معاون جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: رعایت «تراکم کشت» یکی از راهکارهای مهم جلوگیری از سرمازدگی محصولات کشاورزی است.
کد خبر: ۱۱۴۷۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳ 09 January 2024

رعایت «تراکم کشت» راهکار جلوگیری از سرمازدگی است

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از خبرآنلاین فرهاد شریفی، اظهار کرد: یکی از راهکارها برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات کشاورزی رعایت تاریخ کاشت است.

وی افزود: کشاورز باید قبل از اولین بارندگی موثر پاییزه اقدام به کشت کند تا بتواند از آن بارندگی استفاده کند و گیاه مراحل رشد خود را طی کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: گیاه زمانی که وارد مرحله پنچه‌زنی شود در برابر سرمای پاییزه مقاومت پیدا می‌کند و اگر پنچه‌زنی گیاه به صورت کامل انجام شود تا منهای ۱۸ درجه زیر صفر گیاه در برابر سرما مقاوم می‌شود.

وی عنوان کرد: رعایت تاریخ کاشت خصوصا در اراضی دیم استان کرمانشاه که قسمت قابل توجهی از اراضی کشت آن دیم است باید قبل از وقوع نخستین بارندگی موثر پاییزه اقدام به کشت کنند.

این مقام مسئول گفت: راهکار دوم رعایت تراکم کشت است یعنی نباید خیلی از بذر استفاده کنیم در مناطقی که تراکم کشت بالا باشد گیاه دچار خسارت سرمازگی می‌شود.

شریفی ادامه داد: راهکار سوم استفاده از ارقامی است که سرعت اولیه بالایی داشته باشند یعنی گیاه مراحل بیولوژیکی خود را سریع طی کند و وارد مرحله پنجه‌زنی شود.

وی بیان کرد: ارقامی که به سرعت رشد اولیه بالاتری دارند می‌توانند سریعتر وارد مرحله پنچه‌زنی شوند و مقاومت سرمای آن‌ها افزایش پیدا کند.

شریفی ادامه داد: راهکار اساسی‌تری که وجود دارد استفاده از کودهای پتاسه است که این کودها باعث افزایش مقاومت گیاه نسبت به سرما می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تشریح کرد: کشاورزان باید قبل از شروع پاییز و در زمان کشت، محصول خود را بیمه کنند تا محصول خود را در برابر خسارت ناشی از خشکسالی، سرمازگی و سیل محافظت کنند.

وی ادامه داد: برای این موضوع بیمه طرح جهش تولید در دیم‌زارها وجود دارد که در اراضی دیم (گندم، جو، نخود و کاملینا) کمک‌هایی از سمت دولت به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

وی گفت: برای گندم خسارات از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال، ۷۵۰ هزار ریال را وزارت‌خانه پرداخت می‌کند و ۵۰۰ هزار ریال آن توسط ستاد اجرایی فرمان امام پرداخت می‌شود و نهایتا کشاورز یک میلیون و ۵۵۰ هزار ریال برای بیمه کردن هر هکتار از محصول گندم دیم خود پرداخت می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار