با نهایی شدن واگذاری زمین 35 هکتاری در اراضی زکریا
با پایان واگذاری 35 هکتار از اراضی زکریا به شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، پروژه «اسکان مجدد» در حاشیه شهر مشهد و برای ساماندهی بخشی از سکونتگاه های غیر رسمی مشهد آغاز شد.
کد خبر: ۱۳۶۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶ 29 November 2015
اواخر شهریور امسال بود که «محمدسعید ایزدی» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران از اختصاص 35 هکتار زمین در منطقه زکریا در قالب طرح «اسکان مجدد» حاشیه نشینان مشهد خبر داد و اعلام کرد برای ساماندهی و اجرای طرح اسکان، بخش هایی که نزدیک دکل های فشار قوی یا رودخانه هاست و خطر بروز حادثه برای آنها زیاد است، در اولویت توانمندسازی و ساماندهی قرار دارد.



آن روز معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد، قرار است موافقت نامه های این مبادله در جلسه ستاد بازآفرینی استان به تأیید نهایی شهرداری، استانداری، ستاد بازآفرینی استان و کلیه سازمان های دست اندرکار برسد.
آغاز فاز اول واگذاری
در همین زمینه رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی به خراسان گفت: زمین در نظر گرفته شده برای اجرای طرح «اسکان مجدد» 48 هکتار است اما به دلیل وجود معارض، برای اجرای فاز اول این طرح 35 هکتار از این طرح مد نظر قرار گرفت.
وی ادامه داد: با نهایی شدن تفاهم نامه، این زمین از سازمان ملی زمین و مسکن به شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری واگذار شد و با رفع تعارض، 13 هکتار باقی مانده نیز در آستانه واگذاری به شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران است که سازمان مذکور نیز متولی اجرای برنامه های حاشیه شهرو ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی است.
شهرداری پای کار آمد
وی با بیان اینکه شهرداری مشهد طی دو سه سال اخیر از ورود به اقدامات مشترک در حاشیه شهر پرهیز کرده است، افزود: طی تفاهم نامه ای که به امضا رسید، شهرداری هم برای این مهم پای کار آمد و مقرر شد اقدامات مشترکی در این باره در حاشیه شهر مشهد انجام شود.
منصوری با بیان اینکه روند عملیاتی فاز اول آغاز شده است، بیان کرد: بعد از امضای تفاهم نامه میان شهرداری و شرکت مادر تخصصی، هیئت امنا تشکیل شد و قرار است این هیئت امنا تبدیل زمین 35 هکتاری به سرمایه اجرایی طرح های بازآفرینی در سکونتگاه های غیر رسمی را مدیریت کند.
وی افزود: وقتی قرار بر واگذاری یک زمین توسط سازمان ملی زمین و مسکن به دستگاه دیگر دولتی یا شخص حقیقی باشد، این امر باید به مرحله واگذاری برسد و بعد از واگذاری، مرحله صدور سند در پیش است.وی ادامه داد: برای زمین 35 هکتاری نیز مرحله واگذاری به پایان رسیده و این زمین در مرحله صدور سند است اما 13 هکتار دیگر هنوز به مرحله قرارداد واگذاری هم نرسیده و در مرحله خلع ید است که این مسئله توسط اداره املاک حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان در حال پیگیری است.رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: بعد از اتمام پروسه خلع ید، 13 هکتار دیگر نیز با قرارداد واگذاری به شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران معارفه خواهد شد.
فروش، سرمایه گذاری، تهاتر
وی از سه شیوه فروش، سرمایه گذاری و تهاتر به عنوان تبدیل زمین 35 هکتاری به سرمایه برای ساماندهی و اجرای طرح «اسکان مجدد» نام برد و گفت: یکی از رویکردها، فروش زمین مذکور به سرمایه گذاران و هزینه کرد آن برای اجرای طرح ها و برنامه های توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی در حاشیه شهر است و دومین رویکرد نیز تهاتر با اراضی بزرگ موجود در حاشیه شهر است و اقدام آخر نیز پذیرش سرمایه گذاران برای اجرای طرح های مشترک و ایجاد ارزش افزوده در زمین یاد شده است.  
معاوضه با پهنه های حاشیه ای
منصوری تصریح کرد: در 8 پهنه حاشیه شهر زمین های بزرگی قرار دارد که در خطر تفکیک و ساخت و ساز غیر مجاز قرار دارد و می توان بخشی از زمین 35 هکتاری را با قطعات بزرگی از زمین های یاد شده معاوضه کرد.وی با بیان اینکه هیئت امنا شیوه نامه ای را برای اجرایی کردن تمام مراحل تدوین کرده است، گفت: این شیوه نامه در قالب برنامه اقدام تبدیل اراضی زکریا به اعتبار مورد نیاز طرح ها و برنامه های مورد نیاز برای ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی مشهد تدوین خواهد شد.مهدی عسکری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار