فرماندار نمین گفت: این شهرستان مستعد ایجاد رشته های دانشگاهی بخش کشاورزی به ویژه گیاهان دارویی است.
کد خبر: ۱۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸ 27 January 2015

به گزارش مهر، سید مهدی جوادی عصر دوشنبه در نشست مشترک با رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل تصریح کرد: اين شهرستان دارای گونه‌های منحصر به فرد گیاهان دارویی است و به همين خاطر ایجاد رشته‌های دانشگاهی مرتبط با بخش کشاورزی و گیاهان دارویی در نمین، در بحث تئوری نیز می تواند به کار گرفته شود.

وی افزود: متاسفانه تاكنون در شناسایی و استفاده از این ذخایر ژنتیکی غفلت شده است در حالی ‌كه تنوع گیاهان دارویی پتانسیل گردشگری، موقعیت ویژه جغرافیایی و هم‌جواری با جنگل‌های گیلان از ویژگی‌های مهم این شهرستان است.

فرماندار نمین با اعلام خبر ایجاد مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در منطقه ویژه نمین، خواستار مشارکت جهاد دانشگاهی استان در انجام تحقیقات مرتبط با گیاهان دارویی شد.

جوادی معتقد است جهاددانشگاهی با توجه به سبقه خود در ايجاد پژوهشكده گياهان دارويی و انجام تحقيقات در اين زمينه می‌تواند با ایجاد مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در منطقه ویژه نمین حضور فعال داشته باشد.

وی در تشریح منطقه ویژه اقتصادی نمین اضافه کرد: این پروژه با مساحت شش هزار هکتار زمین در امتداد شهر آبی بیگلو و جنگل فندقلو بوده که ده هکتار از این منطقه برای تاسیس مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل در نظر گرفته شده است.

فرماندار نمين تاکید دارد که این پروژه صرفا مطالعاتی نبوده چرا که تولید و صادرات گیاهان دارویی در کنار جاذبه‌های گردشگری، صنایع دستی و سایر پتانسیل‌های منطقه، در رشد و رونق اقتصادی شهرستان نمین موثر است.

وی با یادآوری برگزاری همایش علمی فندق در شهرستان نمین از سرمايه‌گذاری شرکت بازرگانی شاهد با سرمایه اولیه یک ۱۵ میلیارد ریال در دو هزار هکتار از منطقه ويژه نمين و ایجاد کمربند گردشگری اين شهرستان در محدوده آبی بیگلو - جنگل فندقلو - عنبران - اردبیل در آینده نزدیک خبر داد.

رئیس جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل نيز در این نشست گفت: مرکز تحقیقات گیاهان دارویی با هدف جذب سرمایه‌گذار و ایجاد اشتغال در منطقه ویژه اقتصادی نمین ایجاد می‌شود که مجهز به آزمایشگاه‌های کشت بافت، باغبانی، فیزیولوژی، تجزیه آب و خاک، سازگاری و تکثیر، جنگل داری و صنایع غذایی خواهد بود.

رامز نصیری صالح هدف از ایجاد این مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی را توسعه علمی استان عنوان و اضافه کرد: طرح این پروژه به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ابلاغ شده تا در زمینه تهیه تجهیزات مورد نیاز ما را ياری کنند.

وی با تاکید به اهمیت توسعه کشت فندق در منطقه نمین گفت: تنوع ژنتیکی و شناسایی مناطق مستعد کشت فندق، بررسی سازگاری ارقام تجاری، ارائه رقم هیبرید غالب، فرآوری و اسانس گیری، تولید محصولات بیوتکنولوژی از محورهای اصلی پروژه فندق است.

نصيری صالح با اذعان به کشت زعفران در شهرستان نمین گفت: ایده کشت ایروپونیک زعفران در معاونت پژوهشی جهادانشگاهی بررسی می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار