مدیر کل باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: در پی کاهش دمای هوا و بارش برف به برخی باغات جنوب و جنوب غرب استان تا 20 درصد خسارت وارد شده است.
کد خبر: ۱۲۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹ 11 March 2015

غلامرضا تقوی در گفتگو با (واحد مرکزی خبر) با اشاره به اینکه کاهش دما تا 2 درجه زیر صفر به درختان زردآلو ، آلو و بادام خسارت زده است ، افزود: باغات شهرستان های ملارد ، شهرقدس ، بهارستان ، شهریار و اسلامشهر از کاهش دما و بارش برف خسارت دیده است.

وی گفت: با توجه به اینکه سال گذشته نیز شاهد سرما و بارش تگرگ و برف بودیم ، اقداماتی را برای کاهش خسارت احتمالی در قالب دستورالعمل فنی و اجرایی تدوین کردیم و از یک هفته پیش برای مقابله با اثار این جبهه هوای سرد آمادگی داشتیم.

مدیر کل باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران افزود: به طور معمول از 20 اسفند تا پایان فروردین ؛ سرما ، بارش برف و تگرگ باغات را تهدید می کند ، بنابر این براساس تجربه سال های گذشته از بهمن ماه کلاس های ترویجی و آموزشی برای باغداران استان برگزار کردیم تا دستورالعمل فنی و اجرایی کاهش خسارات احتمالی از سرما را آموزش ببینند و اجرا کنند.

تقوی تاکید کرد: تا امروز خسارت جدی از باغات استان تهران گزارش نشده است.

وی همچنین از توافق جهاد کشاورزی استان تهران با سازمان هواشناسی خبر داد و گفت: سازمان هواشناسی مکلف است 72 ساعت پیش از وقوع سرما و بارش برف و تگرگ پیش بینی را با پیامک به بهره برداران و کشاورزان اطلاع دهد.

مدیرکل باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران افزود: پیشگیری بهترین راهکار برای کاهش میزان خسارت است بنابر این از تابستان امسال مروجان کشاورزی راهکارهای علمی مقابله با سرمازدگی را برای کشاورزان تبیین کردند.

تقوی گفت: باغداران با استفاده از دستگاه ها و تجهیزات که در باغ مستقر کردند و با ایجاد گردش هوا و هدایت سرما موفق شدند میزان خسارت را به شدت کاهش دهند.

وی ایجاد رطوبت را از دیگر راهکارهای دستورالعمل فنی و اجرایی مقابله با خسارت سرمازدگی دانست و افزود:‌ کشاورزان می توانند با استفاده از سیستم های آبیاری تحت فشار و قطره ای میزان رطوبت را در باغ افزایش دهند و با این روش از یخ زدگی جلوگیری کنند که این اقدامات در سرمای اخیر در بسیاری از باغات استان تهران اجرا شد و تأثیر مطلوبی داشت.

مدیرکل باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سرمای اخیر را از نوع جبهه ای دانست و گفت: میزان خسارت در این نوع از کاهش دما به این علت که سطح گسترده ای را تحت تأثیر قرار می دهد ،بیشتر است و راهکارهای فنی و اجرایی فقط کنترل میزان خسارت را مدیریت می کند اما در سرمای منطقه ای می توان از ورود خسارت جلوگیری کرد.

تقوی افزود: جهاد کشاورزی استان تهران با توجه به تجربه سال گذشته که در پی آن 250 میلیارد تومان خسارت به باغات استان وارد شد ، امسال برای مقابله با خسارات سرمازدگی از 20 اسفند تا پایان فروردین آمادگی کامل دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار