استاندار اردبیل گفت: صادرات یکی از ارکان و محورهای اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی است.
کد خبر: ۱۱۶۵۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹ 22 October 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مجید خدابخش صبح امروز در بیست و یکمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل اظهار کرد: برای حل مشکلات صادرکنندگان ما باید روی مسائل ریز و موانع و مشکلات پیش آمده دقیق باشیم تا با پرهیز از کلی‌گویی بتوانیم با همکاری کشورهای متقابل نسبت به حل موانع و مشکلات صادرکنندگان اقدام کنیم.

وی از تجار و بازرگانان خواست تا به صورت مستند و مستدل موانع پیش‌رو را به ویژه در گمرک بیله‌سوار و آن سوی مرزها دقیق و شفاف مطرح کنند تا ما بتوانیم در ارتباط گیری‌های جدید این موانع و مشکلات را یکی پس از دیگری برطرف کنیم.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل یادآور شد: نباید کشور آذربایجان مانع ترانزیت کالاهای صادراتی از استان اردبیل به کشورهای دیگر نظیر گرجستان و روسیه باشد که در این باب انتظار می‌رود با همکاری سفیر ایران در آذربایجان رفع مشکلات و موانع در دستور کار باشد.

خدابخش ضرورت پرداخت جوایز صادراتی را به تجار و صادرکنندگان یادآور شد و افزود: دولت تلاش می‌کند تا هم یارانه صادرات سیب‌زمینی و هم جوایز صادراتی را برای فعالان این بخش فعال کند.

این مسئول ادامه داد: صادرکنندگان باید از تسهیلات بانک توسعه صادرات نیز استفاده کنند چرا که اگر می‌خواهیم صادرات ما تقویت شده و توانمند شود باید به اشکال مختلف از فعالان در این عرصه حمایت شود.

استاندار اردبیل بیان کرد: صادرات با کیفیت همراه با بازاریابی و بسته‌بندی و فروش مناسب از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی است که امیدواریم زمینه‌ای فراهم آید تا در سایه صادرات مبانی مختلف اقتصاد مقاومتی شکل گرفته و عینیت پیدا کند.

خدابخش با بیان اینکه صادرات فوق‌العاده برای استان اردبیل دارای اهمیت بوده و یکی از چهار رکن محور توسعه استان رونق‌بخشی به صادرات و تجارت خارجی است، گفت: در کنار صادرات باید فروش و بازاریابی و بسته‌بندی کالا به همراه رعایت استانداردهای بین‌المللی در امر صادرات مورد توجه قرار گیرد.

وی با قدردانی از تجار و صادرکنندگان نمونه استان که در این عرصه فعالانه حاضر شده‌اند، ادامه داد: ما قرار است ظرف هفته‌های آینده یک نشست و همایشی را با حضور بیش از500 نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برگزار کنیم تا در این همایش چهره‌های موفق کارآفرینی در استان نظیر حاج نوری مدیرعامل شرکت آرتا جوجه و صادرکنندگان نمونه استان از تجربیات و موفقیت‌های خود سخن به میان آورند تا نسل آینده بتواند در مسیر ایجاد اشتغال و کارآفرینی حرکت واقع‌بینانه انجام دهند.

رئیس شورای اداری استان با یادآوری اینکه دولت در استخدام نیرو در ادارات با محدودیت‌هایی روبه‌رواست و افراد بیکار خارج از مجموعه اداری دنبال اشتغال و کارآفرینی باشند، تصریح کرد: باید ذهنیت‌ها را در این زمینه تغییر دهیم تا یک فرد بیکار متوجه شود که با تکیه بر توانمندی خود و ‌تسهیلات بانکی می‌تواند زمینه اشتغال خود و حتی افراد دیگر را فراهم کند.

خدابخش یادآور شد: حاج نوری از نادر ‌تولیدکنندگانی است که در همه بخش‌ها از تولید دان طیور گرفته تا احداث کشتارگاه و پرورش آنها ورود پیدا کرده ولی باید با تقسیم کار زمینه تقویت انرژی در حوزه صادرات را بیشتر فراهم آوریم.

این مسئول امر بازاریابی را در کنار تولید باکیفیت یادآور شد و عنوان کرد: امروز در دنیا بحث ظرفیت‌ محوری یکی از موضوعات و مسائل اساسی است که بر مدار مزیت‌های فروش و صادرات باید حرکت‌های مثبت و سازنده اتفاق بیفتد.

استاندار اردبیل بازار روسیه را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان بازاری بکر و بی نظیر توصیف کرد و گفت: با توجه به تحریم اتحادیه اروپا کشور روسیه سالانه به بیش از 60 میلیون دلار محصولات غذایی نیاز دارد که باید هر چه بیشتر استان اردبیل در تامین این محصولات سهیم باشد.

خدابخش ادامه داد: ما اگر می‌خواهیم در بازارهای جهانی و بین‌المللی حضور داشته باشیم باید در فرایند تولید و صادرات استانداردهای جهانی و بین‌المللی را رعایت کنیم تا به عنوان یک تولیدکننده موفق در این عرصه وارد شویم.

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان ما باید بین مالک کارخانه و مدیر تفکیکی قائل شوند و در کنار این امر موضوع آموزش برای نیروهای حرفه‌ای را مدنظر قرار دهند تا امکان توانمندی اقتصادی بیشتر فراهم آید.

رئیس شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل به ضرورت اجرای ماده 13 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و همچنین تسویه حساب بدهی‌های ارزی از سوی تولیدکنندگان استان اشاره کرد و یادآور شد: البته تعدادی از تولیدکنندگان این استان که وام ارزی گرفته‌اند تاکنون تسویه حساب کرده‌اند و سایر واحدها باید از فرصت پیش آمده برای تسویه حساب استفاده کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار