رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور با اشاره به اینكه روند تولید محصول پنبه در کشور نیاز به تغییر و بازبینی دارد گفت: در این راستا طرحی با عنوان نجات محصول پنبه در دستور کار دولت قرار دارد.
کد خبر: ۱۳۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۸ 12 March 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از مهر، قربانعلی روشنی ظهر چهارشنبه در گردهمایی برنامه ریزی تحقیقات و تکثیر بذر پنبه در مشهد گفت:‌ كشوری همچون بنگلادش در ۳۰ سال گذشته جزء فقیرترین كشورهای دنیا محسوب می شد اما با تغییر سیاست های اقتصادی در حوزه تولید پنبه اكنون در تولید این محصول رتبه ۳۴ دنیا را دارد در حالی كه كشور ما با وجود اقلیم و آب و هوای متفاوت در سرتاسر كشور رتبه پنجاه و دوم دنیا را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینكه در كشور هند از ۵ میلیون هكتار زمین زیر كشت پنبه امروزه به ۱۱ میلیون هكتار در تولید این محصول رسیده اند افزود: در كشور آمریكا به ازای هر كیلو پنبه ۷۵ سنت یارانه تخصیص داده می شود اما در كشور ما یارانه ای كه به این حوزه اختصاص می یابد كمتر از ۵/۱ سنت است.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه كشور اضافه كرد:‌ دولت یازدهم طرحی به نام طرح نجات پنبه را تدوین و در دست بررسی دارد تا علاوه بر در نظر گرفتن قمیتی تضمینی و منطقی برای پنبه، یارانه مشخصی نیز برای این محصول در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینكه در گذشته اراضی درجه یك و دو مناطقی همچون گلستان و میاندشت به كشت پنبه اختصاص داده می شد اما اكنون اراضی درجه سه، چهار یا پنج زیر كشت این محصول است، ‌بیان داشت: در چنین وضعیتی نباید انتظار نتیجه بخشی مطلوب داشته باشیم.

وی با بیان اینكه كشور آمریكا در ۲۰ سال گذشته ۶۰ رقم زارعی پنبه اصلاحی را معرفی كرده و كشور تركیه نیز به طور متوسط سالانه یك رقم پنبه اصلاحی را تولید كرده است، گفت: در ایران نیز با رونمایی امروز از دو رقم پنبه اصلاحی «لطیف» و «كاشمر» تولید سالانه پنبه در كشور به ۲/۱ در سال می رسد.

روشنی با اشاره به اینكه رقم جدید پنبه «لطیف» دو رگه و از تلاقی دو ژنوتیپ خارجی حاصل شده است تصریح كرد: مهمترین ویژگی این رقم زودرس بودن آن است كه هر چه طول دوره رویش كوتاه باشد در بحث بهینه بودن آب اثر مثبت دارد.

وی ادامه داد: این محصول كه لحاظ كیفی جزء محصولات متوسط به بالا قرار دارد در مناطقی همچون استان گلستان و بخشی از خراسان رضوی و ورامین قابل كشت است.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه كشور همچنین اشاره ای به رقم جدید پنبه «كاشمر» داشت و افزود:‌ این رقم جدید پنبه حاصل تلاقی رقم ساحل و یك ژنوتیپ خارجی است كه در شرایط بحرانی عملكرد بالاتری دارد و عمده مراكز قابل كشت آن نیز در مناطق معتدل است.

در پایان این مراسم قرارداد واگذاری رقم تكثیر بذر «خرداد» میان سازمان تحقیقات پنبه كشور و شركت بهدشت بشرویه منقعد شد و همچنین از دو گونه جدید پنبه «لطیف» و «كاشمر» نیز رونمایی بعمل آمد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار