کد خبر: ۱۳۶۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱ 29 November 2015
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی، نوای هنر در گیلان نیز به رنگ و بوی سوگ نشسته است .

همزمان با فرارسیدن اربعین حسینی، نمایشگاه عکسی تحت عنوان سوگواره سرخ حسینی با موضوع عزاداری مردم شهرهای مختلف کشور در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت دایر می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، در این نمایشگاه تعداد ٥٠ قطعه عکس از مراسم سنتی عزاداری مردم شهرهای بندرعباس، کرمان، یزد، خرم آباد، تفت و تبریز از آثار شاهین آبزن، هنرمند عکاس و خبرنگار پرتلاش رودباری در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

مراسم افتتاح این نمایشگاه، ساعت ١٠ صبح روز سه شنبه ١٠ آذرماه با حضور جمعی از مدیران استان، اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برگزار می شود.
همچنین در حاشیه این نمایشگاه مراسم هم نوا با نینوای حسینی برگزار شده و از شاهین آبزن هنرمند جوانی که سالها در حوزه ثبت تصاویر محرم و عزاداری های سنتی مردم کشور فعالیت دارد، تجلیل خواهد شد.
نمایشگاه عکس سوگواره سرخ حسینی به همت اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان به مدت ده روز از دهم تا بیستم آذرماه در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت دایر خواهد بود.

***
عاشوراییان دیالمه
نمایش میدانی عاشورائیان دیالمه به نویسندگی و کارگردانی محمود فرضی نژاد از سیاهکل به دومین دوره سوگواره سراسری خمسه راه یافت.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، محمود فرضی نژاد گفت: گروه تئاتر دیلمون شهرستان سیاهکل برغم کمبود امکانات، همچنان با عشق پا به پای گروه های بزرگ داخلی و خارجی رقابت کرده و نام سیاهکل را به عنوان شهر تولیدات نمایشی و فرهنگی معتبر فریاد می زند.
سرپرست گروه تئاتر دیلمون افزود: نمایش عاشورائیان دیالمه نگاهی به آیین های عاشورایی موجود در خورجین فرهنگی و مذهبی ساکنین گیل و دیلم دارد که ارادت خاص شان را نسبت به اولاد امام علی(ع)، به ویژه سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) نشان می دهد.
این هنرمند سیاهکلی افزود: این نمایش به شیوه میدانی و در ٣٠ دقیقه با تکنیک جدید تمهیدات نمایشی با پارچه و موسیقی، تمامی مراحل شکل گیری موقعیت های قصه عاشورا و آیین های به وجود آمده از آن را نشان می دهد.
فرضی نژاد گفت: مرتضی زینل، سجاد دقیق، علی کناردریایی، رامتین رهبری و سعیدعلی محمدی در این نمایش ایفای نقش می کنند و موسیقی متن این نمایش را نیز محمود فرضی نژاد، نوید لاهیجی و محمد علی نقدی برعهده دارند.
دومین دوره سوگواره عاشورایی خمسه از تاریخ یکم الی دوازدهم آذر ٩٤ با حضور ١٠ گروه برگزیده نمایشی کشور به دبیری امیرحسین شفیعی در تهران برگزار می شود که گروه تئاتر دیلمون از شهرستان سیاهکل نیز به همراه گروه هایی از تهران، بندر عباس، شیراز، قشم، کردستان و غیره در آن هنرنمایی می کنند.

***
شیروکفتار
نمایش آئینی - عاشورایی شیر و کفتار (دفن شهدا) کاری از گروه نمایش خورتاب لاهیجان در دومین سوگواره تئاتر خمسه تهران اجرا خواهد شد.
نمایش خیابانی آئینی - عاشورایی شیر و کفتار (دفن شهداء) به طراحی و کارگردانی محمدعلی صادق حسنی در تاریخ ٩ آذر در سوگواره تئاتر خمسه تهران اجرا می شود.
امیر امینی، منوچهر امیری، امیر رجب پور، علی شیدیان، آرزو علی پور، سوفیا نادری، مائده داداشی، کامیار فلاحتی، مهدی خوش قلب از هنرمندانی هستند که در این نمایش ایفای نقش می کنند.
موسیقی این نمایش نیز توسط محمدعلی نقدی و نوید لاهیجی اجرا می شود.
این نمایش تاکنون به جشنواره های مختلفی از جمله جشنواره مریوان راه یافته و جوایزی را نیز کسب کرده است.
نمایش شیر و کفتار مضمونی مذهبی دارد و روایت واقعه عصر عاشورا است که بعد از شهادت امام حسین (ع) قوم بنی اسد برای دفن شهدای کربلا به میدان می آیند... .
جشنواره سوگواره تئاتر خمسه با هدف و رویکرد ارتقای فرهنگ دینی و تثبیت هنر نمایش در میان شهروندان تهرانی برگزار می شود.

***
تعزیه به مدت 12شب
گروه مسلم بن عقیل گیلان نیز بمناسبت ایام اربعین حسینی در بقعه آقا سید عباس ساغریسازان رشت به مدت 12شب تعزیه خوانی خواهند داشت.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، گروه یادشده به سرپرستی و کارگردانی صمصام ها تا تاریخ 18آذرماه به اجرای این آیین می پردازند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار