یک جراح استخوان و مفاصل گفت: چاقی جز ایجاد وزن روی مفاصل مسئله دیگری ایجاد می‌کند و آن اینکه چربی یک سری پروتئین‌های التهابی به وجود می‌آورد؛ برای مثال در افراد چاق در آرنج یا شانه هم آرتروز مشاهده می‌شود و این در حالی است که فشاری در این مناطق روی مفاصل وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۶۶۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۵ 13 May 2024

به گزارش تابناک قزوین، دکتر رامین استوار با بیان این موضوع که چاقی ریزفاکتورهای دیگری نظیر دیابت، افسردگی و بیماری‌های کبدی را شامل می‌شود، اظهار کرد: اضافه وزن می‌تواند تأثیر زیادی روی مفاصل داشته باشد و فشار زیادی به خصوص روی زانوها ایجاد کند.

این متخصص جراحی مفاصل و استخوان گفت: هر ۱۰ کیلو وزن در راه رفتن یک و نیم برابر وزن روی مفاصل می‌آورد و در بالا رفتن از پله چیزی حدود ۵ برابر می‌شود یعنی ما اگر یک فشار یک را حساب کنیم که روی مفاصل قرار دارد به هر میزان که اضافه وزن وجود داشته باشد این مقدار فشار افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: چاقی جز ایجاد وزن روی مفاصل مسئله دیگری ایجاد می‌کند و آن اینکه چربی یک سری پروتئین‌های التهابی به وجود می‌آورد؛ برای مثال در افراد چاق در آرنج یا شانه هم آرتروز مشاهده می‌شود و این در حالی است که فشاری در این مناطق روی مفاصل وجود ندارد.

استوار خاطرنشان کرد: استئوآرتریت‌ها نوعی از التهاب مفاصل هستند که به واسطه چاقی ایجاد می‌شوند، طبق فرمول BMI افرادی که زیر عدد ۲۵ در این فرمول قرار می‌گیرند وزن زیر نرمال دارند، افراد روی خط ۴۰ تا ۵۰ چاق هستند و افراد بالای ۵۰ دچار بیماری چاقی هستند. افرادی که BMI بالای ۵۰ دارند دچار بیماری چاقی هستند و به تشخیص پزشک باید از درمان‌های دارویی تا جراحی را برای بازیابی سلامت خود طی کنند.

وی در ادامه بیان کرد: علاوه بر پروتئین‌های التهابی در مفاصل سلول‌های کندروسیت وجود دارند که تحت فشار زیاد به واسطه چاقی از بین می‌روند، در استئوآرتریت‌های ژنتیک، سبک زندگی و چاقی می‌تواند اثر بگذارد.

این متخصص جراحی مفاصل و استخوان بیان کرد: ۲ توصیه جدی ما برای سلامت مفاصل ورزش و تغییر سبک زندگی است، عموماً می‌بینیم که افراد به خصوص بانوان خانه‌دار می‌گویند ما فعالیت داریم ولی درد مفصل را نیز تجربه می‌کنیم که باید گفت ورزش مبحثی جداست که به سلامت و قدرت ماهیچه‌ها و استخوان‌ها و مفاصل کمک می‌کند.

وی اظهار کرد: سبک زندگی ما در جهت پیشگیری از درد مفصل باید تغییر کند، برای مثال پله‌های ساختمان‌ها باید استاندارد شود، نشستن روی زمین و مداوم نشستن و برخاستن آسیب ایجاد می‌کند، سرویس بهداشتی ایرانی هم فشار زیادی به مفاصل می‌آورد.

استوار یادآور شد: فراموش نکنیم که مفاصل امکان ترمیم ندارند بنابر این در خصوص این بخش از بدن و به طور کلی در حرکت به سمت زندگی سالم باید به فکر پیشگیری بود و این موضوع هم از مسیر اضافه کردن ورزش به زندگی و یا حداقل پیاده‌روی ایجاد می‌شود.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار