۰۶ در گزارش‌ها و نشریات مختلف تاریخی بازگو شده است. این حادثه به عنوان پاورقی منحصر به فرد و تا حدودی طعنه‌آمیز در تاریخ جنگ زیردریایی‌ها در طول جنگ جهانی دوم عمل می‌کند. در واقع U-۱۲۰۶ هیچ موفقیت قابل توجهی در عمر عملیاتی کوتاه خود به دست نیاورده بود، اما درس اصلی این همان اهمیت آموزش و سازگاری با فناوری‌های جدید آن هم برای همه کاربران یک فناوری جدید بود. خواه یک زیردیایی جنگی یا در زمان ما یک نرم‌افزار و سیستم کنترلی جدید.

منبع: یک پزشک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار