معاون وزیر نفت از انجام سرمایه‌گذاری 20 میلیارد یورویی برای توسعه شهرک پتروشیمی مکران در طول برنامه هفتم توسعه خبر داده است.
کد خبر: ۱۱۴۶۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ 02 January 2024

طبق آمار تابستان 1402 مرکز آمار کشور، سیستان و بلوچستان بالاترین نرخ بیکاری را در کل کشور دارد. در حالی که به دلیل همجواری با اقیانوس‌ها، قابلیت تبدیل شدن به یکی از مهمترین مرزهای صادرات و واردات کشور را دارد. 

دولت سیزدهم در آغاز شروع به کار خود از تعیین استاندار ویژه به جهت توسعه بیشتر در این استان خبر داده بود که سواحل مکران و شهرستان چابهار نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

 حالا معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران مرتضی شاهمیرزایی در سفر خود به این منطقه از سرمایه‌گذاری 20 میلیارد یورویی در طول برنامه هفتم توسعه در مجتمع شهرک پتروشیمی مکران خبر داده است. یعنی 3 برابر کل بودجه عمرانی کشور در سال 1402.

 

چابهار نزدیک‌ترین نقطه اتصال ایران به اقیانوس‌هاست که پس از ماهشهر و عسلویه به‌عنوان هاب صادراتی محصولات پتروشیمی انتخاب شده با این مزیت که حدود 2هزار کیلومتر از آنها به بازارهای جهانی نزدیک‌تر است.  این شهر علاوه بر دسترسی بی‌نظیر به آبهای آزاد، تنها منطقه ایران است که طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا از  14 آبان سال 97 از در تحریم‌های وضع شده علیه جمهوری اسلامی معاف  است.

 

به گفته شاهمیرزایی در این منطقه، شهرک های پایین دستی در کنار مجتمع های پتروشیمی احداث می شود تا محصول نهایی زنجیره ارزش پتروشیمی به بازارها عرضه شود که ارزش اقتصادی بسیار بالاتری دارد. پیش‌بینی می‌شود حداقل  برای بیش از 20 هزار نفر اشتغال زایی مستقیم صورت خواهد گرفت.

وحید کیانی استادیار دانشگاه بیرجند در یک مقاله علمی-پژوهشی که به چاپ رسیده است به این جمع بندی رسیده که افزایش سطح توسعه اقتصادی و رفع مشکلات اقتصادی درمنطقه سیستان و بلوچستان، باعث «افزایش سطح امنیت و جلوگیری از بروز بسیاری از ناامنی‌ها» خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار