رئیس کمیته حمل و نقل مجلس خبر داد
یکی از موتورهای هواپیما دقایق کوتاهی پس از بلند شدن هواپیما از سطح باند در حوالی اسلامشهر از توابع تهران که در مسیر پروازی جنوب شرق کشور قرار دارد، افتاده و موتور دیگر هواپیما نیز دچار نقص اساسی شده از مدار خارج می شود و دقایق بسیار سخت و دلهره آوری را مسافران می گذرانند
کد خبر: ۱۲۴۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵ 05 November 2015
احمد جباری نماینده غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که کمیسیون عمران و کمیته حمل و نقل مجلس به طور جد سوانح هوایی کشور را پیگیری می کند، اظهار داشت: در جلسه ویژه ای که در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با حضور نماینده سازمان بازرسی کل کشور، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مسئولین شرکت ماهان و کارشناسان و مشاوران صنعت هوایی برگزار شد، سانحه پرواز بوئینگ 747 هواپیمایی ماهان در مسیر تهران - بندرعباس را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادیم.

وی گفت: پرواز بوئینگ 747 هواپیمایی ماهان که قرار بود بامداد روز 23 مهرماه مسافران خود را از تهران به بندرعباس منتقل کند، دقایقی پس از برخواستن از فرودگاه مهرآباد دچار نقص فنی می شود که متاسفانه این هوایپما یکی از موتورهای خود را در آسمان از دست داده و یکی دیگر از موتورها نیز دچار نقص فنی می شود و از کار می افتد.

نماینده مردم بندرلنگه، بستک و پارسیان گفت: هواپیما که دارای بیش از 450 مسافر بوده با تبحر خلبان و در شرایط بسیار سختی به فرودگاه مهرآباد تهران باز می گردد و در شرایط اضطراری و تمهیدات امنیتی خاصی در فرودگاه مهرآباد به زمین می نشیند که بحمد الله مسافران این پرواز نیز همگی سالم از هواپیما خارج می شوند.

جباری عنوان کرد: در جلسه ویژه کمیسیون حمل و نقل تمامی سناریوهای مرتبط با وقوع چنین سانحه ای مورد بررسی قرار گرفت و مسئولین شرکت هواپیمایی ماهان گزارشی از تعمیرات این هواپیما و مهندسی آن و بازدیدهای فنی مربوط به این مدل هواپیما ارائه کردند.

این نماینده عضو کمیسیون عمران که در این پرواز حضور داشته، افزود: یکی از موتورهای هواپیما دقایق کوتاهی پس از بلند شدن هواپیما از سطح باند در حوالی اسلامشهر از توابع تهران که در مسیر پروازی جنوب شرق کشور قرار دارد، افتاده و تصاویر آن نیز در رسانه ها موجود است. موتور دیگر هواپیما نیز دچار نقص اساسی شده از مدار خارج می شود و دقایق بسیار سخت و دلهره آوری را مسافران می گذرانند تا این که هواپیما با تبحر خلبان و با استفاده از دو موتور باقی مانده در باند 29 چپ فرودگاه مهرآباد بر زمین می نشیند.

وی ادامه داد: بدلیل گنجایش بالای این هواپیما، شمار مسافرینی که می توان با استفاده از آن جابجا کرد، قابل توجه است و بنابراین در مسیرهای نظیر تهران - بندرعباس و تهران - مشهد که مسافران قابل توجهی دارد، استفاده از این مدل هواپیما موجب تسریع در جابجایی مردم و مهار فشارهای ناشی از کمبود هواپیما شده بود که متاسفانه حادثه اخیر موجب شد تا این هواپیما از سرویس خارج شود.

جباری با اشاره به نتایج جلسه اظهار کرد: با توجه به نوع حادثه و گزارش های خلبان و مسئولین شرکت هواپیمایی مقرر شد تا مجموعه تحقیقات دقیقی بخصوص در زمینه تیم مهندسی این پرواز با حضور کارشناسان سازمان بازرسی و سازمان هواپیمایی کشور صورت گیرد و گزارش آن طی دو هفته به کمیسیون عمران اعلام شود.

رئیس کمیته حمل و نقل مجلس خاطر نشان کرد: عمر بالای ناوگان هوایی میزان ریسک پروازها را افزایش داده و اگر چه تلاش های فراوانی برای سرپا نگهداشتن این قبیل هواپیماها که عمر بالایی دارند به عمل آمده است اما ضرورت دارد تا بخصوص در شرایط فعلی که زمینه حذف تحریم ها از این صنعت فراهم شده، نسبت به نوسازی این ناوگان با استفاده از توان بخش خصوصی اقدام شود تا هم شاهد حوادث کمتری باشیم و هم سهم بخش هوایی با راه اندازی پروازهای اقتصادی تر، در کشور افزایش یابد.

وی بیان داشت: هواپیما سریع ترین وسیله برای تردد و حمل و نقل در جهان است و بخصوص در ایران که سرعت در شبکه ریلی بسیار پائین است، میزان استفاده های ضروری از هواپیما در بخش مسافری رو به افزایش است و اهمیت دارد که از شرایط بوجود آمده نهایت استفاده را کرده و بتوانیم هر چه سریعتر عمر ناوگان را کم کنیم.

جباری با اشاره به این که حمل و نقل هوایی یکی از زیربناهای توسعه در هر منطقه ای است، اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای همسایه ما نوسعه ناوگان هوایی به توسعه همه جانبه آنها بخصوص در زمینه عمران و آبادانی کمک فراوانی کرده و ما نیز باید با توجه به گستردگی کشورمان و نوع اقلیم مان به فکر این مهم باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار