به گزارش تابناک مازندران، پروژه آزادراه تهران ـ شمال بهمنظور تأمین ارتباط مطمئن، سریع و ارزان بین شمال کشور و پایتخت و سهولت ارتباط با کشورهای همسایه شمالی در حال اجرا است.
قطعه چهار آزادراه تهران ـ شمال «حدفاصل مرزنآباد ـ چالوس» به طول حدود 20 کیلومتر است و مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمتهای فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه میشود.
اجرای این قطعه از سال 1375 آغاز شد و در دولت دهم ابتدا با پیشرفت فیزیکی 97 درصدی بهبهرهبرداری رسید و سپس به تدریج تکمیل شد.
* تردد مجدد در جاده قدیم چالوس
آنچه که اکنون در قطعه چهارم این آزادراه به یک دغدغه برای بومیان منطقه تبدیل شده است، دریافت عوارضی در این مسیر کوتاه است که سبب شده تا بار دیگر تردد در مسیر جاده قدیم چالوس که بهعنوان چهارمین جاده زیبای جهان محسوب میشود، رونق بگیرد و تردد در قطعه چهارم آزادراه تهران ـ شمال که انتظار میرفت با بهرهبرداری از آن، بسیار زیاد شود، به مسیری خلوت و کم تردد مبدل شده است.
مسئولان محلی برای برونرفت از بحث دریافت عوارضی از بومیان منطقه مکاتبات و پیگیریهای زیادی را انجام دادند و جلسات متعددی نیز با مسئولان استانی و کشوری برگزار کردند ولی تاکنون به نتیجه مشخصی دست پیدا نکردند.
برای اطلاع از آخرین وضعیت عوارضی در قطعه چهارم آزادراه تهران ـ شمال «حدفاصل مرزنآباد ـ چالوس» با تنی چند از مسئولان منطقه گفتوگویی انجام دادیم که در ادامه از نظرتان میگذرد.
* 300 نیروی چینی مشغول بهکارنماینده مردم شهرستانهای نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اراده بسیار خوبی از سوی دولت یازدهم برای آزادراه تهران ـ شمال وجود دارد، اظهار کرد: در هیچ دولتی تاکنون تا این حد اراده برای حل مشکلات آزادراه تهران ـ شمال وجود نداشت.
قاسم احمدیلاشکی با بیان اینکه آزادراه تهران ـ شمال بهعنوان پروژه نخست عمرانی کشور محسوب میشود، افزود: سه بار معاون اول رئیسجمهور دولت تدبیر و امید از این پروژه بازدید کرد و این بیسابقه است و قول بازدید بعدی را هم برای شب عید دادند تا روند پیشرفت بررسی شود.
وی خاطرنشان کرد: شرکتهای چینی که پیش از این پروژه را ترک کرده بودند، اکنون با 300 نیروی چینی مشغول بهکار هستند و کار از سرعت خوبی برخوردار است.
نماینده مردم شهرستانهای نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه 750 میلیارد تومان از بنیاد مستضعفان اعتبار گذاشته شد، گفت: مثلث جهانگیری، آخوندی و سعیدیکیا در پروژه آزادراه تهران ـ شمال کار بزرگی انجام میدهند.
وی تصریح کرد: عوارضی گرفتن جزو مصوبات دولت و البته قانونی است و باید هزینههای انجامشده در پروژههای ملی برگردد و عوارضی آزادراه تهران ـ شمال 10 ساله است و پس از آن باید جمعآوری شود.
* عاقلانه نبودن کارت ویژه تردد برای بومیاناحمدیلاشکی اظهار کرد: 11 روستا در طول مسیر آزادراه شناسایی شده بودند و حدود 9 هزار نفر جمعیت برآورد شد که همه اینها باید بروند فرمانداری و کارت ویژه تردد در آزادراه تهران ـ شمال برای معافیت از پرداخت عوارضی صادر شود که عاقلانه نبود و بهجای آن به وزیر راه گفتم برای این عده، مزایای ویژه درنظر گرفته شود که البته قول دادند این کار انجام شود.
وی بیان کرد: در هر صورت دریافت عوارضی برای بومیان منصفانه نیست و آنها به اندازه کافی عوارض ناشی از ترافیک، گرانی و مشکلات در حوزه گردشگری را که زیرساختهای لازم را ندارند، میدهند و بنابراین از همین جا اعلام میکنم بومیان نباید عوارضی پرداخت کنند.
نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی، گفت: در سفر رئیسجمهوری به استان مازندران نیز یکهزار و 200 میلیارد تومان اعتبار برای آزادراه تهران ـ شمال برای سالهای 94 و 95 درنظر گرفته شد.
* معافیت خودروهای پلاک 72 ن و 72 صفرماندار چالوس نیز با اشاره به مکاتبات انجامشده با وزارت راه و مسئولان استانی درباره تعیین تکلیف اخذ عوارضی در قطعه چهارم آزادراه تهران ـ شمال، اظهار کرد: بر اساس تعهدات وزارت راه و شهرسازی با شرکت آزادراه، بخشی از هزینههای احداث قطعه چهارم آزادراه در حد فاصل چالوس تا مرزنآباد باید با دریافت عوارضی به مدت 10 سال به شرکت آزادراه بازگردد.
محمدناصر زندی افزود: دریافت عوارضی از بومیان که سالها سختی و مشکلات در روند احداث این آزادراه تحمل کردند و اکنون پس از احداث این قطعه از آزادراه، انتظار میرفت بومیان منطقه بدون پرداخت عوارضی بتوانند با آسودگی خیال از این مسیر تردد کنند و خطر تصادفات و مشکلاتی که در طول مسیر جاده قدیم چالوس وجود داشت هم به خودی خود حذف شود ولی دریافت عوارضی آن هم در مسیری کوتاه حق مردم بومی منطقه نیست.
فرماندار چالوس با بیان اینکه همچنان منتظر پاسخ مکاتبات انجامشده درباره تعیین تکلیف معافیت بومیان از پرداخت عوارضی در این مسیر هستیم، تصریح کرد: پیشنهاد ما همان معافیت خودروهای پلاک 72 ن و 72 ص حوزه شهرستانهای چالوس و نوشهر از پرداخت عوارضی است.
این مسئول گفت: در حال حاضر خودروهای بومی مسافربر دارای مجوز در مسیر مرزنآباد و کلاردشت از پرداخت عوارضی معاف هستند تا پاسخ مکاتبات انجامشده در اینباره بهدست ما برسد.
* عدم استماع صدای رسای اعتراضاترئیس شورای اسلامی شهرستان چالوس نیز گفت: پس از ماهها پیگیری مسئولان و مدیران شهرستانی درباره اخذ عوارضی در قطعه چهارم آزادراه تهران ـ شمال از بومیان منطقه کماکان ادامه دارد.
صابر سامدلیری افزود: آنچه واضح و مبرهن است اینکه در سکوت خبری روزانه، میلیونها تومان پول از جیب مردم منطقه بهحساب شرکت آزادراه یا پیمانکار پروژه ریخته میشود و صدای رسای اعتراض مردم، نماینده مجلس، شوراها و دیگر مسئولان شهرستانی در این باره شنیده نمیشود.
وی تصریح کرد: آیا واقعاً بومیان منطقه که هنوز از مشکلات احداث آزادراه بهخاطر مشکلات حرائم کارشناسینشده، آبگرفتگی در زمان بارندگی، رانش زمین و امثال آن آسیب میبینند و دچار صدمه میشوند، باید تاوان هزینههای سرسامآور و احیاناً غیرضروری را بدهند.
رئیس شورای اسلامی شهرستان چالوس با بیان اینکه رویکرد فرهنگی در تمامی پروژههای عمرانی یکی از تأکیدات مسئولان است، اما در این قطعه رعایت نشده است، گفت: نگاه فرهنگیای در این مسیر توصیف نشده و یک استراحتگاه، نمازخانه وجود ندارد و با وجود بیلبوردهای عظیمالجثه در طول آزادراه حتی یک شعار فرهنگی هم بر روی آنها دیده نمیشود.
وی تاکید کرد: باید درصدی از درآمدهای این قطعه از آزادراه که بهعنوان برندی برای شهرستان چالوس است، به این شهر برسد تا در زمینههای مختلف بهویژه حوزه فرهنگی با توجه به حضور میلیونی مسافران و گردشگران و ورود انواع خردهفرهنگ و آسیبهای احتمالی در این زمینه، برای این منظور هزینه شود.
سامدلیری با اشاره به اینکه باید هرچه زودتر تکلیف عوارضی در آزادراه تهران ـ شمال در حد فاصل چالوس تا مرزنآباد مشخص شود، بیان کرد: با توجه به مکاتبات استاندار مازندران پیرو درخواست نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر چالوس و دستور وزیر راه و شهرسازی، معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل به این مضمون که در سایر کشورها نیز ساکنان دارای وسایل نقلیه که سکونتگاه آنها درون مسیر آزادراه است، از تخفیفات ویژه برخوردار هستند، شایسته است ضابطهای برای این موضوع تدوین و ابلاغ و مشکلات مردم منطقه در حوزه پرداخت عوارضی برطرف شود.
* معیار پرداخت عوارضی در مسیر 20 کیلومتریدر ادامه رئیس شورای اسلامی شهر مرزنآباد هم با تأکید بر اینکه از مردم بومی نباید عوارضی دریافت شود، گفت: عوارضی تهران تا قم 500 تومان است اما در این مسیر حدود 20 کیلومتری چند هزار تومان عوارضی دریافت میشود و سوال اینجاست که متری چند حساب میکنند که این نرخ برای این مسیر کوتاه تعیین شده است.
علی سامدلیری یادآور شد: این آزادراه هنوز به استاندارد لازم از نظر امکانات زیرساختی نرسیده است و دریافت عوارضی با نرخ فعلی در این مسیر کوتاه منطقی نیست.
وی در پایان گفت: مکاتبات زیادی در اینباره با وزارت راه و شهرسازی انجام شد و مسئولان شهرستان و نماینده مجلس هم دراین مورد ورود پیدا کردهاند و همه تلاشها برای حل این مشکل در حال انجام است.
* امید به شیرینی کام حاشیهنشینان آزادراهبه گزارش فارس، باید حاشیهنشین شهرستانهای مجاور آزادراه تهران ـ شمال در قطعه چهارم باشید تا رنجی را که سالها بر اثر ساخت این آزادراه بر مردم رفته است را لمس کنید.
مردمی که مشکلات ناشی از تخریب طبیعت و محیطزیست از یکسو، آلودگیهای رودخانه بزرگ چالوس بر اثر فعالیتهای معدنی، آلودگیهای صوتی، تخریب و رانشهای متعدد را در طی این مدت تحمل کردهاند انگار تاوان صبرشان را نمیتوانند حالا حالاها دریافت کنند.
گویی مردمانی که این سختیها را به امید رفع مشکلات مربوط به تردد در جاده حادثهخیز قدیم چالوس با جان و دل پذیرفتند هرگز نباید لبخند امید بر روی لبهای آنان نقش ببندد.
این دردسرهای عظیم تا زمانیکه تصمیمگیرنده و رفعکنندهای برای مشکلات نداشته باشد و کسی دلش بهحال صبوریها و مناعت طبع مردم حاشیه آزادراه نسوزد، همچنان ادامه دارد.
کاش روزی فرا رسد که کام حاشیهنشینان آزادراه تهران ـ شمال بدون هیچ دغدغه خاطری و آنهم با تردد رایگان و با خیالی آسوده شیرین و گوارا شده و بذر امید در دل و جان آنان کاشته شود.
=============
گزارش از زهرا خطیبی/ فارس=============