کد خبر: ۱۱۹۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲ 28 October 2015

حملات سیاسی به ابتکار در روزهای اخیر و احتمال فیلتر تلگرام در کانون توجه روزنامه های امروز است، حال آنکه موضوع برجام و موضوع خودرو و کیفیت پایین آنها، همچنان از موضوعات مهم روز است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب چهارشنبه، ششم آبان ماه را مرور کنید.

«روزنامه شرق» در گزارشی با تیتر «تلگرام زير تيغ» به موضوع بررسی فیلتر تلگرام در جلسه امروز کارگروه فیلترینگ می پردازد و می نویسد: «یک‌ سال پیش درست همین روزها بود که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی خبر صدور دستور قضایی فیلترینگ نرم‌افزارهای «لاین»، «واتس‌اپ» و «تانگو» دست‌به‌دست می‌شد. پیش از آن هم نرم‌افزاری به نام «وی‌چت» که محبوب کاربران زیادی بود به بلای فیلترینگ دچار شده بود. آن‌روزها البته از تلگرام که این‌روزها محبوب‌ترین و فراگیرترین نرم‌افزار گوشی‌های همراه است، خبری نبود و همه یا از آن سه نرم‌افزار نامبرده استفاده می‌کردند یا وایبر. یک‌سال گذشت و برخی از آن نرم‌افزارها فیلتر شدند یا به حاشیه رفتند تا تلگرام نورسیده به صدر محبوبیت و فراگیری برسد، به شکلی که این روزها طبق گفته وزیر ارتباطات حداقل ١٤‌میلیون کاربر فعال در ایران دارد. با این‌همه آن‌گونه که رسانه‌ها نوشته‌اند، امروز چهارشنبه ششم مهر که روز برگزاری جلسه کارگروه فیلترینگ است، روز سرنوشت‌سازی برای بقای تلگرام خواهد بود؛ چراکه این کارگروه قرار است در قالب جلسه‌ای به بررسی بحث فیلترینگ تلگرام بپردازد. با این همه باید منتظر نتایج جلسه امروز ماند و دید آیا تلگرام محبوب، امروز را به سلامت به پایان خواهد رساند یا خیر. اگرچه شایعات و احتمالات درباره فیلترشدن یا ایجاد اختلال در مسیر کار تلگرام از حدود دو هفته پیش آغاز شده است، اما با این حال روز گذشته محمدرضا فرنقی‌زاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پاسخ به این سؤال ایسنا که «آیا از سوی کمیته تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای که مسئولیت فیلترکردن سایت‌های غیرمجاز را برعهده دارد نامه‌ای در این رابطه به وزارت ارتباطات و به‌طور مشخص به شرکت ارتباطات زیرساخت ارسال شده است»، گفت: تاکنون نامه‌ای در این زمینه به دست ما نرسیده است.

وزیر ارتباطات هم پس از انتشار اخباری مبنی بر درخواست ایران از تلگرام برای شنود کاربران، در این‌باره اعلام کرد: «ایمیل‌هایی بین همکاران ما و شبکه تلگرام رد و بدل شده و از آنها خواسته شد تا بعضی از کانال‌هایی را که دارای مباحث غیراخلاقی هستند، ببندند که این کار قبلا انجام شده بود، اما دو هفته پیش دوباره این کانال‌ها را باز کردند و اگر این شرایط ادامه پیدا کند ما ناچاریم تصمیم‌ کارگروه را اجرا کنیم».


همچنین این روزنامه در گزارش دیگری با تیتر «قوی‌ترین مرد ایران زمین خورد» به آسیب دیدگی بهداد سلیمی می پردازد و می نویسد: «آن‌ قدر آماده بود که روی مدال طلایش در مسابقات جهانی ٢٠١٥ آمریکا حساب باز کرده بودند، طوری که حتی خودش هم می‌گفت بعید نیست بتواند رکورد دنیا را هم بزند. اما یک بدبیاری همه‌چیز را به‌هم ریخت تا حالا کابوس شب‌وروزش شود. بدترین اتفاق ممکن برای وزنه‌برداری و ورزش ایران در حالی افتاده که فقط ٢٣ روز تا بزرگ‌ترین میدان وزنه‌برداری جهان مانده و قوی‌ترین مردش را از دست داده. بهداد سلیمی بعدازظهر روز دوشنبه در تمریناتش در حالی در حرکت دو ضرب وزنه ٢٦٢ کیلوگرمی، وزنه‌ای بیشتر از رکورد شخصی‌اش را بالای سر برد که به یکباره برای تکمیل حرکتش، زانوی وی پیچ خورد تا با مصدومیت غیرمنتظره و جدى دست به گریبان شود.این آسیب‌دیدگی این‌قدر برای قهرمان المپیک ٢٠١٢ لندن ناگهانی بوده که می‌گوید هنوز هم در شوک است: «من از ناحیه همسترینگ پای راست و کمر مصدومیت داشتم اما زانویم به‌هیچ‌عنوان مشکلی نداشت. مصدومیت من واقعا اتفاقی بود. هرچند که آسیب‌دیدگی، جزئی از ورزش است و همیشه ورزشکاران را تهدید می‌کند. این شتری است که درِ خانه همه ورزشکاران می‌خوابد و این بار این شتر درِ خانه من خوابیده».


«روزنامه کیهان» در یادداشتی به قلم حسین شریعتمداری مدیر مسئول این روزنامه با عنوان «زردِ چشمک‌زن نیست!» به موضوع برجام پرداخته است. وی در بخشی از این یادداشت نوشته: «در ابتدای نامه آقای دکتر روحانی آمده است «نامه تاریخی 1394/7/29 حضرتعالی در تائید مصوبه جلسه 634 شورای عالی امنیت ملی، موجب خشنودی ملت بزرگ ایران و دلگرمی خادمان مردم در دولت گردید.» که این نگاه، آنجا که سخن از «خشنودی ملت بزرگ ایران» در میان است، قابل تقدیر و نشانه قدرشناسی است اما، آنچه «خشنودی ملت بزرگ ایران» را در پی داشت - و دارد - تائید مصوبه 634 شورای عالی امنیت ملی نبود، بلکه درایت و هوشمندی مثال‌زدنی رهبرمعظم انقلاب در کشف نقاط ابهام و ضعف‌های ساختاری برجام و ابلاغ الزامات 9گانه برای پیشگیری از «خسارت‌های بزرگ آن در حال و آینده کشور» بود، و اگر مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای اطمینان از اجرای بی‌خسارت برجام کافی بود، دیگر نیازی به ابلاغ الزامات و شرایط 9گانه نبود!

خلاصه کردن نامه تاریخی و تاریخ‌ساز رهبرمعظم انقلاب به تائید مصوبه شورای عالی امنیت ملی، این تردید- که ان‌شاءالله بی‌مورد باشد- را پیش می‌آورد که مبادا قرار است دولت محترم مصوبه یاد شده را «اصل» و ابلاغیه 9گانه را فرع بر آن تلقی کند؟! ضمن آن که تلاش اعضای محترم شورای عالی امنیت ملی به جای خود درخور تقدیر است.

در نامه رئیس‌جمهور محترم نه فقط نشانه چندانی از اراده جدی دولت برای پی‌گیری الزامات 9گانه اعلام شده دیده نمی‌شود، بلکه متأسفانه این نامه - احتمالا بی‌آن که ایشان خواسته و یا توجه داشته باشند - تاکید بر متن کنونی برجام و نادیده گرفتن «نقاط ابهام و ضعف‌های ساختاری» آن نیز هست و در یک کلمه - با ‌تأسف و عرض پوزش - می‌تواند برای حریف حامل این پیام باشد که الزامات 9گانه اعلام شده، «چراغ قرمز» نیست که قابل عبور نباشد، بلکه «چراغ زرد چشمک‌زن»! است که آمریکا می‌تواند با رعایت احتیاط از آن عبور کند!»


«روزنامه ایران» در گفت و گو با معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست به جنجال های اخیر حول اقدامات این سازمان پرداخته و در این گفت و گو با عنوان «ابتکار از نقشه سیاسی حریفان پرده برداشت» به نقل از خانم ابتکار می نویسد: « برای خود من هم سؤال است که چطور واحد مرکزی خبر خیلی زود می‌رسد. چرا یک تجمع صنفی تیتر اول بخش‌های مختلف رسانه ملی شده و مکرر پخش می‌شود. بالاخره ما یک سری کمبودها و کاستی‌هایی داریم. کسی منکر آن نیست و قاطبه کارمندان ومدیران ما با ایثارگری و از خودگذشتگی دارند کار می‌کنند. اما تعداد کمی هم هستند که بارها هم حرف‌شان را زده‌اند. الان چندمین نوبت است که با اغراض سیاسی یک جناح خاص با رسانه‌هایی که دارند از جمله روزنامه ها و خبرگزاری‌های خاص از شرایط محیط زیست کاملاً بهره‌برداری سیاسی می‌کنند و سعی در القای ناکارآمدی و ناتوانی دارند. درحالی که این مسأله دقیقاً سیاسی کردن فضای سازمانی است که به خاطر کم کاری‌ها و بی‌توجهی‌های گذشته فشار زیادی روی آن است.

سازمان حفاظت محیط زیست در دوره دولت دهم در دادگاه محکوم شده و دادگاه امروز آن بدهی‌ها را از حساب سازمان برمی دارد.

میزان این بدهی چقدر است؟

متفاوت است. من می‌توانم بگویم در برخی از ماه‌ها با حکم قضایی تا 200 میلیون تومان از اعتبارات جاری سازمان را که تازه هشتش گروی نُه اش است، برداشته‌اند. گفتیم این برداشت‌ها چیست؟ گفتند بدهی دولت قبل است که ندادند، حالا با حکم قضایی آمده‌اند و گرفته‌اند. با وجود این همچنان می‌گویند مشکلات دوره قبل را نگویید. ما تاوان دوران قبل را می‌دهیم، چرا نباید از دوران قبل بگوییم. بعد هم ما مجبور بودیم که تعمیرات اساسی در ساختمان انجام بدهیم. دور تا دور سقف و پشت بام سازمان باید حفاظ قرار می‌گرفت که مانع نشت آب شود. هزینه‌های وحشتناکی برای تعمیرات خرج کردیم. موزه تنوع زیستی سازمان را با فرغون زغال گرم نگه می‌داشتند که در زمستان یخ نزند، چون تمام تأسیسات گرمایش آن از کار افتاده بود.»


«روزنامه اعتماد» در گزارشی با عنوان « قيام احمد عليه ‌فساد» می نویسد: «سازماني مردم‌نهاد به نام ديدبان شفافيت و عدالت ديروز در تهران رسما اعلام موجوديت كرد؛ سازماني كه با پرچمداري احمد توكلي و همراهي اصولگراياني از طيف‌هاي مختلف متولد شده است. احمد توكلي سياستمداري كه تلاش مي‌كرد هميشه علم مبارزه با فساد را در اردوگاه اصولگرايان به دوش بكشد حالا گويي با يك شيفت رفتاري از تغيير درون‌سيستمي مي‌خواهد با تعدادي از دوستان اصولگرايش دست به سوي جامعه مدني دراز كند. در اين راه او بيش از همه، اعضاي شاخص جمعيت ايثارگران را همراه خود دارد. الياس نادران، پرويز سروري و محمد دهقان در كنار اسماعيل كوثري نزديك به پايداري و مرتضي نبوي اصولگراي سنتي چهره‌هاي شاخصي هستند كه همراه با توكلي مي‌خواهند شفافيت و عدالت را ديدباني كنند. اگرچه توكلي و دوستانش سال‌ها براي تغيير در ساختار اقتصادي كشور و جلوگيري از فساد سازمان‌يافته درون سيستم تلاش كردند و در راه اين تلاش از «جمهوري دوم» و «تحول بنيادين» سخن گفتند اما حالا ٢٢ سال پس از رقابت با هاشمي و چهارده سال پس از آن خرداد اصلاح‌طلبانه اين توكلي است كه به جاي فرياد در ساختار سياسي و اقتصادي، ترجيح مي‌دهد بخشي از جامعه مدني باشد و به ديدباني بپردازد. توكلي ٢٢ سال تلاش كرد جلوي فساد را بگيرد. ١٤ سال پيش در جريان مبارزه انتخاباتي با سيد محمد خاتمي از مار فساد گفت كه نيش مي‌زند و اگر جلويش را نگيرند اژدهاي هفت سر مي‌شود كه ممكن است همه‌چيز را در خود ببلعد. او حالا فساد دولت‌هايي را مي‌بيند كه رقيب آنها نبود بلكه يا حامي‌شان بود يا به آنها راي داده بود. برآمدن فسادهاي چند هزار ميلياردي در دولت نهم و دهم به توكلي و دوستانش ثابت كرد بهترين مسير همان شفافيت از نگاه مردم است. اين سياستمدار ٦٤ ساله اصولگرا اما به ناگهان چنين تصميمي نگرفته.»


«روزنامه آرمان» در گزارشی با عنوان « روایت صبوری علی آقای جنتی» می نویسد: « تصور می‌کنند کم‌کم صبر علی آقای جنتی که جامه وزارت ارشاد بر تن دارد، رو به پایان می‌رسد و آنها به اهداف خود خواهند رسید اما بسیار اشتباه می‌کنند. دلواپسان چنان تیرهای خود را به سمت فرهنگ این مملکت روانه می‌کنند که وزیر میانه‌رو هم با آنها اتمام‌حجت ‌کند. البته این دلواپسان حق هم دارند و به هر حال باید اوقات خود را به نحوی سپری کنند که کارنامه آنها پس از چهار سال دولت تدبیر و امید مملو از اعتراض و تحصن و تجمع باشد. رزومه کاری آنها شاید در برخی اوقات دارای اهمیت بیشتری از رزومه کاری یک نماینده مجلس باشد؛ مثلا در انتخابات ریاست‌جمهوری بعد که بخواهند یکی از بزرگان همفکر خود را کاندیدا کنند پرونده عملکرد خود را ورق می‌زنند و فیلم رستاخیز که در دولت تدبیر و امید اکران شد را به نشانه ضعف این دولت و اعتراضات خود را برای اثبات نادرستی عملکرد فرهنگی دولت یازدهم شاهد می‌آورند و خوب می‌دانند کسانی که به این ادعاهای نادرست گوش می‌کنند از همفکران خودشان هستند چرا که دستاوردشان در میان اقشار فرهیخته و میانه‌رو تنها لبخند تلخ به نشانه درخواست سکوتشان است! از سوی دیگر پربیراه نیست که اگر گفته شود دلواپسان از همان ابتدا موافق وزارت جنتی نبودند چون می‌دانستند از افرادی است که در مکتب آیت‌ا...هاشمی رشد کرده و قائل به تندروی نیست. احمد پورنجاتی هم چندی پیش با تاکید بر اینکه فرهنگ و هنر پاشنه آشیل به‌طور عام جریان اصولگرایی و به‌طور خاص، فراکسیون تندرو داخل مجلس نهم است، گفت: چون در دوران مدیریت دولت برخاسته از اصولگرایان و حاکمیت یکدست این جریان در هشت‌ساله دولت گذشته، جاذبه و هنرمندی در این حوزه برای جلب‌نظر افکار عمومی و پیشبرد هنر خلاقانه حتی در راستای ارزش‌های انقلاب اسلامی دیده نشده و اکثریت قاطع فرهنگ و هنر و رسانه آن دوران را به عنوان یک دوران بسته می دانند که در پژمردگی و بی‌انگیزی و پریشان‌حالی به سر می‌برد، این جریان اکنون نمی‌تواند یک دوران نسبتا آرام و پررونق و بانشاط در این حوزه را تاب بیاورد. وی افزود: به همین دلیل هجمه اصولگریان به عملکرد قابل قبول وزارت ارشاد بیشتر شبیه نوعی ابراز شکست است و آنها انگار تاب دیدن این فضای نسبتا امیدوار کننده در حوزه فرهنگ و هنر در دولت یازدهم را ندارند.»


«روزنامه جوان» در گزارشی به موضوع کنفرانس اخیر افق نو با محوریت رنگین پوستان در تهران پرداخته و در این گزارش با عنوان«پلیس امریکا همان داعش است» می نویسد: « كنفرانس بين‌المللي افق‌ نو، در سومين سال برگزاري خود به سراغ موضوع خشونت پليس امريكا عليه رنگين‌پوستان و به خصوص سياهپوستان آفريقايي‌تبار رفته است. موضوعي انساني كه امريكايي‌ها علاقه چنداني به مطرح شدن آن ندارند. افق نو پيش از اين نيز با دست گذاشتن روي نفوذ فرهنگي صهيونيست‌ها، خشم لابي‌هاي صهيونيستي را در غرب برانگيخته بود.

از روز گذشته سومين كنفرانس افق نو، با عنوان «خشونت پليس امريكا عليه سياهپوستان» در تهران آغاز به كار كرد. كنفرانسي بين‌المللي با حضور چهره‌هاي فرهنگي، سياسي و فعالان حقوق بشر كه بخش عمده‌اي از آنها را سياهپوستان امريكايي –آفريقايي‌تبار تشكيل مي‌دهند. در اين كنفرانس قرار است با تبيين ريشه‌هاي خشونت عليه رنگين‌پوستان در امريكا و بررسي نژادپرستي سفيدپوستان اروپايي‌تبار عليه ساير اقوام ساكن در امريكا، تلاش شود راهي براي احقاق حقوق پايمان شده رنگين پوستان در اين كشور پيدا شود. اين كنفرانس براساس گفته رهبر انقلاب در تشبيه رفتار پليس امريكا با سياهپوستان به رفتار داعش شكل گرفته است.

نادر طالب‌زاده، دبير كنفرانس افق نو در افتتاحيه اين كنفرانس طي سخنان كوتاهي با اشاره به اين نكته كه اولين بار است كه كنفرانسي در مورد ظلمي كه به سياهپوستان مي‌رود، ايجاد شده است، ابراز اميدواري كرد اين اولين قدم، قدمي محكم براي افشاي مظلوميت سياهپوستان باشد. به گفته طالب‌زاده قرار است مهمانان كنفرانس افق نو كه بيش از 30 نفر هستند در حدود 20 دانشگاه كشور به سخنراني بپردازند. حضور حجت‌الاسلام احمد سالك و بيژن نوباوه، رئيس و عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در افتتاحيه نشانه‌اي از اهميت برگزاري كنفرانس افق نو براي جمهوري اسلامي بود. نوباوه و سالك در افتتاحيه كنفرانس به سخنراني پرداختند. عضو كميسيون فرهنگي مجلس با بيان ريشه‌هاي نژادپرستي در غرب، انگليس را باني ايجاد نژادپرستي و امريكا را پيرو تفكر انگليسي نژادپرستي دانست. نوباوه همچنين اشكال جديد نژادپرستي را پيچيده‌تر از انواع قبلي كه در آفريقاي جنوبي دوران آپارتايد و رژيم صهيونيستي ديده مي‌شود، عنوان كرد و گفت: امروز نژادپرستي در درون فرق اسلامي حضور پيدا كرده است. وي داعش را نمونه‌اي از نژادپرستي افراطي دانست كه هيچ كدام از فرق اسلامي را قبول ندارد و مي‌خواهد فرقه‌اي جديد ايجاد كند. به گفته نوباوه اينگونه تفكر بزرگ‌ترين خطري است كه اسلام را تهديد مي‌كند و مسلمانان براي مبارزه با آن بايد در درجه اول وحدت ميان خود را تقويت كنند. كاري كه جمهوري اسلامي با كمك به حزب‌الله لبنان با تفكر شيعه و مقاومت اسلامي فلسطين با تفكر سني انجام مي‌دهد و فرقي ميان آنها قائل نمي‌شود. اين نماينده مجلس خوي و رفتار داعش را رفتاري حيواني دانست و آن را مشابه رفتار پليس امريكا با سياهپوستان عنوان كرد.»


«روزنامه آفتاب یزد» در گزارش خودرویی به موضوع کمپین نخریدن خودروهای صفر پرداخته است. آفتاب در این گزارش با تیتر «نمره صفر به خودروهای صفر!» می نویسد: «در حالی که جامعه کارشناسی استفاده ازمدل های جدید خودروها را به دلیل ضریب امنیت و استاندارد بالاتر ضروری می داند اما شواهد حاکی از آن است که میانگین سنی خودروهای ساخت داخل بین پانزده تا بیست سال است. به گزارش آفتاب یزد، سال های زیادی است که بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به دنبال ترغیب مصرف کنندگان برای استفاده از مدل های جدید خودرو از طریق اختصاص وام های ارزان قیمت هستند تا از این طریق هم چرخ شرکت های خودروسازی بچرخد و دیگراینکه خودروهای قدیمی تر هرچه سریع تر از چرخه مصرف خارج شوند و به جای آنها محصولاتی با کیفیت ومجهز به فناوری های روز دنیا جایگزین شود. اما بنا به گفته کارشناسان، متاسفانه این روند در کشور ما در مورد خودروهای داخلی تا حدی وارونه شده چراکه افت قابل ملاحظه کیفیت خودروها درسال های اخیر باعث شده تا مصرف کنندگان استفاده از مدل های اندکی قدیمی تر را که بنا به عقیده آنها کیفیتی بهتر دارند را ترجیح دهند. البته این مشکل در صنعت خودروسازی و کیفیت پایین خودروها باعث شد تا فروش محصولات آنها افتی بی سابقه پیدا کند ومسئولان نیز اخیرا مجبور شدند برای خروج بازار خودرو از رکود، سقف تسهیلات را افزایش دهند تا شاید با تحریک تقاضا ، خرید خودروهای صفر اندکی رونق یابد و از سوی دیگر یکی از اعضای انجمن قطعه سازی نیز با تایید ضمنی تمایل مردم درعدم استفاده از خودروهای صفر داخلی ، میانگین سنی خودروها را بین پانزده تا بیست سال اعلام کرد.سیاست های تشویقی باید در جهت استقبال مردم برای خرید خودروهای صفر باشد. اما در کشور ما متاسفانه تولیدات ساخت داخل در سال های اخیر آنقدر افت کیفیت داشته که مصرف کنندگان هیچ تمایلی برای خرید چنین محصولاتی ندارند و ترجیح می دهند از خودروهای غیر صفراستفاده کنند و البته دراین خصوص حق به جانب مصرف کنندگان است، چرا که خودروهای صفر کنونی نه تنها هیچ تکنولوژی چشمگیرجدیدی ندارد بلکه حتی کیفیت قطعات آن نیز پایین تر آمده است و تا زمانی که اوضاع این گونه باشد، هیچ محرک وتوجیهی برای خرید خودروی جدیدتر وجود ندارد.»


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار