علت این گرمایش، زیاد شدن گاز‌های گلخانه‌ای در سطح کره زمین، تخریب طبیعت و بهم خوردن نظم طبعیت، نابودکردن سرسبزی ها، تغییرکابری مناطق کوهستانی، افزایش جمعیت کره زمین، افزایش ساخت و ساز‌ها است که همین روند باعث بی نظمی بارندگی‌ها در سطح کره زمین شده است.
کد خبر: ۱۱۵۰۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ 21 January 2024

آیا کهگیلویه و بویراحمد دچار تغییر اقلیم شده است ؟

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، تغیبر اقلیم یکی از پدیده‌هایی است که با هر نوع تغییری چه افزایش دما یا کاهش دما و چه کاهش بارش یا افزایش بارش و یا تغییر نوع بارش، باعث بر هم خوردن یک نظم معمول در این زمینه‌ها و زمینه‌های دیگر از جمله پوشش گیاهی، جانوری و حتی زیست انسان می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد از جمله مناطقی است که زمزمه تغییر اقلیم در آن به گوش می‌رسد که البته در حال حاضر بر سر این موضوع توافق نظر کارشناسی وجود ندارد، اما نکته مهم این موضوع بررسی برخی شاخص‌ها است از جمله پیش بینی‌های هواشناسی که در برخی دوره‌ها مانند امسال، بسیار عجیب و غیر معمول اشتباه از آب در می‌آید.

پیش بینی ماه‌های آینده: بهمن نرمال و ماه‌های بعدی زیر نرمال
ایرنا در بخش های گزارشی که موضوع اصلی آن پیش بینی بارش ها در ماه های آینده استان است از قول  رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد نپشت : پیش بینی‌های بلند مدت نشانی می‌دهد که بهمن ماه وضعیت بارندگی‌ها نرمال است، اما اسفند تا اردیبهشت ماه سال آینده زیر نرمال را نشان می‌دهد اگرچه این پیش بینی‌ها احتمالی است و امکان دارد خلاف این‌ها اتفاق بیافتد.

ولی بهره مند با بیان اینکه پیش بینی‌ها قطعی نیستند، گفت: پیش بینی‌های بلندمدت بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است و بیشتر پیش بینی‌های دقیق به صورت کوتاه مدت است که حداکثر ۱۰ روز آینده را می‌توان خوب پیش بینی کرد و بیشتر از این زمان، خطا‌ها بیشتر خواهد بود و صحت پیش بینی‌ها پایین‌تر می‌آید.

بهره‌مند مصداقی از پیش بینی اشتباه بلندمدت هواشناسی یادآوری کرد و گفت: شهریور و تابستان امسال دانشمندان هواشناسی جهان گفتند که وضعیت بارندگی امسال در خاورمیانه خوب و ترسالی است، اما شوربختانه با گذشته ۱۰ ماه از سال پیش بینی‌ها درست اتفاق نیافتاد اگرچه هیچ پیش بینی قطعی نیست و بنا بر احتمال‌ها و دورپیوند‌ها ارایه می‌شود.
دورپیوندها؛ پیش بینی هواشناسی

وی گفت: با استفاده از ۱۲ دورپیوند وضعیت آب اقیانوس‌ها از لحاظ فشار و دمای هوا بررسی و پیش بینی می‌شود که اقیلم شناسان و هواشناسان به کمک آن‌ها وضعیت آینده یک منطقه یا کل کره زمین را با استفاده از داده‌های جوی، وضعیت موجود و دورپیوند‌ها را بررسی کرده و پیش بینی‌های هواشناسی را اعلام می‌کنند.

رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی گفت: این دور پیوند‌ها آب و هوای کره زمین را تحت کنترل دارند و بستگی به وضعیت آن‌ها دارد که در قاره‌های مختلف وضعیت بارندگی به چه صورت است اگرچه نمی‌توان خیلی به این دورپیوند‌ها تکیه کرد.

یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر نوسانات آب و هوایی سال به سال هر منطقه، نقش الگو‌ها و شاخص‌های آب و هوایی دور از منطقه مورد نظر است و این شاخص‌ها و الگو‌های آب و هوایی معیار‌هایی هستند که به وسیله آن‌ها تغییرات زمانی، شدت و تغییرات مکانی الگو‌های گردش جو اندازه گیری می‌شود و رابطه همبستگی معنی دار بین تغییرات زمانی دو الگو یا سیستم گردش دور از هم خاص "پیوند از دور" نامیده می‌شود که میتوان با استفاده از ارتباط بین بارش و شاخص‌های اقلیمی، بارندگی در نقاط مختلف جهان را پیش بینی کرد.

تغییر اقلیم و عوامل موثر

بهره‌مند گفت: به طول کلی در سال‌های گذشته روند دما افزایشی بوده که یکی از علت‌های مهم تغییر اقلیم، گرم شدن کره زمین و خشکسالی‌های پی در پی بوده است.

وی ادامه داد: این خشکسالی‌ها و تغییر اقلیم صرفا مربوط به خاورمیانه نیست بلکه دیگر قاره‌ها را هم در برمی گیرد این خشکسالی‌ها به دلیل گرمایش کره زمین بوده و علت این گرمایش، زیاد شدن گاز‌های گلخانه‌ای در سطح کره زمین، تخریب طبیعت و بهم خوردن نظم طبعیت، نابودکردن سرسبزی ها، تغییرکابری مناطق کوهستانی، افزایش جمعیت کره زمین، افزایش ساخت و ساز‌ها است که همین روند باعث بی نظمی بارندگی‌ها در سطح کره زمین شده است.

رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی در پاسخ به تغییر اقلیم در استان گفت: تغییر اقلیم مساله پیچیده‌ای است که نیازمند بررسی آمار‌های بلند مدت دارد، اما به طول کلی تغییراقلمی رخ نداده است البته بررسی تغییراقلیم از لحاظ شاخص دمایی در مناطق گرمسیری یا حتی سردسیری استان اتفاق افتاد بنابراین تغییر اقلیمی کلی اتفاق نیافتاده است اگرچه نیازمند بررسی بیشتری است.

این در حالی است که عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج مطابق با نتایج پژوهش علمی گفت: مطالعات و بررسی علمی بر اساس داده‌های سه دهه گذشته، افزایش دما و تغییر اقلیم را در کهگیلویه و بویراحمد نشان می‌دهد.

"مهدی فاضلی" استادیار دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه یاسوج به اتفاق چند نفر دیگر از دانشگاهیان یاسوج، داده‌های ۳۰ ایستگاه هواشناسی و تغییرات دما و بارش‌ها را در کهگیلویه و بویراحمد و استان‌های همجوار در سه دهه گذشته مورد مطالعه قرار دادند که بر اساس نتایج آن روند کاهشی یا افزایشی دما و بارش در سال‌های گذشته و پیش بینی‌هایی برای آینده ارایه شده است.

رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی با اشاره به عوامل موثربر تغییر اقلیم گفت: علاوه بر عوامل برشمرده، بی نظمی‌های ایجاد شده در طبیعت، آسفالت کردن ها، از بین بردن جنگل ها، جاده سازی ها، ساختمان سازی و پروژه‌های عمرانی که خیلی از منابع طبیعی وچشمه سار‌ها را از بین برد در این تغییر موثر هستند.

بهره‌مند با اشاره به تاثیر احداث سد‌ها در تغییر اقیلم گفت: اگرچه احداث سد در نگاه اولی بدلیل نگهداری آب خوب است، اما مطمئنا در تغییر اقلیمی تاثیر دارد چرا که امکان افزایش دمای مجاورت سد را داریم.

وی با اشاره به راهکار‌های کاهش و پیشگیری از افزایش دما گفت: برای جلوگیری از تشدید خشکسالی باید از دست کاری واز بین بردن طبیعت و نابود کردن مزارع کشاورزی و جنگل‌ها جلوگیری نموده و از افزایش گاز‌های گلخانه‌ای جلوگیری کنیم همچنین از کاشت محصولات آب بر مثل برنج و لوبیا در مناطق کم آب استان پرهیز شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار