بیشترین محور اخبار ایلام در هفته ای که گذشت مربوط به سفر زوار اربعین حسینی به عراق از راه مرز مهران، تحولات مربوط به سیل چهار هفته پیش و سفر وزیر کشور به استان است.
کد خبر: ۱۳۲۴۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹ 21 November 2015
به گزارش تابناک ایلام، بیشترین محور اخبار ایلام در هفته ای که گذشت مربوط به سفر زوار اربعین حسینی به عراق از راه مرز مهران، تحولات مربوط به سیل چهار هفته پیش و سفر وزیر کشور به استان است.
ایرنا گزارش داد، با توجه به نزدیکی شدن به اربعین اباعبدالله الحسین (ع) استقبال دوستداران ائمه اطهار (ع) برای سفر به عراق و شرکت در آیین های سوگواری پیشوای سوم شیعیان جهان روز به روز چشمگیرتر و گسترده تر می شود.

** داشتن گذرنامه با حداقل شش ماه اعتبار برای سفر به عتبات عالیات الزامی است
وزیر کشور گفت: داشتن گذرنامه با حداقل شش ماه اعتبار و روادید معتبر عراق برای سفر به این کشور برای همگان الزامی است.
عبدالرضا رحمانی فضلی روز چهارشنبه در بدو ورود به ایلام در فرودگاه شهدا در جمع خبرنگاران گفت: مشتاقان سفر به کشور عراق برای شرکت در آیین پیاده روی اربعین حسینی حتما با در اختیار داشتن مدارک لازم (گذرنامه و ویزا) به مرزهای رسمی مراجعه کنند و اجازه سفر بدون داشتن مدارک قانونی به هیچ کس داده نمی شود.
وی یادآور شد: زائران عتبات عالیات همچنین در این ایام برنامه های سفر خود را طوری تنظیم کنند که بازگشت آنها در یک زمان خاص نباشد تا با سهولت بیشتری از مرزها وارد کشور شوند.

** وزیر کشور: مدیریت آیین های اربعین باید مبتنی بر فرهنگ و اعتقادهای مردم باشد
وزیر کشور گفت: مدیریت آیین ها و برنامه های اربعین حسینی باید مبتنی بر فرهنگ و اعتقادهای مردمی باشد.
عبدالرضا رحمانی فضلی عصر چهارشنبه در نشست ستاد اربعین استان ایلام در پایانه مرزی مهران اظهار کرد: خدمت به زائران آقا اباعبدالله الحسین(ع) توفیق بزرگی است که نصیب مردم ولایت مدار و دوستدار اهل بیت استان ایلام شده است.
وی افزود: مسئولان استانی به ویژه استاندار ایلام و فرماندار مهران در یک سال گذشته تلاش های زاید الوصفی برای رفع نواقص و مشکلات گذشته و رفاه بیشتر زوار انجام داده اند که شایسته قدردانی است.
وزیر کشور ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نسبت به مساله اربعین حساسیت ویژه ای دارند و سفارش های متعدد و مکرری در این حوزه ارائه داده اند و همواره مسائل مربوط به اربعین حسینی را پی گیری می کنند.
رحمانی فضلی تاکید کرد: با وجود تلاش های صورت گرفته خدمات رسانی مناسب به بیش از دو میلیون زائر اربعین حسینی بسیار دشوار است اما باید همه تلاش کنیم پذیرایی از زوار در کمال ادب، متانت و همراه با صبر انجام شود تا زمینه رضایت نسبی زائران را فراهم آوریم.

** رییس سازمان حج و زیارت از کندی روند صدور روادید برای زوار اربعین انتقاد کرد
رییس سازمان حج و زیارت از کندی روند صدور ویزا برای زوار اربعین حسینی انتقاد کرد و گفت: 15 دفتر در سراسر کشور به این منظور اختصاص داده شده اما روند صدور ویزا متناسب با حجم بالای تقاضاها نیست.
سعید اوحدی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از مرز مهران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه روزانه باید 120 هزار ویزا در این دفاتر صادر شود، اظهار کرد: هم اکنون روزانه تنها 40 هزار ویزا صادر می شود که به هیچ وجه کافی نیست.
وی با اشاره به اینکه ساعت فعالیت این دفاتر روزانه فقط پنج ساعت است در حالی که باید به منظور پاسخگویی به حجم متقاضیان به 15 ساعت افزایش یابد، افزود: تاکنون یک میلیون و 200 هزار نفر برای شرکت در آیین های اربعین حسینی در سامانه سماح ثبت نام کرده اند.

** معاون وزیر راه: از ورود خودروهای شخصی به نقطه صفر مرزی جلوگیری می شود
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: امسال برای کاهش گره ترافیکی و سهولت در تردد زائران اربعین حسینی از ورود خودروهای شخصی به نقطه صفر مرزی جلوگیری می شود.
داوود کشاورزیان عصر چهارشنبه در نشست ستاد اربعین استان ایلام در مهران که با حضور وزیر کشور برگزار شد، اظهار کرد: تعداد اتوبوس های دارای کارت معاینه فنی حدود 15 هزار دستگاه است.
وی افزود: امسال از ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری های تهران، مشهد، البرز، نیروهای مسلح برای انتقال زائران اربعین حسینی به نقاط مرزی ایلام و خوزستان استفاده خواهد شد.

** زوار اربعین 21 استان کشور از مرز مهران تردد می کنند
استاندار ایلام گفت: بر اساس برنامه ریزی و تمهیدهای وزارت کشور در ساماندهی مرزها و اعلام وزیر، زوار اربعین 21 استان (بیش از دو سوم کشور) از مرز بین المللی مهران تردد می کنند.
محمدرضا مروارید روز یکشنبه در نشست ستاد اربعین استان اظهار کرد: طبق برنامه ریزی های وزارت کشور زوار استان های آذربایجان شرقی و غربی، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، قم، تهران، گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، همدان، لرستان و ایلام از مرز مهران تردد می کنند.
وی افزود: تمام امکانات دستگاه ها و ظرفیت های مردمی در حد توانایی های استان برای پذیرایی از زوار آماده است و مردم مشتاقانه مهیای ورود عاشقان اباعبدالله (ع) هستند.

** استقرار دائمی کنسولگری عراق در ایلام ضرورتی اجتناب ناپذیر است
معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام گفت: با توجه به حجم مسافر و تردد زوار از مرز مهران و نیز وجود بیشترین اتباع عراقی در استان استقرار دائمی کنسولگری عراق در ایلام ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
حسین کلانتری شامگاه یکشنبه در دیدار با استبراق سرکنسول موقت عراق در ایلام اظهار کرد: موقعیت ویژه استان در مسیر تردد زوار و قرار گرفتن در حد وسط مراکز ارزشی دینی جهان اسلام قم، مشهد، کربلا، نجف، کاظمین و سامرا پل ارتباطی ویژه ای بین دو ملت ایران و عراق است که به تسهیل در ارتباطات دو کشور کمک می کند.

** پذیرش زوار در مرز زرباطیه 24 ساعته می شود
جانشین رئیس ستاد اربعین استان ایلام گفت: با هماهنگی طرف عراقی پذیرش زوار در مرز زرباطیه این کشور در ایام اربعین امسال 24 ساعته می شود.
حسین کلانتری شامگاه دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به دیدارش با معاون وزیر کشور و رئیس ستاد اربعین عراق در مرز مهران اظهار کرد: با هماهنگی طرفین مقرر شد طرف عراقی تمهیدهای لازم و تامین نیرو را برای 24 ساعته شدن فعالیت مرز زرباطیه و پذیرش زوار انجام دهد.
وی افزود: در این دیدار، طرف عراقی همچنین موافقت خود را در این خصوص اعلام و قول مساعد داد مقدمات 24 ساعته شدن فعالیت مرز زرباطیه را در ایام منتهی به اربعین فراهم کند.
کلانتری با اشاره به اینکه 50 گیت گذرنامه از سوی جمهوری اسلامی ایران در اختیار طرف عراقی قرار گرفته است، گفت: استقرار این گیت ها در مرز زرباطیه ضمن سهولت در تردد زوار زمینه سرعت بخشی در اجرای امور را امکان پذیر می کند.
وی یادآور شد: هم اینک در مرز مهران نیز 94 گیت گذرنامه برای تردد زوار آماده کار است و اگر گیت های گذرنامه مرز زرباطیه عراق نیز فعالیت خود را آغاز کنند امکان تردد زوار به صورت 24 ساعته فراهم خواهد شد.

** 131 هزار زائر از مرز مهران گذر کردند
فرمانده انتظامی استان ایلام با تاکید مجدد بر همراه داشتن گذرنامه و ویزا برای شرکت در کنگره عظیم اربعین گفت: از ابتدای آبان تاکنون (یک شنبه هفته گذشته) بیش از 131 هزار زائر از پایانه مرزی مهران عازم عتبات عالیات عراق شدند.
سردار علی دولتی روز یکشنبه اظهار کرد: روزانه به طور میانگین بین پنج تا 10 هزار زائر از این مرز تردد می کنند که بر اساس آمارهای موجود در این مدت (24 روز) 131 هزار و 57 زائر از پایانه مرزی مهران عازم کشور عراق شده اند.

** ساخت توقفگاه 60 هکتاری خودرویی در شهر مرزی مهران برای ایام اربعین حسینی
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ایلام از آماده سازی پارکینگ 60 هکتاری مهران و اجرای طرح پروژه روشنایی و قطعه بندی این پارکینگ بزرگ برای استقرار و پارک خودروهای زوار شرکت کننده در آیین اربعین حسینی خبر داد.
سرهنگ نورالله خادم گفت: طرح تکمیل پروژه پارکینگ بزرگ مهران و تجهیز آن به سامانه روشنایی، آب رسانی و همچنین قطعه بندی در دستور کار قرار گرفته و اجرای این کارها با شتاب ادامه دارد.
وی افزود: پارکینگ بزرگ شهر مهران واقع در ابتدای کمربندی مسیر دهلران به مهران است و در ایام اربعین مورد استفاده زوار برای پارک خودروهای شان قبل از ورود به شهر مهران قرار می گیرد.
رییس پلیس راهور ایلام با اشاره به اینکه شهرداری مهران با همکاری شهرداری منطقه 5 تهران مسئولیت تجهیز پارکینگ را بر عهده دارد، تاکید کرد: تمام تلاش پلیس برای تسهیل در تردد زائران و عاشقان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) در استان ایلام به ویژه شهر مرزی مهران است.
سرهنگ خادم با اشاره به قطعه بندی پارکینگ بزرگ مهران یادآور شد: پارکینگ 60 هکتاری به پنج قطعه بزرگ تقسیم شده و به وسیله تجهیزات مورد نیاز قطعه بندی آن برای پارک خودروها در حال انجام است.

** حذف عوارض 100 هزار ریالی شهرداری مهران از زائران اربعین
شورای اسلامی شهر مهران تصمیم گرفت عوارض 100 هزار ریالی شهرداری از زائران عتبات عالیات در ایام منتهی به اربعین حسینی در این شهر مرزی گرفته نشود.
شهردار مهران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این تصمیم به منظور تسهیل در تردد و روان سازی سفر زوار اعتبات عالیات از مرز بین المللی مهران به عراق از سوی شورای اسلامی شهر گرفته شد.
مصدق طاهری با بیان اینکه این اقدام با هدف خدمات دهی مطلوب به زوار عتبات عالیات در این شهر مرزی انجام گرفته است، یادآور شد: شهرداری مهران پیش از این از هر زائر 100 هزار ریال (10 هزار تومان) به عنوان عوارض دریافت می کرد.

** پیش بینی عبور صدها هزار زائر از مرز مهران / عراق یک لشکر در زرباطیه مستقر کرد
رییس شورای استان واسط در همسایگی استان ایلام از پیش بینی ورود صدها هزار زائر ایرانی از مرز مهران - زرباطیه بداخل خاک عراق، به منظور شرکت در آیین های اربعین حسینی، خبر داد و گفت، عراق برای خدمات و تامین امنیت زائران یک لشکر کامل در این منطقه مستقر کرده است.
مازن الزاملی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: امسال پیش بینی می کنیم بیش از سه میلیون زائر ایرانی از مرز مهران – زرباطیه که نزدیکترین نقطه مرزی جمهوری اسلامی ایران به حرم حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در کربلای معلی است، به مناسبت ایام اربعین حسینی وارد عراق شوند.
وی با اشاره به هماهنگی های داخلی در استان واسط بین تمامی ادارات و دستگاه های مربوطه و همچنین همکاری و هماهنگی مناسب با جمهوری اسلامی ایران افزود: امسال برای نخستین بار با هماهنگی برادران ایرانی، 500 دستگاه اتوبوس ایرانی مسوولیت انتقال زائران ایرانی را از نقطه صفر مرز مهران تا شهر کوت مرکز استان واسط برعهده خواهند داشت.

** درخشش خبرنگاران ایلامی در جشنواره اتحادیه مطبوعات محلی کشور
خبرنگاران رسانه ها و مطبوعات محلی استان ایلام با درخشش در جشنواره اتحادیه مطبوعات محلی کشور موفق به کسب سه عنوان برتر بخش های یادداشت و تیتر شدند.
آیین پایانی دومین جشنواره اتحادیه مطبوعات محلی استان های کشور و تجلیل از رسانه های برتر هفته گذشته در حاشیه نمایشگاه سراسری مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری در تهران برگزار شد.
در این جشنواره فرج الله صید محمدی از نشریه ندای ایلام در بخش یادداشت موفق به کسب مقام سوم، مهدی کاکاخانی از نشریه وریا در بخش تیتر موفق به کسب مقام اول و حسین خدنگ از نشریه پیغام ایلام در بخش یادداشت رتبه دوم را کسب کرده و تندیس جشنواره، لوح تقدیر و هدایایی نفیس به آنان اهدا شد.

** جزییات پرداخت تسهیلات به واحدهای خسارت دیده ناشی از سیل ایلام اعلام شد
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام از اختصاص تسهیلات ارزان قیمت بانکی و کمک های بلاعوض مالی به مناطق سیل زده استان داد.
فریادرس شهبازی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از ارائه تسهیلات به 600 واحد مصوب احداثی که در حاشیه حریم رودخانه قرار گرفته اند خبر داد و گفت: برای هر یک از این واحدها تا سقف 300 میلیون ریال تسهیلات با سود پنج درصد و 60 میلیون ریال کمک بلاعوض در نظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد: در حاشیه روستاهای سطح استان نیز 300 واحد احداثی مصوب شده که برای هر یک از این واحدها نیز تا سقف 200 میلیون ریال تسهیلات با سود چهار درصد و مبلغ 50 میلیون ریال وام بلاعوض درنظر گرفته شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای 12 هزار و 800 واحد تعمیری روستایی، شهری و تجاری استان ایلام افزود: برای این تعداد واحد نیز 30 تا 60 میلیون ریال تسهیلات کم بهره و 10 تا 20 میلیون ریال کمک بلاعوض اختصاص خواهد یافت.
شهبازی یادآور شد: علاوه بر این تعداد، 12 هزار واحد شامل خسارت به لوازم اماکن خانگی و تجاری شهری و روستایی تسهیلات 20 تا 140 میلیون ریال و کمک بلاعوض 10 تا 20 میلیون ریالی اختصاص پیدا می کند.
وی تاکید کرد: در مجموع یک هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت و 550 میلیارد ریال کمک بلاعوض به واحدهای خسارت دیده سیل اخیر این استان اختصاص یافته است.

** ایلام میزبان دوره سراسری توانمندسازی سمن ها با موضوع (تاریخ شفاهی)
معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام از برگزاری دوره توانمندسازی سازمان های مردم نهاد -سمن های- جوانان در زمینه تاریخ شفاهی در روزهای آینده در استان خبر داد.
محمدرضا تردست روز شنبه اظهار کرد: وزارت ورزش و جوانان بر اساس برنامه ای که برای آموزش سمن ها دارد در برنامه زمانی مشخص در استان های مختلف دوره های توانمندسازی برای اعضا برگزار می کند.
وی افزود: مقرر شده بود که این دوره در ایلام با موضوع تاریخ شفاهی در مهرماه برگزار شود که به علت سیل و شرایط نامطلوب شهر به تاریخ بعد موکول شد.

** رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه: حمایت از نظام اسلامی بالاترین معروف است
رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور گفت: بالاترین معروف حمایت از نظام اسلامی و مخالفت با آن بزرگترین منکر است.
حجت الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی روز دوشنبه در نشست ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان ایلام اظهار کرد: حفظ نظام و تلاش برای تقویت پایه های آن از مهمترین اموری است که باید دلسوزان انقلاب به آن اهتمام جدی داشته باشند.
وی به رواج برخی منکرات در جامعه اشاره و تاکید کرد: در معضلات منکراتی باید سرمنشا و هسته های مرکزی ترویج کننده این مسائل را شناسایی کرد تا زمینه برخورد اساسی با آنها صورت پذیرد.
رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور به تصویب قانون امر به معروف و نهی از منکر در مجلس و ابلاغ آن به دستگاه های اجرایی اشاره کرد و گفت: اجرای این قانون تنها مختص اعضای ستاد نیست و باید تک تک افراد جامعه نسبت به نهادینه شدن این فریضه الهی احساس مسئولیت کنند.

** افزایش حجم آب سد ایلام به 61 میلیون متر مکعب
بارش های پاییزی و مناسب آبان ماه امسال، حجم آب سد ایلام را به 61 میلیون متر مکعب رساند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: اکنون بیش از 61 میلیون متر مکعب آب پشت این سد ذخیره شده و براساس برآوردها ظرفیت این سد در صورت تداوم بارندگی تا سه روز آینده تکمیل و آب سرریز می شود.
ذوالفقار مهدیزاده، میزان حجم ذخیره آب سد ایلام را 63 میلیون و 500 هزار متر مکعب اعلام کرد و افزود: میزان حجم آب سد ایلام (چم گردلان) تا پیش از بارندگی 20 روز پیش، 36 میلیون متر مکعب بود و اکنون به 61 میلیون متر مکعب رسیده و تنها 70 سانتی متر تا سرریز شدن فاصله دارد.

** پیام آیت الله نوری همدانی به دومین همایش علمدار کربلا در ایلام
آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید به مناسبت برگزاری دومین همایش علمدار کربلا در ایلام پیامی صادر کرد.
در بخشی از پیام این مرجع تقلید آمده است: قیام سیدالشهدا(علیه السلام) به عنوان یک الگوی ارزنده در تاریخ بشریت مورد توجه است که از زوایای مختلف قابل بررسی است و می توان به آن پرداخت، یکی از نیازهای امروز بشر آن است که علت وقوع این جریان را بررسی کند و توجه داشته باشد چه شده است که این جریان مهم ماندگار شد و هر انسان آزاده در هر کجای جهان با آن مواجه می شود پی به عظمت آن می برد و برای هرکسی یک الگو ماندگار شود تا حدی که مبدل شود این اصل به عنوان کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا.

** تکمیل تونل کبیرکوه از اولویت های وزارت راه و شهرسازی است
معاون توسعه و تجهیز راه های وزیر راه و شهرسازی گفت: تکمیل طرح تونل کبیرکوه از اولویت های وزارت راه و شهرسازی است.
خیراله خادمی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از پروژه بزرگ تونل کبیرکوه در آبدانان اظهار کرد: این تونل یکی از طرح های بزرگ و تونل های عظیم و با اهمیت کشور است که نقش به سزایی در روان سازی ترافیک شمال غرب و غرب به جنوب کشور دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اعتبارهای کنونی اختصاص داده شده برای تونل کبیرکوه را ناچیز دانست و افزود: در تلاشیم اعتبارهای امسال این پروژه 100 درصد تخصیص یابد.
خادمی با بیان اینکه در بودجه سال آینده میزان اعتبار این پروژه باید به صورت چشمگیر و پایه ای افزایش یابد، تاکید کرد: تونل کبیرکوه نقش مهمی در برقراری ارتباط کریدور غرب به جنوب کشور دارد./پ

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار