معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: باید درس سالمندی جمعیت در مدارس تدریس شود تا حوزه آموزشی در راستای حرکت فرهنگی قرار گیرد.
کد خبر: ۱۱۶۶۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰ 11 May 2024

به گزارش تابناک بوشهر، قاسم برجویی‌فرد امروز (۲۲ اردیبهشت ماه) در اختتامیه دومین جشنواره دانش‌آموزی «ایران جوان بمان» بیان کرد: جای خالی درس سالمندی جمعیت در دروس دانش‌آموزی احساس می‌شود و بخصوص در دروس متوسطه این درس باید جزو محتوای آموزشی قرار گیرد.

وی ادامه داد: بیش از ۳۰ هزار اثر به جشنواره «ایران جوان بمان» ارسال شده که امیدواریم نتیجه این زحمات و تلاش‌ها منتهی به جوانی جمعیت باشد.

او با بیان اینکه در بعضی شهرستان‌ها، مشارکت بالای ۳۰ درصد دانش‌آموزان را داشته‌ایم، افزود: این حجم تلاش برای مشارکت دانش‌آموزان برای شرکت در جشنواره نشان‌دهنده همت، حساسیت و نگرانی است که در جهت تبیین و روشن شدن نقش جوانی جمعیت در آینده کشور در میان برگزارکنندگان جشنواره وجود داشته است.

همچنین رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس، گفت: از سال ۱۳۹۴ نرخ باروری در کشور روند کاهشی داشته است و این روند نویددهنده آینده خطرناکی در بحث جوانی جمعیت برای کشور است.

امیرحسین بانکی‌پور ادامه داد: باید برای افزایش موالید در کشور چاره‌اندیشی شود، زیرا از سال ۱۳۹۴ نرخ باروری در کشور ۲۰ درصد و افزایش موالید ۳۳ درصد کاهش داشته است. پس از هفت سال که نرخ باروری در کشور روند کاهشی داشت، امسال در ۱۴ استان با افزایش نرخ باروری مواجه بودیم که استان بوشهر نیز یکی از این استان‌ها بود. استان هرمزگان بیشترین افزایش نرخ باروری را داشت.

وی بیان کرد: اقدام فرهنگی و مهم استان بوشهر در برگزاری جشنواره دانش‌آموزی و نخستین جشنواره دانشجویی «ایران جوان بمان» نقش بسزایی در افزایش نرخ باروری در این استان داشته است.

بانکی‌پور گفت: باید کار‌های فرهنگی از مدارس آغاز شود و در این میان، نقش انجمن‌های اولیا و مربیان با دعوت خانواده‌های دانش‌آموزان و ارائه آموزش در رابطه با مخاطرات پیری جمعیت و تشویق و ترغیب آن‌ها به فرزندآوری بسیار مهم است.

وی تأکید کرد: خطر پیری جمعیت بسیار جدی است و هرچند اکنون به ازای هر پدربزرگ و مادربزرگ ۱۰ تا ۱۲ نفر وجود دارد، اما طبق برآورد‌های بین‌المللی در ۳۰ سال آینده به ازای هر سالمند دو نفر جوان خواهد بود و با این اوصاف مدارس و دانشگاه‌ها در آینده به سرای سالمندان تبدیل خواهند شد.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس بیان کرد: مردم ایران فقط پنج سال دیگر وقت دارند تا در این مدت نرخ باروری را به ۲.۵ درصد برسانند و کشور را از خطر پیر شدن نجات دهند.

بانکی‌پور با اشاره به ارائه تسهیلات تشویقی برای فرزندآوری و افزایش باروری در کشور، گفت: واگذاری زمین، خودرو، پرداخت وام از جمله تسهیلات در این حوزه است، ولی این نوع فعالیت کار اساسی نیست، بلکه کار مهم فرهنگ‌سازی است.

وی ادامه داد: باید از ظرفیت بهورزان و مراقبان سلامت در اشاعه فرهنگ فرزندآوری استفاده کرد و یک کار فرهنگی بزرگ را رقم زد.

او جهاد امروز جامعه را فرزندآوری دانست و افزود: باید همه گروه‌ها و اقشار مختلف جامعه نقش خود را در این عرصه فعال‌تر کنند تا به اهداف مورد نظر در بحث جوانی جمعیت دست یابیم.

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار