براساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان کرمانشاه از ۱۲.۹ درصد در پاییز ۱۴۰۱ با ۱.۷ کاهش به ۱۱.۲ درصد در فصل پاییز امسال رسید تا همچنان شاهد استمرار رشد مشاغل در این استان مرزی باشیم.
کد خبر: ۱۱۴۶۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶ 02 January 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرناکرمانشاه  با ۲ میلیون نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان، ۱.۵ درصد از مساحت و ۲.۴ درصد جمعیت کشور را در بر می‌گیرد، از سال ۱۳۵۵ یکی از استان های با نرخ بیکاری بالا بوده و تاکنون نرخ بیکاری آن از میانگین کشوری پایین‌تر نیامده است بطوریکه چهار درصد از بیکاران کشور در این استان قرار دارند.

بر اساس آخرین آمار رسمی، استان کرمانشاه ۹۸ هزار بیکار دارد که از این تعداد بیش از ۳۸ هزار نفر معادل ۳۹ درصد دانش آموختگان دانشگاهی هستند که به دلیل نداشتن مهارت کافی نتوانستند شغلی پیدا کنند.

کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال در استان کرمانشاه طی سال‌های اخیر به دغدغه مشترک مردم و مسوولان تبدیل شده است، مردم کرمانشاه معتقدند که مطالبه اصلی از دولت ایجاد اشتغال پایدار و کاهش نرخ بیکاری در استان است.

به باور برخی کارشناسان اقتصادی استان در میان هر خانواده کرمانشاهی اکنون یک جوان دانش آموخته دانشگاهی با مدرک کارشناسی و بالاتر جویای شغل است و همواره این موضوع را به عنوان مطالبه اصلی از مسوولان مطرح کرده اند.

با استقرار دولت سیزدهم کاهش نرخ بیکاری در اولویت اصلی مسوولان قرار گرفت به طوریکه محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه بارها در جلسات مختلف به این موضوع اشاره کرده است؛ در جلسه رای اعتماد هیات دولت به وی نیز رییس جمهور بر موضوع کاهش نرخ بیکاری و افزایش میزان اشتغال در استان کرمانشاه به صورت جدی تاکید کرد.

رییس جمهور در موضوع بیکاری استان تنها به تاکیدات بسنده نکرد و طی سفر استانی به کرمانشاه در تیرماه سال ۱۴۰۱ با پیشنهاد استاندار و نمایندگان مردم مبنی بر راه اندازی قرارگاه رفع بیکاری در استان موافقت کرد و گفت که شخصا این موضوع را پیگیری خواهد کرد و در همین راستا معاون اجرایی رییس جمهور موظف به پیگیری موضوع شد.

قرارگاه ملی اشتغال فرصت کم نظیری را در اختیار استان کرمانشاه قرار داده تا بتواند معضل چند دهه بیکاری استان را مرتفع کند؛ قرارگاهی که ۹۵ درصد از اعتبارات ۲۷۰ هزار میلیارد تومانی آن از طریق سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ، شبکه بانکی و صندوق توسعه ملی تامین می‌شود و دولت کمترین سهم را دارد.

اختصاص اعتبارات مورد نیاز از محل این قرارگاه و پیگیری مستمر مسوولان و برگزاری جلسات مختلف طی یکسال اخیر نتیجه داده و امروز شاهد کاهش نرخ بیکاری در استان هستیم و استمرار این روند کاهشی نیاز به تلاش مضاعف دارد.

آنچنان که سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه می‌گوید؛ آمار بیکاری کرمانشاه در مسیر نزولی قرار گرفته به طوریکه در پاییز امسال شاهد کاهش ۱.۷ درصدی نرخ بیکاری استان بودیم و این آمار نشان می دهد که نرخ بیکاری کرمانشاه سه برابر میانگین کشوری کاهش یافت.

به گفته عبدالوحید محمدی؛ طبق این گزارش میانگین نرخ بیکاری کشور در پاییز گذشته ۸.۲ درصد بود که امسال به ۷.۶ درصد رسید؛ در واقع نرخ میانگین کشوری ۰.۶ درصد نسبت به پارسال کاهش داشته اما در همین مدت نرخ بیکاری استان حدود سه برابر میانگین کشوری کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت و ۱.۷ درصد کاهش رتبه هفتم کشوری از نظر بیشترین کاهش نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده و هم اکنون بعد از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، لرستان و چهارمحال بختیاری در رتبه پنجم است.

محمدی اذعان کرد: همچنین در پاییز امسال ۱۲ استان افزایش نرخ بیکاری و ۱۹ استان کاهش نرخ بیکاری داشته اند.

مختار احمدی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه نیز از تحقق ۷۲ درصدی هدفگذاری ایجاد اشتغال امسال استان خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۴ هزار و ۷۵۳ شغل در کرمانشاه ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه ایجاد ۳۴ هزار و ۵۱۷ شغل برای امسال استان هدف گذاری شده که تاکنون بر اساس آمار سامانه ملی "رصد" ۲۴ هزار و ۷۵۳ مورد آن تحقق یافته است، اظهار کرد: با تحقق این میزان اشتغال هفت درصد از برنامه‌ زمان‌بندی ایجاد اشتغال در استان جلو هستیم.

به گفته این مسوول از بین شهرستان‌های استان؛ کنگاور با ۸۸ درصد بیشترین میزان تحقق اشتغالزایی و شهرستان کرمانشاه با بیش از هشت هزار و ۷۰۰ مورد بیشترین میزان اشتغال را داشته است.

احمدی همچنین گفت: در بین دستگاه‌های اجرایی استان سازمان صنعت، معدن، تجارت با هفت هزار و ۹۰۳ شغل بیشترین اشتغالزایی را داشته و کمیته امداد و جهاد کشاورزی در جایگاه بعدی قرار دارند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از سهم ۱۶۵ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی استان تاکنون تنها ۳۰ درصد آن پرداخت شده ؛ این در حالیست ۱۹۴ میلیارد تومان طرح برای دریافت این تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده است.

داده های مرکز آمار ایران حاکیست؛ کاهش مستمر نرخ بیکاری در استان کرمانشاه نشان از جهت گیری صحیح تیم اقتصادی دولت در استان دارد و در صورت ادامه این روند کرمانشاه به نرخ تک رقمی آمار بیکاری برسد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار