معاون خدمات شهری شهرداری تهران در تشریح تمهیدات شهرداری تهران برای برگزاری مراسم اربعین حسینی سال 1394 در داخل کشور و داخل خاک کشور عراق گفت: امسال برای ارائه خدمات مناسب به زائرین اباعبدالله الحسین تمهیدات ویژه‌ای را با هماهنگی وزارت کشور در نظر گرفته‌ایم.
کد خبر: ۱۲۸۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷ 14 November 2015
مجتبی عبداللهی در نشست خبری صبح امروز شنبه گفت: امسال برای اولین بار مسئولیت برگزاری مراسم اربعین حسینی بر عهده وزارت کشور گذاشته شده و تا پیش از این، مسئولیت برعهده سازمان حج و زیارت بوده است. برهمین اساس در شهرداری تهران نیز با تشکیل کمیته‌ای ویژه بحث ارائه خدمات به زائرین ساماندهی شده است.

وی افزود: دراین ستاد کمیته‌های مطابق با کمیته‌های مرکزی در وزارت کشور تشکیل شده که کلیه اقدامات و خدمات ارائه شده با هماهنگی کمیته‌های مرکزی در وزارت کشور انجام خواهد شد. به عنوان مثال کمیته بهداشت و درمان شهرداری تهران کلیه اقدامات خود را با هماهنگی کمیته درمان وزارت کشور انجام خواهد داد.

وی با اشاره به مسئولیت نظافت و نگهداشت شهر نجف و کربلا در سال گذشته که برعهده شهرداری تهران بود گفت: بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، امسال نیز شهرداری تهران خدماتی را به زائرین اربعین حسینی در مرزهای کشور و در داخل خاک عراق ارائه خواهد کرد.

وی با اشاره به دیدار استاندار و شورای شهر نجف با شهردار و استاندار تهران تصریح کرد: هفته گذشته نیز شهردار، فرماندار و تعدادی از اعضای شورای شهر کربلا به تهران سفر کردند تا هماهنگی‌های لازم برای برگزاری مراسم اربعین انجام شود.

وی تاکید کرد: شهرداری تهران به همراه سپاه از سازمان‌هایی هستند که خدمات دهی به زائران را هم در داخل کشورمان و هم در کشورعراق برعهده دارند. همچنین جلساتی با شهرداران کلان شهرهای کشور گذاشته شده و از آنها برای حضور بهتر و قوی تر در برگزاری این مراسم دعوت شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به اینکه اکثر زائران ایرانی از نجف به سمت کربلا حرکت می‌کنند گفت: در تمام طول مسیر 80 کیلومتری نجف تا کربلا در هر جایی که زمین خالی بوده چادرهای اسکان موقت،‌امدادهای درمانی و ایستگاه‌های صلواتی توسط شهرداری تهران برپا شده است.

وی ادامه داد: در تهران با محوریت معاونت اجتماعی در اقصی نقاط شهر مراسم ویژه‌ای از جمله پیاده روی از میدان امام حسین(ع) به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال برای ساماندهی بهتر ورود زائرین به کشور عراق خدمات دهی به زائرین در مرز چذابه برعهده شهرداری منطقه چهار، مرز شلمچه برعهده منطقه شش و مرز مهران برعهده شهرداری منطقه پنج قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه حدود 70 درصد از زائرین ایرانی از مرز مهران وارد کشور عراق می‌شوند، افزود: با توجه به امکاناتی که در مرز مهران وجود دارد زائرین تمایل دارند بیشتر از مرز مهران وارد کشورعراق شوند. این مسئله سال گذشته مشکلاتی را از جمله ترافیک برای زائرین در این مرز ایجاد کرد. امسال تلاش کرده‌ایم با فراهم کردن امکانات لازم در دو مرز چذابه و شلمچه زائرین را تشویق به ورود از این دو مرز کنیم و بر این اساس از هرگونه ترافیک مرز مهران کاسته شود.

وی تاکید کرد: امسال در مرز مهران زمینی به مساحت 50 هکتار آماده شده تا اتومبیل‌های شخصی که از سراسر کشور به این مرز می‌آیند و می خواهند از آنجا وارد کشور عراق شوند بتوانند اتومبیل‌ها را در این پارکینگ پارک کنند و به سمت کربلا ادامه مسیر دهند.

عبداللهی در تشریح اقدامات شهرداری منطقه پنج در مرز مهران گفت: 120 چشمه سرویس بهداشتی در این مرز توسط شهرداری منطقه 5 نوسازی و 100 چشمه نیز امسال در این مرز ساخته شده است. همچنین 100 چشمه سرویس بهداشتی پرتابل نیز برای نصب به منطقه ارسال شده است. همچنین مکان‌های اسکان موقت در این منطقه توسط شهرداری منطقه 5 ایجاد شده است.

وی ایجاد سرویس‌های بهداشتی ثابت و پرتابل، ایستگاه صلواتی و استراحت موقت در مرز شلمچه را از اقدامات شهرداری منطقه شش خواند و افزود:‌ مشابه همین امکانات در هر سه مرز کشورمان با کشور عراق ایجاد شده است.

عبداللهی ادامه داد: امسال شرکت شهر سالم با 150 پزشک و پرستار در هر سه مرز و سه نقطه از شهر کربلا مستقر هستند و با هماهنگی وزارت بهداشت و هلال احمر ایران خدمات درمانی را به زائرین حسینی ارائه می کنند. پیش بینی می‌شود در اربعین امسال نیروهای شرکت شهرسالم به بیش از 100 هزار نفر از زائرین خدمات رسانی داشته باشد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با تاکید بر وضعیت نامناسب نظافتی در شهر نجف طی سنوات گذشته گفت: با حضور نیروهای شهرداری تهران وضعیت نظافت این شهر بهبود چشمگیری یافته است و در نظر داریم برای اربعین امسال با انتقال امکانات مناسب وضعیت نظافت این شهر را بهبود دهیم. برهمین اساس بیش از 500 مخزن زباله برای شهر نجف ارسال شده است.

وی به اتوبان منتهی به فرودگاه شهر نجف اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه این فرودگاه به نام امام خمینی (ره) نامگذاری شده است، ساماندهی فضای سبز و زیباسازی این اتوبان به طول هشت کیلومتر در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است. همچنین در مسیر نجف به کربلا در حال حاضر ماشین آلات جمع آوری و انتقال زباله مشغول فعالیت هستند تا نظافت این مسیر به طور کامل انجام شود. در حال حاضر 600 نفر از نیروهای شهرداری تهران برای نظافت شهر کربلا در این شهر مستقر شدند و از نخستین روز آذرماه نیز 2000 نفر از کارگران برای انجام خدمات نظافتی به شهر کربلا خواهند رفت. در شهرداری کربلا نیز محلی برای استقرار نیروهای شهرداری تهران در نظر گرفته شده که ضمن استقرار در این مکان کلیه فعالیت‌های خدماتی از آنجا ساماندهی شود.

عبداللهی با تاکید بر تلاش شهرداری تهران برای ساماندهی اسکان زائران در شهر کربلا گفت: در این شهر 150 چادر با ظرفیت 200 نفر آماده شده تا زائرینی که از سراسر دنیا به این کشور سفر می‌کنند اسکان داده شوند. بخشی از اسکان زائرین کشورمان برعهده شهرداری است و بخشی نیز برعهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فعالیت‌های کمیته ایمنی و آتش نشانی اشاره کرد و افزود: در هر یک از سه مرزی که زائرین کشورمان به عراق وارد می‌شوند سه ماشین آتش نشانی مستقر شده تا مباحث ایمنی در مرزها را کنترل کنند و حدود 200 نفر از نیروهای آتش نشانی نیز به این مرزها منتقل شدند. همچنین ماشین‌های سبکی پیش بینی شدند که به خاک عراق منتقل شوند و در مسیر نجف به کربلا خدمات و آموزش‌های اولیه را ارائه کنند.

وی ادامه داد: ساماندهی فضای سبز و زیباسازی شهر کربلا با محوریت سازمان استان‌ها و سازمان زیباسازی شهرداری تهران در حال انجام است.

وی انتقال 800 دستگاه اتوبوس به کشور عراق را برای خدمات دهی به زائرین یکی دیگر از اقدامات موثر شهرداری تهران عنوان کرد و افزود: در صورت نیاز این تعداد اتوبوس به 1000 دستگاه خواهد رسید تا در خصوص انتقال زائرین مشکلی نداشته باشیم. امسال حمل و نقل زائرین تا شهر کوت برعهده شهرداری تهران است و از آنجا به بعد حمل و نقل زائرین توسط کشور عراق انجام خواهد شد.

عبداللهی به موضوع کیوسک‌های راهنمای زائر اشاره کرد و افزود: امسال در جهت کمک به زائرین اربعین حسینی به ویژه خانواده‌هایی که فردی را گم می‌کنند 500 نفر از پرسنل شهرداری تهران با کمک شهرداری کرج و شیراز راهنمای این زائرین خواهند بود بر این اساس 40 کیوسک در نقاط مختلف نصب خواهد شد که این کیوسک‌ها به نرم افزاری تجهیز خواهد شد که اطلاعات فرد گم شده در آن ثبت می‌شود و در هرکجا که فرد مشاهده شود خانواده وی می‌توانند وی را پیدا کنند. این نرم افزار توسط سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران طراحی و تهیه شده است.

وی همچنین به کمیته کمک‌های مردمی و خیرین اشاره کرد و افزود: این کمیته کار خود را آغاز کرده و در این راستا شماره حسابی پیش بینی شده تا افرادی که مایل به کمک در این موضوع هستند کمک‌های خود را به این شماره حساب واریز کنند و البته در این خصوص اطلاع رسانی دقیقی هم انجام می شود که فرد می‌تواند مطلع شود که پولی که کمک کرده در کجا هزینه شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران به یونیفرم‌های نیروهای شهرداری تهران در کشور عراق اشاره کرد و افزود: لباس کلیه نیروهای شهرداری تهران اعم از روسای کمیته‌ها و نیروهای خدماتی جلیقه‌ای فسفری رنگ است که پشت آن خادم الحسین (ع) حک شده است.

وی در خصوص بیمه نیروهای شهرداری تهران و زائرین ایرانی نیز گفت: کلیه نیروهای شهرداری تهران که در کشور عراق به ارائه خدمات می‌پردازند بیمه کامل هستند اما در خصوص بیمه زائرین در ستاد مرکزی موضوع مطرح و مقرر شد اقداماتی در این موضوع انجام شود اما در حال حاضر از اقدامات انجام شده اطلاع دقیقی ندارم.

وی درباره اعتبار تعیین شده توسط شورای اسلامی شهر تهران برای برگزاری مراسم اربعین امسال گفت: سال گذشته شورای شهر تهران 5 میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص داد که امسال نیز همین میزان اختصاص داده شده ولی در انتهای برگزاری مراسم با جمع بندی میزان اعتبارات هزینه شده اعلام خواهد شد.

وی تاکید کرد: کلیه خدمات حمل و نقلی شهرداری تهران رایگان است اما باید سیاست‌های کلی توسط ستاد مرکزی حمل و نقل اعلام شود، اما به هر طریق شهرداری تهران قصد اخذ پول از زائرین را ندارد و تصمیم گیری نهایی برعهده ستاد مرکزی است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار