با شروع فصل پاییز و زمستان شیوع ابتلا به بیماری سرماخوردگی افزایش می‌یابد. روند درمان سرماخوردگی با روش‌های درمان خانگی سرماخوردگی تسریع می‌شود. در صورت داشتن علائم سرماخوردگی حتما به پزشک مراجعه کنید.
کد خبر: ۱۱۴۹۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۴ 02 February 2024

علائم بیماری سرماخوردگی گاهی می‌تواند گمراه کننده باشد. زیرا این بیماری با کرونا، آنفولانزا و برخی بیماری‌های عفونی یا ویروسی دیگر علائم مشترکی دارد. از طرفی علامت‌های سرماخوردگی در کودکان، نوزادان و بزرگسالان کمی متفاوت است. بنابراین اگر با استفاده از درمان خانگی سرماخوردگی همچنان بعد از گذشت یک هفته تا ده روز بهبود پیدا نکرده‌اید حتما به پزشک مراجعه کنید.

در برخی موارد که عفونت ریه‌ها گسترش پیدا کرده باشد ممکن است دکتر روش‌های تشخیصی همانند عکس برداری با اشعه ایکس یا سیتی اسکن را پیشنهاد نماید تا از عدم ابتلا به کرونا یا آنفولانزا اطمنیان حاصل نماید.

علائم سرماخوردگی

ویروس‌های متعددی می‌توانند علائم بیماری سرماخوردگی را در افراد ایجاد کنند، علائم ناشی از ابتلا به آنها نیز در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. اما در اکثر قریب به اتفاق موارد، علائم مشابهی را شاهد هستیم. برخی از این علائم مربوط به مخاط فرد هستند و با گرفتگی و آبریزش بینی ظاهر می‌شوند.

علائم متداول سرماخوردگی که می‌توانند در نواحی سر یا سراسر بدن بروز نمایند عبارتند از:

  • سردرد
  • گلو درد یا سوزش گلو
  • سرفه
  • مشکل در بلع آب و غذاها
  • ریزش اشک
  • حس کوفتگی و خستگی
  • بدن درد
  • لرز و سرما
  • تب (برخی مواقع به دلیل تشدید عفونت در گلو یا ریه ها)
  • مشکل در تنفس

سریع‌ترین روش‌های درمان خانگی سرماخوردگی

در قدم اول مراجعه به پزشک بسیار مهم و تعیین کننده است. در کنار مراجعه به پزشک، درمان خانگی سرماخوردگی نیز کاربردی است. با استفاده از این درمان‌ها قصد داریم علائم سرماخوردگی را بهبود دهیم و سیستم ایمنی را تقویت کنیم. با تقویت سیستم ایمنی بدن توانایی بیشتری برای مبارزه پیدا می‌کند و روند بهبودی سریع‌تر می شود. زیرا در نهایت، این تقویت سیستم ایمنی فرد است که می تواند او را در نبرد با ویروس های بیماری زا، پیروز نماید و سلامت فرد را بازگرداند.

چه چیزی برای درمان خانگی سرماخوردگی خوب است؟ برای درمان سریعتر سرماخوردگی و سرفه چی بخوریم؟ روش درمان تب و لرز سرماخوردگی چیست؟ آیا دمنوش ها می‌توانند این بیماری را درمان کنند؟

1. استراحت و گرم نگه داشتن بدن

هیچ چیز مانند استراحت نمی‌تواند به بدن شما فرصت بازیابی توان از دست رفته را بدهد. با استراحت و گرم نگه داشتن بدن خود در طول سرماخوردگی می‌توانید به سیستم ایمنی خود کمک کنید تا سریع‌تر و قوی‌تر ویروس‌های بیماری زا و عفونت‌های حاصله را سرکوب نماید.

گرم نگه داشتن بدن یک فرایند طبیعی است که بدن در قالب تب از آن برای نابودی ویروس‌ها در دمای بالا استفاده می‌کند. بنابراین اگر از پتو و لباس گرم استفاده کنید می‌توانید به بدن خود در از بین بردن ویروس‌ها و باکتری‌های عامل عفونت کمک کنید.

سعی کنید در هنگام ابتلا به سرماخوردگی فعالیت‌های بدنی سنگین انجام ندهید. اگر ورزش می‌کنید چند روزی به خود استراحت بدهید و از استرس و فعالیت‌های اضطراب آور حتی المقدور بپرهیزید. داشتن آرامش می‌تواند روند بهبود شما را سرعت ببخشد. سعی کنید حداقل ۸ ساعت در روز بخوابید تا سیستم ایمنی شما فرصت کافی برای تولید گلبول‌های سفید و لنفوسیت تی کشنده برای مقابله با ویروس‌های عامل سرماخوردگی را داشته باشد.

2. غرغره آب و نمک

استفاده از محلول آب نمک و غرغره کردن آن برای کاهش علائم سرماخوردگی و از بین بردن عفونت‌های گلو و پشت حلق همواره متداول بوده است. در سرماخوردگی‌های ویروسی این روش می‌تواند از تکثیر ویروس‌ها و گسترش عفونت جلوگیری کند. بنابراین می‌توانید دو تا سه بار در روز از این محلول برای گلو یا بینی خود استفاده کنید. البته بهتر است به جای آب جوشیده شده و نمک از سرم‌های شستشو استفاده کنید که غلظت متعادلی از نمک را به همراه دارند. این کار موجب می‌شود که تنفس شما راحت‌تر شود. همچنین تورم و درد گلو به دلیل عفونت لوزه‌ها کاهش پیدا می‌کند. البته اگر فشارخون بالا دارید بهتر است از این روش با احتیاط استفاده کنید. یا سرم شستشو را جایگزین کنید که نمک کمتری وارد بدن شما شود.

خوراکی‌های مناسب برای درمان خانگی سرماخوردگی

3. عسل

عسل نیز به دلیل وجود مواد مغذی و آنزیم‌هایی که دارد می‌تواند یکی از راه‌های درمان سریع سرماخوردگی باشد. عسل به درمان گلو درد و سرفه کمک زیادی می‌کند و طول درمان سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. عسل‌هایی که خام باشند و فرآوری نشده باشند تاثیرگذاری بیشتر بر از بین بردن ویروس در بدن خواهند داشت.

احتمالا تاکنون یک بار نام ترکیب آبلیمو و عسل را برای درمان سرماخوردگی شنیده‌اید! یکی از ساده‌ترین روش‌های درمان خانگی سرماخوردگی مخلوط 1 قاشق چای‌خوری با 2 قاشق چای‌خوری عسل و مصرف آن است. خوردن یک قاشق غذاخوری عسل به تنهایی نیز می‌تواند به درمان سرماخوردگی کمک کند.

کودکانی که مبتلا به سرماخوردگی با سرفه هستند بهتر است قبل از خواب نصف قاشق چای‌خوری عسل مصرف کنند. در نظر داشته باشید که مصرف عسل برای کودکان زیر یکسال توصیه نمی‌شود.

4. مصرف سوپ مرغ

از دیرباز خواص درمانی سوپ مرغ یا همان سوپ ورمیشل برای درمان سرما خوردگی اثبات شده است. زیرا این نوع سوپ خواص ضد التهابی قوی دارد و می‌تواند به تسکین گرفتگی بینی کمک نماید. مصرف یک سوپ گرم و آبکی می‌تواند حرکت موکوس‌ها را برای مدتی تسریع کند و در نتیجه تماس ویروس‌ها با پوشش داخلی بینی و سطح سلول‌ها را کاهش دهد. در نتیجه علائم بیماری را به طور چشمگیری تسکین می‌دهد.

سوپ مرغ یکی از بهترین غذاهای برای درمان سرماخوردگی در کودکان و بزرگسالان است و می‌تواند حتی بر عملکرد سیستم ایمنی نیز تاثیر گذار باشد. به طور کلی غذاهای گرم و آبدار نظیر سوپ‌ها می‌توانند در حین خوردن، مخاط بینی و مجاری تنفسی را روان‌تر کنند و تاثیر بسزایی در روند درمان بیماری داشته باشند.

البته سبزیجات و آب مرغ موجود در این نوع سوپ دارای ویتامین‌ها و مواد مغذی سرشار است که می‌تواند به تقویت قوای کلی بدن در طول مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک نماید.

5. مصرف بیشتر سیر

سیر به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی که دارای خواص ضدمیکروبی و ضدویروسی بسیار قوی است در درمان اکثر بیماری‌های عفونی بسیار موثر واقع می‌شود. ضمن آنکه سیر دارای خواص ضد احتقانی نیز می‌باشد و برای رفع گرفتگی بینی بسیار مفید است. همچنین سرشار از ویتامین C و مواد معدنی مفیدی نظیر گوگرد و آلیسین است که به عنوان یک ضدمیکروب قوی عمل می‌نماید. مصرف سیر به صورت خام و تازه در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار موثر واقع می‌شود.

6. مصرف پیاز قرمز در طول درمان سرماخوردگی

سعی کنید از پیاز قرمز به دلیل خواص آنتی اکسیدانی قوی که دارد برای درمان سریع‌تر سرماخوردگی استفاده کنید. برای این کار می‌توانید آن را به صورت خام و همراه غذا مصرف کنید. یا اینکه ۲ تا ۳ عدد پیاز قرمز را خرد کرده و داخل یک شیشه به همراه عسل بریزید و درب شیشه را محکم کنید. پس از گذشت یک روز می‌توانید آن را همانند یک شربت به میزان یک قاشق غذاخوری مصرف کنید تا گلو درد و علائم دیگر خود را سریعتر درمان کنید.

 

7. استفاده از شلغم و ریشه چغندر

همانطور که می‌دانید شلغم یک داروی قوی برای مبارزه با میکروب‌ها و عفونت‌ها است که می‌تواند همانند یک اکسپکتورانت طبیعی عمل نماید. همچنین شلغم را یک آنتی بیوتیک طبیعی نیز می‌شناسند که در درمان بیماری‌های عفونی و سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار کارآمد است.

در عین حال ثابت شده است آب ریشه چغندر نیز می‌تواند تاثیرات مثبتی بر درمان سرماخوردگی و عفونت‌های تنفسی حتی آسم داشته باشد.

مصرف ادویه‌ها برای درمان خانگی سرماخوردگی

8. مصرف زنجبیل

خواص گیاه زنجبیل به حدی گسترده است که در این مطلب نمی‌گنجد. اما به دلیل طبع گرم و خواص ضدعفونی کننده‌ای که دارد می‌تواند برای درمان گلودرد و مشکلات تنفسی ناشی از سرماخوردگی موثر واقع شود. همچنین ضعف و بی‌حالی ناشی از این ویروس را از بین می برد و به بهبود عملکرد سیستم ایمنی به دلیل خواص آنتی اکسیدانی کمک می‌نماید. می‌توانید از زنجبیل به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی به صورت دم کرده و تهیه چای زنجبیل یا به صورت رنده شده داخل سوپ و غذاها استفاده کنید.

9. استفاده از دارچین برای بهبود سرماخوردگی

دارچین از ادویه جاتی است که به دلیل دارا بودن سینامالدئید دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی است و در کاهش علائم سرماخوردگی و بهبود گلودرد بسیار موثر واقع می‌شود. برای مصرف دارچین می‌توانید از ترکیب آن با شیر گرم یا میخک و آب جوش استفاده کنید و آن را ۱۵ دقیقه بجوشانید. پس از آنکه این محول کمی ولرم شد به آن عسل اضافه کرده، یک تا سه بار در روز میل کنید.

دمنوش‌ها برای درمان خانگی سرماخوردگی

10. چای سبز

در طب سنتی خواص چای سبز در موارد بی‌شماری از پیشگیری از بیماری‌ها و درمان ثابت شده است. در درمان خانگی سرماخوردگی می توانید از جای سبز استفاده کنید. در چای سبز مقادیر بالایی از پلی‌فنول‌ها و فلاونوئیدها یافت می‌شود که می‌توانند سیستم ایمنی را به خوبی تقویت کنند تا در مقابله با ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا قوی‌تر عمل نماید.

البته مصرف چای سبز به دلیل دارا بودن ویتامین سی می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به انواع سرماخوردگی و آنفولانزا و همچنین درمان آنها موثر واقع شود.

11. چای نعناع و اکالیپتوس

 

این دو گیاه تاثیر بسیار زیادی در تسکین سرفه و گلو درد دارند. همچنین دارای خواص ضد احتقانی و ضد گرفتگی بینی می‌باشند. برای رفع عطسه، سرفه، گرفتگی بینی و گلو درد می‌توانید از این دمنوش استفاده کنید. در مقابل از مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار که موجب تحریک بیشتر سیستم تنفسی می‌شوند خودداری کنید.

مکمل‌ها برای درمان خانگی سرماخوردگی

12. استفاده از مکمل ویتامین سی

ویتامین C تاثیر مستقیمی بر افزایش توان مقابله سیستم ایمنی با ویروس سرماخوردگی دارد. بنابراین می‌توانید با مصرف مواد غذایی و میوه‌هایی که سرشار از این ویتامین هستند به درمان سریع‌تر سرماخوردگی خود کمک کنید. تاثیر مصرف ویتامین سی در کودکان تا ۱۴ درصد و در بزرگسالان تا ۸ درصد در روند بهبود علائم بیماری ثابت شده است.

اگر می‌خواهید از قرص یا مکمل‌های جوشان ویتامین c در طول بیماری خود استفاده کنید بهتر است روزانه بیش از ۲۰۰۰ میلی‌گرم نباشد. زیرا مصرف بیش از حد آن می‌تواند عوارض جانبی نیز در پی داشته باشد. طبق تحقیقات صورت گرفته در این خصوص بهتر است یک زن بالغ ۷۵ میلی‌گرم و یک مرد بالغ ۹۰ میلی‌گرم در روز برای درمان سرماخوردگی ویتامین سی مصنوعی در قالب قرص، شربت یا جوشان مصرف کنند. اما همیشه بهتر است ویتامین‌های مورد نیاز خود را از منابع طبیعی به ویژه میوه ها و سبزیجات تازه تامین کنید.

ویتامین سی را از طریق مصرف میوه نیز می‌توانید دریافت کنید. در هنگام سرماخوردگی مصرف میوه را فراموش نکنید. برخی از میوه‌هایی که سرشار از ویتامین هستند عبارتند از:

  • طالبی
  • نارنگی
  • گریپ‌فروت
  • لیمو
  • پرتقال
  • کیوی
  • پاپایا
  • توت‌فرنگی
  • تمشک
  • زغال‌اخته
  • انبه
  • آناناس

13. استفاده از مکمل زینک

 

زینک یا همان عنصر روی می‌تواند به درمان سریع سرماخوردگی کمک شایانی نماید. به طوری که با مصرف مکمل‌های زینک می‌توانید طول درمان بیماری را به یک سوم کاهش دهید. استفاده از مکمل زینک در شرایطی بهترین تاثیر خود را می‌گذارد که مدت زمان زیادی از شروع بیماری نگذشته باشد.

دقت داشته باشید مصرف این مکمل می‌تواند با برخی داروها و آنتی بیوتیک‌ها تداخل دارویی داشته باشد. بنابراین حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

به منظور پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی در پائیز و زمستان سعی کنید دستهای خود را مرتب با آب و صابون کافی بشوئید. به ویژه در زمانی که خارج از خانه قرار دارید. همواره سیستم ایمنی خود را قوی نگه دارید و تا حد امکان از افراد مبتلا به سرماخوردگی و قرار گرفتن در اماکن شلوغ بدون ماسک اجتناب کنید.

تنظیم رطوبت خانه با استفاده از دستگاه رطوبت ساز یا آب جوش نیز می‌تواند برای بهبود سرماخوردگی کمک کننده باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار