تابناک: پروژه هایی از این دست که شهرداری سابقه اجرای آنها را دارد، نشان داده که شهرداری بعد از احیای یک بازار سنتی آن هم به روشهای خاص خود، به جای رونق ، کسادی را روانه بازار می کند.
کد خبر: ۱۱۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱ 09 March 2015
به گزارش تابناک اصفهان، میدان کهنه اصفهان حالا یکی دو سالی هست که با طرح نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان نو نوار شده است و از مغازه های قدیمی و فرسوده در آن خبری نیست یا دیگر کمتر به چشم می خورد.

اما همه ماجرا به این موضوعات خوب ختم نمیشود، احیای میدان کهنه اصفهان که در لفظ اصفهانی به سبزه میدان معروف است و شهرداری آن را میدان امام علی نامگذاری کرد، پس از حاشیه های فراوان برای ساخت و هزینه های گزافی که بخشی از آن از محل اعتبار متروی اصفهان نیز تامین شد، حالا در گوشه ای از شهر کساد و بی رونق افتاده است.

مغازه های این میدان پس از اینکه از سوی شهرداری از مالکان خریداری و برخی نیز با قول معوض، آزادسازی شد اکنون که ساخته و نوسازی شده اند، چندان مورد استقبال بازاری های اصفهان واقع نشده است و پس از یک و سال نیم از افتتاح این میدان، مغازه های آن خاک میخورد.

برخی از جمله رئیس شورای شهر اصفهان معتقد است واگذاری مغازه های این میدان با سه برابر قیمتی که باید تعیین می شده سبب این بی رونقی بازار میدان کهنه شده است.

رضا امینی در این مورد با بیان اینکه متاسفانه در برخی مراکز تجاری مانند ارگ جهان نما و مراکز تجاری میدان امام علی (ع) قیمت واگذاری بجای 10 تا 15 درصد افزایش، دو تا سه برابر قیمت تعیین شده به فروش می‌رسد، گفت: همچنین برخی از پیمانکاران این مراکز تجاری تعدادی از مغازه‌ها را در عوض طلبی که از شهرداری دارند به خود اختصاص داده و هیچگونه خدماتی در این مراکز ارایه نمی‌دهند و به دلیل تعطیلی مغازه‌هایی که در دست پیمانکاران است بازارها حالت نیمه باز دارد و باعث کاهش رونق کار دیگر کسبه شده است.

بسیاری از مغازه داران این میدان که از همان ابتدا رضایت چندانی از واگذاری مغازه های خود به شهرداری نداشتند نیز از این موضوع گله مند اند که شهرداری مغازه دارانی را در اولویت واگذاری مغازه ها قرار داده است که در همان وهله اول و بدون اقدام قضایی خود حاضر به واگذاری ملک خود به شهرداری شده بودند.

حالا برخی از مغازه دارانی که هم مغازه های خود را از دست داده اند هم دو سه سالی است از کار خود بیکار شده اند، اصلی ترین منتقدان این پروژه شهرداری هستند.

پروژه هایی از این دست که شهرداری سابقه اجرای آنها را در شهر داشته است، نشان داده که شهرداری بعد از احیای یک بازار سنتی آن هم به شیوه و روشهای خاص خود شهرداری اصفهان، به جای رونق ، کسادی را روانه بازار می کند.

ارگ جهان نمای دروازه دولت اصفهان دیگر بازار تجاری ساخته شده از سوی شهرداری است که به دلیل هزینه های سنگین آن برای مغازه داران چندان مورد استقبال بازاریان قرار نگرفته است و اگر فروشنده ای هم اقدام به اجاره یکی از واحدهای این مجتمع تجاری می نماید به علت هزینه های بالای اجاره و آب و برق و گاز پس از چند ماه مغازه خود را تحویل می دهد.

البته سیاست شهرداری اصفهان در مورد مغازه های میدان امام علی گویی اجاره دادن آنها نیست بلکه شهرداری قصد فروش این مغازه ها را دارد. که گویی هنوز مشتری دست به نقدی که بتواند از پس قیمت های شهرداری بربیاید پای معامله نیامده است.

یکی دیگر از پروژه های این چنینی شهرداری اصفهان، احیای بدنه چهارباغ بود که در قالب آن یک مجتمع تجاری نیز در این خیابان به همین نام ساخته شد و مدتی است که از ساخت آن می گذرد اما شواهد حاکی از این است که این واحدها نیز سرنوشتی شبیه مغازه های میدان کهنه و ارگ جهان نما را پیدا می کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار