معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در سال‌جاری میانگین تولید عسل به ازای هر کندوی مدرن از ۹.۷ کیلوگرم به ۱۰.۵ کیلوگرم رسید.
کد خبر: ۱۱۴۷۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵ 07 January 2024

به گزارش تابناک قم، منصور دیان اردستانی روز یکشنبه در گفت‌وگویی پیرامون آخرین وضعیت تولید عسل در قم، بیان داشت: با توجه به آمارگیری‌های صورت گرفته،‌ با تلاش زنبورداران استان از ابتدای سال‌جاری تاکنون میزان تولید عسل در قم به بیش‌از ۳۴۳ تُن رسیده‌است.

وی افزود: این در حالی است که در سال‌جاری شاهد کاهش نزولات جوی و خشکسالی در قم بودیم که بر روی پوشش گیاهی مراتع تاثیر داشته اما با این وجود زنبورداران توانستند با تلاش فراوان، میزان قابل توجهی عسل را در این استان تولید و به بازار عرضه کنند.

وی با اشاره به لزوم حمایت از صنعت زنبورداری در قم، ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی تلاش می‌کند با همکاری شرکت تعاونی زنبورداران و فعالان این بخش، ظرفیت تولید عسل و سایر فرآوردهای مرتبط با زنبور عسل در استان را هرچه بیشتر افزایش دهد.

گفتنی‌است سال گذشته ۳۵۷ زنبورستان در مناطق مختلف استان دایر بود، در سال ۱۴۰۱، ۳۷۸ تُن عسل در ۳۹ هزار و ۵۳۴ کلنی زنبور عسل قم تولید شد.

در همین رابطه زنبورداران استان پارسال تولیدات فرعی دیگری نیز داشتند که از جمله آن تولید ۱۰ هزار و ۴۱۵ کیلوگرم موم، ۴۲۰ کیلوگرم بره موم، ۴۸۲ کیلوگرم ژل رویال، بیش از سه تُن گرده گل و ۲۵ گرم زهر زنبور عسل بوده‌است.

حدود ۶۴۰ نفر به صورت مستقیم در صنعت زنبورداری استان مشغول به کار هستند، با تمرکز بر روی افزایش سطح تولید محصولات جانبی مرتبط با زنبور عسل، ایجاد ارزش افزوده بیشتر در صنعت زنبورداری قم و ارتقا درآمد بهره‌برداران این بخش مورد توجه است.

در همین رابطه توجه به مباحث آموزشی و ترویجی برای ارتقا مهارت بهره‌برداران صنعت زنبورداری استان همواره در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قم است و تلاش می‌شود سطح تولید محصولاتی مانند ژل رویال و زهر زنبور عسل که خواص درمانی و ارزش افزوده بالایی دارد افزایش یابد.

اکثر کلنی‌های به‌کارگیری شده توسط زنبورداران استان از نوع مدرن وکلنی‌های سنتی در قم بسیار محدود است، زنبورداران با توجه به شرایط آب‌ و هوایی متنوع در فصل‌های متفاوت سال در مناطق مختلف استان به فعالیت می‌پردازند.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار