در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی،شاهد رفتارهای غیر حرفه ای و بد اخلاقی در ارائه نقد عملکرد افراد در دورانهای مختلف کاری و مدیریتی هستیم که عموماً با اهداف سیاسی همراه و بر اساس آمارهای اشتباه و قضاوتهای عجولانه و یا دیرهنگام صورت می گیرد.
کد خبر: ۱۱۵۰۰۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷ 20 January 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ،سید ولی موسوی ، فعال فرهنگی و رسانه‌ای در یادداشتی به مقوله مهم نقد در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی در رسانه‌ها و فضای مجازی اشاره کرده و در این یاددشت آورده است: در عصر دانایی و ارتباطات، پیشرفت علوم در ابعاد گوناگون مدیون نقد و ایراد گیری از عملکرد پیشینیان بوده و هست تا با اصلاح رویه‌ها شاهد بهبود شرایط در عرصه‌های مختلف باشیم.
بدون تردید فرایندِ نقد یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین دستاورد‌های زندگی بشر است که از آغاز فعالیت‌های علمی و مدیریتی و ادبی در دوران کهن آغاز گردیده و در آینده نیز ادامه خواهد داشت، چرا که جامعه پویا و بانشاط نیازمند نقد منصفانه و عالمانه برای حرکت به سوی فردا‌هایی روشن‌تر و زیباتر است.
در حقیقت انتقاد نوعی بازخورد منفی و ارزیابی منفی ازعملکرد دیگران است. زمانی که از یک فرد و یا مجموعه انتقاد می‌کنیم در واقع یادآور می‌شویم که افراد و مجموعه‌ها آنگونه که انتظار هست رفتار نمی‌کنند و رفتار مدیریتی و کاری آنان نزد ما پذیرفته نیست و نیاز به تغییر دارد.
در واقع انتقاد ممکن است شخصیت و وجود افراد را نشانه بگیرد و یا ممکن است صرفاً یک رفتار را مورد نشانه قرار دهد.
انتقاد می‌تواند با اهداف مختلفی صورت گیرد. گاه انتقاد به قصد سرزنش، تحقیر و تخریب و گاه نیز به قصد کمک به دیگران است. گاه انتقاد دیرتر از زمانی که باید انجام می‌شد، صورت می‌گیرد و گاه نیز عجولانه و بر حسب قضاوت‌های اشتباه ما از رفتار و یا عملکرد افراد و یا مجموعه‌های مدیریتی است.
در این روز‌ها نقد صاحب منصبان و فعالان سیاسی و اجتماعی که عموماً با تحقیر و بدون ادله مستند صورت می‌پذیرد، عموماً با اهداف سیاسی همراه است. یکی از ایراداتی که بر نقد مطالبه گران و کنشگران وارد است، نقد دیرهنگام و یا زودهنگام و یا قضاوت‌هایی است که بر اساس آمار اشتباه صورت می‌گیرد.
انتقاد می‌تواند به شیوه‌های مختلفی بیان شود. گاهی با لحنی تند و طلبکارانه و گاهی نیز با لحنی آرام و دوستانه صورت می‌پذیرد که در شیوه بیان آن نیز گاهی ادب و اخلاق نادیده گرفته می‌شود.
در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی، شاهد رفتار‌های غیر حرفه‌ای و بد اخلاقی در ارائه نقد عملکرد افراد در دوران‌های مختلف کاری و مدیریتی هستیم.
بالاخره هر مسئولی در دوران مدیریتی خویش تلاش می‌کند براساس توانایی‌های خود بهترین عملکرد کاری را داشته باشد تا آینده گان از آن‌ها به نیکی یاد کنند و از جهت دیگر بر اساس آموزه‌های دینی نیز نقد منصفانه نوعی امر به معروف و تذکر است تا با نگاه دوستانه، دلسوزانه و مشفقانه مسیر حرکت و رویه‌ها برای ساختن فردا‌هایی بهتر اصلاح شود.
تخریب مسئولان در رده‌های مختلف مدیریتی در قالب نقد نیز باید هوشمندانه و بر اساس ادله علمی و عقلی باشد.
گاهی برای رسیدن به منفعت‌های مقطعی و زودگذر تلاش می‌کنیم عملکرد مدیران و چهره‌های سیاسی و اجتماعی را مخدوش کنیم که این اقدام و رفتار نوعی بد اخلاقی و زیبنده یک انسان مسلمان در جامعه اسلامی نیست.
امروز دیگر وقت آن فرار رسیده است، رویکرد و نگاه نقادی در عرصه سیاست و اجتماع را منطبق بر نگاه دینی و اسلامی تنظیم کنیم و جوری رفتار و عملکرد افراد، جریان‌ها و فعالان سیاسی و اجتماعی را نقد کنیم که عالمانه، دلسوزانه و منصفانه باشد که مخاطبان نقد هر نگارنده‌ای را، بر منصفانه بودن آن صحه بگذارند و جنبه تخریبی نداشته باشد.
امروز وقت آن فرا رسیده است، در عرصه‌های مختلف بالاخص عرصه سیاست مروج اخلاق، قانون گرایی و انسجام ملی باشیم و برنامه‌ها و توانایی خویش را در معرض افکار عمومی قرار دهیم که قطعا مردم بصیر و آگاه بهترین قضاوت و تصمیم را خواهند گرفت.
امید می‌رود همه ما در هرعرصه‌ای که فعالیت می‌کنیم برای ترویج اخلاق و نقد منصفانه و عالمانه تلاشی مضاعف کنیم و با انگیزه الهی قلم و بیان خویش را بکار ببریم که قطعا خدای متعال بهترین‌ها را برای ما رقم خواهد زد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فرهنگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
یکی از نقدهایی که به مدیرکل آموزش و پرورش وارده اینه که چرا موسوی رو که دور قبلی یار گرمابه و گلستان علی اکبر هاشمی، رضایی و ... بود چطور الان انقلابی و مدیر روابط عمومی این اداره در دولت انقلابی شده؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار