کد خبر: ۱۲۹۹۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲ 16 November 2015
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

تابناک گیلان: امروزه کشاورزی یک فعالیت اقتصادی است که سهم بسیار مهمی در تولید نا خالص داخلی هر کشور به وسیله تامین امنیت غذایی مردم ایفاد میکند.

از سوی دیگر فعالیت کشاورزی میتواند تاثیرات جانبی زیست محیطی به همراه داشته باشد. سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و تاثیر آن بر بازدهی این بخش بحث مهمی است که مطالعات انجام شده و شواهد تجربی به خوبی آن را تایید میکند. سرمایه گذاری در بخش کشاورزی علاوه بر رشد تولید و اشتغال در این بخش، به رشد تولید و اشتغال در سایر بخش های دیگر اقتصادی نیز کمک می نماید. لذا اتخاذ سیاست های مناسب در این زمینه از اهمیت فراوانی برخوردار است.

درحال حاضر بخش کشاورزی و منابع طبیعی به دلیل داشتن نقش حیاتی در تامین غذای مورد نیاز کشور و تحقق امنیت غذایی یکی از مهمترین بخش های اقتصاد کشور محسوب می شود.

این بخش به لحاظ توانمندی های قابل توجه در منابع و عوامل تولید از جمله اراضی مستعد کشاورزی، اقلیم های متنوع آب و هوایی، منابع طبیعی تجدید شونده شامل جنگل ها و مراتع توانسته‌است جایگاه مناسب در کشور کسب نماید.
به علاوه رونق بخش کشاورزی می‌تواند منجر به افزایش صادرات غیر نفتی و همچنین ایجاد اشتغال برای نیروی کار مستعد و آماده شود.

از سویی دیگر این نقاط مثبت تنها به این موارد محدود نمی باشد؛ پتانسیل بالا در زمینه گیاهان دارویی، صنعتی، خوراکی و تولید علوفه، امکانات مطالعاتی و تحقیقاتی، انتقال دانش و تجربه بومی به سایر نقاط، و بسیاری موارد دیگر که ارزش اهمیت دادن به بخش کشاورزی را بیش از بیش آشکار می سازد.

مبحث بعدی که اهمیت این موضوع را مهم جلوه می دهد ارتباط این بخش با سایر بخش های تولیدی و صنعتی و... است.

مزیت نسبی که تولید محصولات باغی و کشت های ارگانیک، گلخانه ایی و کشت دوم دارد و یا ظرفیت مناسب در زمینه توسعه دامپروری و شیلات که خود گستردگی خاص خود را دارد موجب میشود وضعیت رسیدگی تخصصی و ویژه به این امور در دستور کار قرار گیرد.

اما متاسفانه تمامی این موارد و یا بخش غالب توجه آن، آنطور که شایسته است به آن پرداخته نمی شود و همین عوامل سبب میگردد از پتانسیل بالای بخش کشاورزی استفاده نشود.

در شماره بعدی میزان استفاده از بخش کشاورزی در سطح کشور و همینطور نحوه چگونگی بهره برداری بیشتر و نقش تعاون در افزایش رشد کشاورزی پرداخته خواهد شد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
لنگرودی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
ایکاش مسئولین ما از این نظرات کارشناسی و دقیق استفاده کنند. تا وضع کشاورزی بهتر از این بشه.
انصافا حق کشاورز جماعت بیشتر از این هاست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار