کد خبر: ۱۳۴۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴ 24 November 2015

به گزارش تابناک یزد،پارک‌های علم و فناوری، با هدف تولید ثروت بر پایه علم و دانش ایجاد شد تا مراکزی تخصصی برای حمایت از صاحبان ایده باشند اما متاسفانه مراحل دشوار تبدیل کردن ایده به محصول، ناامیدی ایده‌پردازان را به همراه داشته است.

یزد از استان‌های پیشرو در راه‌اندازی پارک علم و فناوری است به طوری که اولین پارک علم و فناوری کشور در این استان راه‌اندازی شد اما صاحبان ایده پارک علم و فناوری استان عقیده دارند که مراحل دشوار، ایده‌پردازان را در تولید محصول و تجاری‌سازی با مشکل مواجه کرده است.
مرکز نوآوری پارک‌های علم و فناوری کشور از سال 84 تاسیس شد تا مراحل تجاری‌سازی و تبدیل ایده به محصول را تسهیل کنند که نتیجه آن تبدیل 10 درصد از ایده‌های ایده‌پردازان یزدی به محصول است.
مسئول مرکز نوآوری پارک علم و فناوری استان می‌گوید: پارک علم و فناوری استان از صاحبان ایده برای تبدیل ایده‌ها به محصول حمایت کرده و تسهیلات بلاعوضی را به ایده‌پردازان پرداخت کرده است.
«امین درخشان» می‌افزاید: با تغییر سیاست‌های دولت و رویکرد اقتصاد دانش‌محور، مسئولان 4 سطح حمایتی در اختیار افراد صاحب ایده قرار داده‌اند.
وی می‌گوید: این حمایت‌ها به گونه‌ای است که ایده‌ها را به سمت تجاری‌‌سازی سوق می‌دهد.
به گفته این مسئول، این حمایت‌ها شامل حمایت از افراد دارای طرح نوآور، ارائه مشاوره‌ برای افزایش مهارت، حمایت برای ارائه طرح نوآور با یک طرح فنی و حمایت از طرح تا رسیدن به مرحله تجاری‌سازی و تاسیس شرکت دانش‌بنیان است.
وی ادامه می‌دهد: بیش از 10 درصد ایده‌های مطرح شده در پارک علم و فناوری استان با حمایت‌هاو دریافت مشاوره به مرحله تجاری‌سازی رسیده است.
درخشان با اشاره به استقرار 25 شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری استان می‌افزاید: این شرکت‌ها در حوزه‌های الکترونیک، نرم‌افزار، مکانیک، آی.تی و...فعالیت می‌کنند.

معاف نبودن صاحبان ایده از پرداخت مالیات
درخشان از معاف نبودن صاحبان ایده از پرداخت مالیات به عنوان یکی از عوامل تبدیل نشدن ایده‌ها به محصول یاد می‌کند.
وی می‌افزاید: بعضی از ایده‌پردازان با توجه به مسیر دشوار تبدیل ایده به محصول، از تجاری‌سازی محصولات منصرف می‌شوند.
این مسئول تاکید می‌کند: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و به کارگیری دانش آنها برای تحقق اقتصاد مقاومتی، لازم است که موانع تبدیل ایده به محصول رفع شود.
وی می‌افزاید: برای اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، لازم است که ایده‌پردازان از پرداخت مالیات معاف شوند و تسهیلات مناسبی در اختیار آنها قرار گیرد.
به گفته درخشان، صندوق پژوهش و فناوری استان نقش موثری برای حمایت از ایده‌پردازان و تبدیل ایده‌های آنها به محصول دارد.

پیشرو بودن پارک علم و فناوری استان
معاون پارک علم و فناوری استان با اشاره به پیشرو بودن پارک علم و فناوری یزد در کشور می‌گوید: پارک علم و فناوری برای تبادل فن و علم و ایجاد ارتباط بین سرمایه‌داران و صاحبان ایده، ایجاد شده است.
«احمد فقیه‌خراسانی» می‌افزاید: پارک علم و فناوری استان محصولات و ایده‌های خود را به کشورهای دیگر هم صادر خواهد کرد.
وی ادامه می‌دهد: این پارک بعد از خراسان‌رضوی دومین پارک مهم کشور است و راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری کشور، اولین صندوق پژوهش و فناوری کشور و اولین مرکز فناوری‌های نرم کشور از مشخصات پارک علم و فناوری یزد محسوب می‌شود. وی همچنین برگزاری 10 دوره جشنواره ملی ایده‌های برتر، مناسبات بین‌المللی پارک علم و فناوری استان و برگزاری مسابقات ملی ابتکارات دانش‌آموزی را از دستاوردهای پارک علم و فناوری استان عنوان می‌کند. فقیه‌خراسانی می‌گوید: ایده‌پردازان و نخبگان در این پارک از پایه دانش‌آموزی رصد می‌شوند و مرحله به مرحله مورد حمایت قرار می‌گیرند. وی از ثبت 92 اختراع در پارک علم و فناوری استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: فعالیت در این مرکز شرایط و محدودیت سنی ندارد و ما حتی کودکان و نوجوانان صاحب ایده را نیز حمایت می‌کنیم.
معاون پارک علم و فناوری استان می‌گوید: این پارک از همه افراد علاقه‌مند به اختراع و ایده‌پردازان حمایت مادی و معنوی دارد.
وی می‌افزاید: شرکت‌های دانش‌بنیان برای استقرار در پارک علم و فناوری باید حداقل یک ایده برای تبدیل شدن به محصول به پارک معرفی کنند.

ضرورت رفع موانع
«امین درخشان» مسئول نوآوری پارک علم و فناوری استان بر ضرورت رفع موانع و سنگ‌اندازی‌های پیش روی تجاری‌سازی ایده‌ها تاکید کرده و می‌گوید: با حذف دشواری‌ها قطعا فرایند تبدیل ایده به محصول تسهیل خواهد شد.
همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار