مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: ۳۳ نوروزگاه با هدف استقبال از مسافران نوروزی در آغاز سال جدید در ورودی تمامی شهرهای این استان برپا می شود.
کد خبر: ۱۱۵۹۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۷ 18 March 2024

به گزارش تابناک مرکزی،محمود مرادی‌نراقیروز دوشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: یک تا سه، نوروزگاه در هر شهر استان به عنوان آیینه تمام نمایی از آیین‌ها و سنت‌های اصیل این استان پیش‌بینی شده است.

وی در ادامه بیان کرد: ۱۸۰ هزار گردشگر سال گذشته در تعطیلات نوروز به استان مرکزی سفر کردند و امسال با توجه به تلاقی ماه رمضان و عید نوروز، شمار مسافران نوروزی کاهش دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: این اداره کل امسال تلاش دارد تا استان مرکزی از محل عبور گردشگر، به محل حضور گردشگران تبدیل شود زیرا این استان، مقصد گردشگری نیست.

مرادی‌نراقی در ادامه با بیان اینکه ۷۴ اثر ناملموس در استان وجود دارد، افزود: استان مرکزی با ۹۱۵ اثر منقول در فهرست آثار ملی، رتبه ۱۵ کشور را دارد.

وی خاطرنشان کرد: حفاظت از آثار تاریخی، سخت و نیاز به مدیریت دارد به ویژه، اگر این آثار تاریخی، منحصر به فرد باشد، حراست از آن سخت‌تر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: برای نگهداری و حفاظت از آثار تاریخی، همگان باید بسیج شوند و نگهداری از این آثار باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

مرادی‌نراقی افزود: رسانه‌ها باید با بیان ارزش‌های تاریخی در حفظ و نگهداری، این گنجینه‌ها به عنوان پیشینه تاریخی، میراث فرهنگی را یاری دهند.

وی درباره غار هستی‌جان دلیجان که اکنون مورد توجه جهانیان قرار گرفته است، گفت: این غار، سال‌های خیلی گذشته مورد دستبرد قرار گرفت و در سال آینده، سایت باستان شناسی در آن مستقر و دوربین در جوار غار نصب می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی، رونق صنایع دستی و جشنواره‌ها، حمایت جوامع محلی از جمله مولفه‌هایی است که به حضور گردشگران در استان کمک می‌کند.

مرادی‌نراقی افزود: برای جذب گردشگر نیاز به وجود زیرساخت‌ها است و مهمترین آن زیرساخت فرهنگی است که از آن غفلت شده است و باید جوامع محلی همراهی کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: بازار تاریخی اراک ستون فقرات این شهر است که با احیای آن، آینده گردشگری شهر اراک به نتیجه خواهد رسید.

مرادی افزود: مرمت و نگهداری بازار تاریخی اراک زمانی به نتیجه می‌رسد که اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، شهرداری اراک و کسبه به صورت جدی پای کار باشند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار