تابناک: قیمت خرده فروشی آجیل امسال شب عید در اصفهان گویا قرار است تا مرز حدود 70 هزار تومان هم در خرده فروشی ها برود که با این حساب همچنان آجیل لوکسترین پذیرایی شب عید ایرانیان باقی می ماند.
کد خبر: ۱۳۰۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸ 12 March 2015
به گزارش تابناک اصفهان، قیمت آجیل چند سالی هست که روند صعودی با شیب بسیار تند را در پیش گرفته است به گونه ای که بسیاری از اقشار ضعیف و متوسط جامعه قادر به خریداری آجیل برای شب عید خود نیستند.

قیمت آجیل حدود سه سال پیش در شب عید چنان اوج گرفت که حتی کمپین هایی در فضای مجازی کشور برای تشویق خانواده های ایرانی برای نخریدن آجیل برای عید آن سال تشکیل شد. گرچه عده ای به دلیل پایبندی به رسومات عید نوروز به این کمپین نپیوستند اما بسیاری از مردم به دلیل عدم توانایی مالی استقبال خوبی از این طرح داشتند.

این مسئله در همان زمان با مخالفت اتحادیه خوار و بار و آجیل فروشی های شهر مواجه شد. چراکه آنها اعتقاد داشتند نرخ آجیل در مقایسه با بسیاری از کالاها در بازار برابر و یا حتی ارزان تر هم هست و چرا مردم برای نخریدن آن کالاها همت به خرج نمیدهند.

به هر روی این کمپین ها گرچه در نوع خود کاری جالب و در راستای همدردی با اقشار ضعیف و اعتراض به قیمت های بالای این ماده غذایی بود اما درعمل نرخ ها تغییر چندانی نداشت و مانند هر کالای دیگری مردم کم کم به گرانی آن عادت کردند.

البته مصطفی بحق رئیس اتحادیه خوار و بار فروشی اصفهان بارها از کاهش خرید آجیل از سوی مردم نسبت به سال های گذشته خبر داده است و می گوید هرسال میزان خرید کمتر از سال قبل است و علت آن را عدم توانایی مالی مردم برای خرید این پای ثابت میهمانی های شب عید می داند.

گرچه کشور ما طی ده سال اخیر با خشکسالی مواجه بوده است و همین امر بر روند تولید و در نهایت قیمت آجیل تاثیر گذاشته است اما رحمت الله رضوانی، یک عضو هیئت رئیسه اتحادیه خوار و بار و آجیل استان اصفهان با بیان اینکه فندق، تخمه و مغز بادام‌ها وارداتی است، گفت: بیشتر آجیل‌های وارداتی، از طریق گمرک وارد نمی‌شود، بلکه به صورت خرده بارهایی است که از طریق قاچاق از مرزهای ترکیه، عراق و افغانستان وارد کشور می‌شود.

حال اگر این موضوع صحت داشته باشد که به گفته رضوانی گویا دارد و پای واردکننده و تعرفه وارداتی در میان نیست، پس جای تامل بسیار دارد که چرا آجیل در کشور ما با قیمت های گزاف به فروش می رسد. چراکه نرخ اجناس قاچاق معمولا در بازار زیر قیمت جنس هایی است که از مبادی رسمی وارد کشور می شود.

شاید یکی از دلایل قیمت های گزاف آجیل را بتوان در به نوعی لوکس شدن این ماده غذایی عنوان کرد که تنها در سال های اخیر قشرهای مرفه و متوسط رو به بالای جامعه توانایی خریداری آن را دارند.

به هرحال به گفته رضوانی قیمت عمده فروشی هر کیلو پسته اکبری 45 تا 60 هزار تومان، پسته احمدآقایی 35 تا 45 هزار تومان، مغز بادام خارجی 48 هزار و 500 تومان، تخمه کدو مرمری 21 هزار تومان، تخمه کدوی گوشتی 23 هزار تومان، تخمه ژاپنی 30 تا 40 هزار تومان و هر کیلو مغز بادام ایرانی 40 تا 50 هزار تومان است که این نرخ ها بعد از ورود به مغازه های خرده فروشی تا 12 درصد افزایش می یابد.

با این حساب به نظر نمیرسد که با توجه به توانایی قریب به اکثریت اقشار جامعه، تمام مردم توان خرید آجیل شب عید را برای تکمیل پذیرایی خود از میهمانان داشته باشند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار